tirsdag, mai 30, 2006

Emergent Movement-dagen: Hva jeg ikke likte

CRW_0511_1
Brian McLaren
Foto: Are Karlsen

Brian McLaren underviser på Emergement Movement-dagen på SALT, Oslo, Baptistenes Teologiske Høyskole på Stabekk, utenfor Oslo.

Brian holdt sin undervisning på et overgripende, ideologisk plan. Jeg savnet implementeringen, og under spørretimen utfordret jeg ham til å fortelle hvordan hans egen menighet skilte seg fra tradisjonelle kirker. Han tok seg god tid på svaret. Det handlet blant om å engasjere deltakerne mer i gudstjenesten ved hjelp av lystenning, vandringer i til ulike stasjoner i kirkerommet, og så videre. Men også forkynnelsen er mer orientert mot evangelienes fortellinger enn Paulus´ utlegninger. For Brian McLaren er kjernen i evangeliet Jesu´ ord: Guds Rike er nær.

Jeg opplevde at Brians utgangspunkt var en mye mer høykirkelig virkelighet enn den vi frikirkelige i Norge lever i. I ettertid har jeg tenkt at kanskje dette også var grunnen til at han i utgangspunktet ikke la vekt på livet i sin egen menighet. Noe av essensen i Emergent Movement er nettopp at man primært ikke serverer implementeringer, men analyser. Implementeringene må tilpasses lokale og individuelle forhold.

Technorati Tags: , , , ,


Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Helge Terje Gilbrant sa...

Kjære Are
Jeg har stor utbytte av å lese bloggen din og beundrer deg veldig for dine klare tanker, gode gjerninger og tydelige meninger. Men jeg vil gjerne få påpeke noe som jeg tidligere har skrevet. Siden du er min gode venn prøver jeg enda en gang å nå frem med det som jeg opplever som enormt viktig for det fellesskapet du er en del av.

Du skriver:
Der hvor det lett blir distanse, er når samtalepartneren tilhører et kirkelig lederskap og opplever forandringene som truende for egen identitet, karriere eller økonomiske sikkerhet.

Jeg synes du snarest bør slutte å komme med den type anklager. Du mottar så lite kritiske kommentarene på bloggen din (hovedsaklig fremføres de av meg) at du burde tåle det uten å karakterisere de som ønsker å balansere det du mener på en slik måte som du gjør. Eventuell avstand opplever ikke jeg, men om du opplever det slik tror jeg ikke det kommer av dine faktiske meninger, men dine gjentatt beskyldninger, som jeg forøvrig tidligere har tillatt meg å påpeke er uforenelig med dine uttalte verdier.

Gud er god og har bruk for oss alle som ønsker å tjene ham, selv om vi er ufullkomne. Ønsker du nærhet og fellesskap tror jeg det er enklere om du slutter med slike beskyldingene og at vi alle tilstreber oss å tale vel om hverandre og oppgløde hverandre til kjærlighet og gode gjerninger.

Anonym sa...

Hmm, jeg kjente ikke igjen noen fra bildet, så jeg regna med at du ikke hadde kommet alikevel.

Synd vi ikke fikk tatt en prat. Jeg er fyren som sannsynligvis skilte seg mest ut :-)

Mvh.
SALT-student.