fredag, juni 24, 2005

Timing

God timing kan i mange situasjoner være viktig for et godt resultat. Det kan for eksempel gjelde fotografering, hvor det å avvente det rette øyeblikket kan være avgjørende.

Nå om dagen er jeg annonseselger på ren provisjon (i tillegg til at jeg selger Mac, gjør konsulenttjenester på Mac, fotograferer og forsøker å starte en importvirksomhet). Den aktuelle publikasjonen er en turistbrosjyre for Sandefjord, og en tilsvarende for Tønsberg og Larvik. 16 annonser i hver.

Det gjaldt timing. Ta denne situasjonen:

St. Hansaften ettermiddag kl. 15.30. Jeg er ikke helt fornøyd med dagens resultat, har bare holdt på et par timer. Må prøve litt til.

Neste mål er en av de mest kjente spesialforretningene i Sandefjord. Jeg går inn i forretningen, hvor det er hektisk aktivitet. Forretningen selger aktuelle produkter for en St. Hansaften. Jeg må snakke med daglig leder, selvfølgelig. Han viser seg å være opptatt med å betjene en av byens mest kjente forretningsadvokater. En distingvert herre med et blikk som signaliserer at han vet han blir sett, men ønsker ikke å se andre.

Advokaten kjøper eksklusive produkter og får en service deretter. Daglig leder springer fram og tilbake, skjønner at jeg venter på han og nikker.

Da spør jeg meg: Er dette god timing med hensyn til å gjøre et salg? Butikken full av folk, rett før stengetid en St. Hansaften.

Instinktivt følte jeg - Yess! Dette er rette tidspunkt!

En butikkeiers høydepunkt må være stengetid etter en hektisk dag med stor omsetning og bekreftelse på sin eksklusivitet ved at sosieteten velger nettopp hans butikk. Han er sliten, men humøret er på topp og han er absolutt i stemning for de raske avgjørelser.

Våre forhandlinger tok ca. 30 sek. og jeg hadde en fin avtale i lommen da jeg gikk derfra. Rakk til og med å selge enda en annonse før jeg tok kvelden den dagen.

(Hva bildet har med dette å gjøre? Det var akkurat der jeg var da jeg fikk idéen til denne posten.)


Share/Save/Bookmark

0 kommentarer: