torsdag, juli 26, 2007

Seismikk

31362105
Home Service
Foto: Los Angeles Times

Los Angeles Times illustrerer sin artikkel med blant annet dette bildet fra en husmenighet.

Jeg ble jublende glad når jeg leste dette i Vebjørn K. Selbekks lederartikkel i siste utgave av Magazinets helgemagasin Velsignet Helg:

Nettopp i jakten på det levende kristne fellesskapet, er utviklingen av husmenigheter spennende.

Det er ikke bare norske Magazinet som har omtalt husmenigheter i positive vendinger i det siste. Også Los Angeles Times har en stor reportasje om de amerikanske husmenighetene:

There have been many very powerful renewal movements," said Tony Dale, operator of a home-worship website called housetohouse.com "but this is the first time since the Protestant reformation that there's been a new paradigm of how Christianity is practiced. It's a seismic change.

USA ligger 10-15 år foran Norge når det gjelder husmenigheter. Vil vi i Norge kalle husmenighetsbevegelsen et jordskjelv om 10 år?

Da jeg redegjorde for mine visjoner for eldsterådet i Filadelfia, Oslo, i forbindelse med min oppsigelse for 3 år siden, sa en av de eldste til meg etter samlingen: - Dette er et jordskjelv.

Det er ikke mulig å stanse utviklingen mot husmenigheter. Støtten for husmenighetsprinsippet i Skriften er for sterk til det. Dessuten passer husmenighetsverdiene inn i den kulturelle utviklingen. I tillegg går mange kristne med en lengsel og tørst etter en dypere dimensjon i menighetslivet. Og ikke minst, jeg tror den Hellige Ånd ligger bak og driver utviklingen. Dette er et ledd i Åndens arbeid med å "veilede oss til hele sannheten".

Når man begynner å snakke om husmenighet, er katta straks ute av sekken. Og som kjent, er katta først ute, er det ikke lett å få den inn i igjen. Det er vanskelig å reversere utviklingen.

Utviklingen vil ikke stanse ved halvhjertede mellomløsninger og kompromisser, som for eksempel å sette av én søndag i måneden til hussamlinger. Utviklingen vil ikke stanse før vi har husmenigheter befridd fra et ubibelsk geistlig og administrativt hierarki, ledet av Den Hellige Ånd.


Share/Save/Bookmark

5 kommentarer:

Anonym sa...

Katta ut av sekken. . . Utmanande skarp bloggpost. Det norska uttrycket "Katta ut av sekken" behöver jag översättning på - för säkerhets skull. Tänkte göra en svensk post och länka till Norge.

Med hilsen fra nabon i Öst
//Dag Sr
dag.r.selander at gmail dot com

Are Karlsen sa...

Dag,
Jeg valgte å endre overskriften til "Seismikk", med henvisning til jordskjelvet som omtales i posten.

Ellers: Katta ut av sekken - henspeiler på at en katt som holdes fanget i en "bag" (eng), ikke er så enkel å få tilbake i bag-en når den først har sluppet ut.

Anonym sa...

Same thing, different place

Jeg slo opp på "What to Expect When You Visit the church of Christ" på Housetohouse.

Det slo meg at her er et nesten helt tradisjonelt møte beskrevet - bare det har flyttet fra et lokale til et hjem.

Det var nå bare en digresjon. Det skal mer til enn det før jeg mister troen på jordskjelvet.

Kjekt å se at Are har begynt å "profetere" igjen - etter lang taushet.

Frank Fotland sa...

Vil bare si at Tony Dale og jeg vokste opp sammen på Taiwan. Hans far var fødselslegen da jeg ble født i Taipei.

Anonym sa...

Med "same thing, different place, forsøkte jeg å antyde at at dette er en tradisjonell menighet, bare det er den er i et hjem.

Det er en av de store farene med husmenigheter.

Noen av de andre farene kan være?

Eksklusivisme og
Elitisme