onsdag, oktober 08, 2008

De nye bønnehusene

Det er lite som har hatt så stor betydning for Norge som våre bedehus. De fleste ble bygget fra 1880 til 1930, over en periode på 50 år. Tusenvis av bedehus ble reist, slik at praktisk talt alle nordmenn fikk et bedehus i gangavstand. Bedehus-bevegelsen, både innen og utenfor statskirken, er den største vekkelsen noen sinne i Norge. Bedehusene, som tilhørte forskjellige organisasjoner og bevegelser, var legfolkets og det allmenne prestedømmets arena.

I dag bygges det ikke bedehus lenger. Legfolket har mistet sin "myndighet" og den bibelske idéen om det allmenne prestedømmet blir i stor grad fortiet av pastor- og presteskapet.

Jeg tror det fortsatt er behov for bedehus, men kanskje ikke av den gamle, institusjonelle typen. Jeg drømmer om nye bønnehus. Bønnehus som på nytt reises av de allmenne prestene, det vil si alle vanlige kristne.

Et bønnehus i mine tanker er et hjem som er åpent for bønn til alle døgnets tider. Det betyr at den eller de som bor der, har gått inn i en særskilt bønnens tjeneste, og åpner sitt hjem for alle som vil be eller som er i behov av forbønn.

Bønnehusenes oppgave blir å gå inn i en spesiell tjeneste for å be fram Guds Rikes komme. Hensikten må være å lede mennesker inn i et frimodig kristenliv fylt av Ånden.

Når vil vi se slike bønnehus? Eller finnes det slike allerede?


Share/Save/Bookmark

3 kommentarer:

Eskil sa...

Dette er virkelig noe jeg har tro på! Jeg tror det finnes noen slike bønnehus allerede. Jeg kjenner i hvert fall til slike fra Tyskland og England. Det som er spesielt morsomt er at disse er fulle av ungdom. Dessverre er bønnemøter ofte fylt med middelaldrende og eldre mennesker. Det er jo bra. Men du verden så bra det er når også yngre mennesker blir grepet av bønn. En hjemmeside som er verdt å ta en titt på er www.24-7prayer.com. Du kjenner kanskje til denne fra før?

I tillegg til å inspirere til bønneuker, så har de også vært med å initiere flere sentre i storbyer hvor det er bønn døgnet rundt - året rundt. Disse kalles ting som "boiler rooms" eller "third millenium monasteries". Jeg har vært i et slikt i London, og har pratet med noen som planlegger et "boiler room" i Frankfurt.

Vel å merke så er ikke dette en organisasjon som selv arrangerer bønnehus og bønnesamlinger. Folka bak hjemmesiden ser det som sin oppgave å inspirere unge mennesker til å be. Så må de lokale kristne selv gjøre det på den måten som passer i deres kontekst.

Are Karlsen sa...

Takk, Eskil!

Jeg kjente ikke til denne websiden.

Jeg er veldig spent på hva Gud vil gjøre!

Eskil sa...

Jeg tenkte 24-7prayer.com var kjent av mange jeg. Men det er sikkert fordi de tilhører min "stamme" at jeg kjenner til dem :-)

Hvis du er interessert i å vite mer, så kan du lese Pete Greigs bok om framveksten av disse bønnehusene. Den heter Red Moon Rising og fås kjøpt på Amazon. Det aner meg at du vil finne den interessant