torsdag, oktober 17, 2024

4/ Hva sa Jesus? Hva skrev Paulus?

 Å sammenholde hva Jesus sa med hva Paulus eller de andre apostlene skrev om samme tema, er alltid interessant.

En viktig fase i min egen trosvandring som 19-åring, var da jeg for alvor oppdaget Jesu radikalitet:

Mt 20:25-28:

«Dere vet at folkenes fyrster undertrykker dem, og stormennene deres styrer med hard hånd. 26 Men slik skal det ikke være blant dere. Den som vil bli stor blant dere, skal være tjeneren deres, 27 og den som vil være først blant dere, skal være slaven deres. 28 Slik er heller ikke Menneskesønnen kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange.»

Her taler Jesus om at vi skal være hverandres slaver. Er det mulig å praktisere dette?

Hva sier for eksempel Paulus?

Ef 5:21:

"Vær hverandre underordnet i ærefrykt for Kristus, ..."

Jeg mener at Jesus og Paulus her snakker om det samme. Jesus sier at vi skal tjene hverandre som slaver, og Paulus sier at vi skal underordne oss hverandre.

Dersom du trodde at Bibelen ikke inneholder et organisasjonskart for menigheten, så mener jeg at du tar feil. Fordi dette anser jeg for å være det bibelske organisasjonskartet.

Er det noen som vil hevde at det organisasjonskartet man har i institusjonelle menigheter er bibelsk?

Du kommer ikke utenom hierarkiet i en institusjon. Men både Jesus og Paulus snakker om noe helt annet enn hierarki, de snakker om gjensidig underordning.

Dermed mener jeg at de tar feil som hevder at man ikke kan henvende seg til Bibelen for å finne ut hvordan en menighet skal "drives" i 2024. Utfordringen er at Jesus, Paulus, Bibelen, utfordrer oss med verdier som er på kollisjonskurs med verdier som råder i institusjonelle menigheter.

Hvordan løser vi det? Jeg kommer tilbake.


Share/Save/Bookmark

0 kommentarer: