søndag, september 16, 2007

Jeg fant verktøyet

IMG_3085_2.JPG
Motorvei
Foto: Are Karlsen

Dette er et av de første bildene jeg har bearbeidet i Canons program Digital Photo Professional.

For deg som er foto- interessert: Jeg har funnet det beste verktøyet for bearbeiding av RAW-bilder. I lengre tid har jeg brukt et program kalt Bibble Pro. Men så oppdaget jeg at dersom jeg lot kameraet (Canon EOS 30D), gjøre jgp-filene med mine foretrukne innstillinger, så ble de som regel bedre enn om jeg gjorde det på Mac-en i Bibble Pro.

Så kom jeg over en test av RAW-programmer gjort av phototestcenter.com. Den konkluderte med at det beste programmet for Canon, er det som følger gratis med kameraet, Digital Photo Professional. Det som jeg ikke har brydd meg om å prøve engang!

Etter å ha prøvd det, vil jeg si at det passer perfekt for meg, og gir meg de resultater jeg er ute etter. Jeg liker varme fargetoner, noe som er enklest for meg å oppnå i Canons programvare.

Med Bibble Pro starter du med blanke ark, og må ha mer kompetanse enn jeg har for å oppnå ønskede resultater.

Og siden det i denne posten dreier seg om teknologi: For $5 i måneden kan du nå ta backup til en server på nettet, så mange Gigabyte bredbåndet ditt klarer. Overføringen skjer kryptert. Du får en kopi av din egen filstruktur, men kan velge hvilke typer filer og hvilke mapper du vil ha kopi av. Er det filer som ligger i systemet fra før, f. eks. programmer eller MP3-filer, så blir de i stedet hentet lokalt, slik at det går raskere. Uansett blir de lagt inn i din egen filstruktur på serveren. Det finnes en rekke slike tilbud på nettet. Jeg valgte en som ble anbefalt flere steder, og som også er billigst: Mozy Online Backup. Negativt: Jeg opplever at kontakten med serveren ofte blir brutt, særlig når jeg tar backup av store mengder.


Share/Save/Bookmark

3 kommentarer:

Are Karlsen sa...

Her er en blogger som er negativ til Mozy:

Fastwonderblog

Ivar Kvistum sa...

Hei, Are
Det enkleste er altså det beste, skulle det vise seg.

Jeg bruker Canons Digital Photo Professional-program selv når jeg fotograferer i RAW.

Og siden jeg er din rake motsetning: Jeg har aldri prøvd noe annet.

Jeg synes 30D lager utmerkede jpg-filer, som oftest. Den eneste grunnen til at jeg bruker Raw, er muligheten til å korrigere fargebalanse og å kunne beskjære bildet uten å komprimere det på nytt.

Derfor blir det mest RAW til jobb-bruk, men ikke til familiesnapshots.

Ivar

Are Karlsen sa...

Erfaringer med Mozy:

Det går fryktelig tregt å ta backup på denne måten, og kan nok ikke erstatte en ekstern harddisk for den som har mye mediafiler.

Men jeg har fått full klaff: Min databasefil i Expression Media, der jeg har bildedatabasen min med nøkkelord, etc. ble ødelagt her om dagen.

Hadde det ikke vært for Mozy, hadde mye informasjon vært tapt. Fila er på 250M (altså den inneholder ikke selve medialfilene) og viser at det funker med backup og gjenvinning av selv store filer.