torsdag, november 01, 2007

Husmenigheten: Frukt

Etter siste samling i husmenigheten går jeg med en opplevelse av at noe er i ferd med å skje. En fødsel. Er det en menighet som er i ferd med å bli født?

Samtalen vår dreier seg nå om omvendelse. Om å bære frukt. Om å flagge sitt standpunkt for venner. Om endring av livsstil. Om smerte over ufullkommenhet. Om tvil: Er jeg frelst? Hvor er i så fall frukten i mitt liv?

Det dannes et åndelig samfunn. Det knyttes sterke bånd.

Det er ikke noe antall å skryte av. Det startet med min kone og jeg pluss én fra narkomiljøet for nesten 3 år siden. Nå er det fire fra narkomiljøet som er med å danne den indre kjerne. Flere er innom oss fra tid til annen.

Men det er nok til å få meg til å drømme og se syner.

Det er Jesus som gjør det. Det er han som er Herren. Han legger nye mennesker til menigheten. Det eneste vi gjør er å samles omkring Ordet og bønnen. Men det vokser. Sakte, men sikkert. Halleluja!


Share/Save/Bookmark

7 kommentarer:

Anonym sa...

Satt og hørte på en preken en dag her. Ble bl.a. snakket om at Gud omtaler oss som forskjellige slags trær. Tenker på dette du sier Are, om at det vokser sakte, men sikkert. Vi blir ikke beskrevet som noe som såes på våren og høstes noen måneder senere. Nei, som trær. De vokser sakte, men sikkert. De slår etter hvert dype røtter, og på mange av trærne går røttene vanvitting dypt og / eller langt. Men hvem ser vel det før det evnt. blir oppdaget når stormer kommer og rusker og river ? Da kan det hende mange vil få se noen " trær" som står stødig som fjell.
Lykke til videre med menigheta/ fellesskapet / cella eller hva det heter!!

Are Karlsen sa...

Takk for gode ord, Turid!

Anonym sa...

Det jeg merker meg med dette prosjektet er at alle har blitt vist tillit selv om man ikke nødvendigvis ville gå god for de livsstiler som ble praktisert.

Jeg tror rekkefølgen er så riktig. Inkludering, inkludering, inkludering.

Logikken er åndelig og enkel: Inkludering fører folk til Gud, eksklusjon driver folk bort fra Gud.

Anonym sa...

Are, vill du maila mig (danjonlun @ hotmail .com)? Jag får inte fram din adress. Har en del frågor.
/Jonas Lundström
http://blog.bahnhof.se/wb938188

Are Karlsen sa...

Takk, Ragnhild!

Du tar poenget. Inkludering er saken.

Anonym sa...

Dette er tøft! Har fulgt med en stund på det du sikriver, og jeg må bare si at jeg lengter etter et slikt felleskap. En slik menighet. Gleder meg til å følge med videre.Takk for det du deler!

Are Karlsen sa...

Takk, Ole (hvem du enn er ...)!

Keep on dreaming!

Jeg tror det kommer mengder av slike fellesskap.