fredag, september 07, 2007

Geir Lie slipper stort pinsekarismatisk oppslagsverk

Geir Lie, pinsekarismatisk historiker, slipper i disse dager sitt siste, store bokprosjekt, et pinsekarismatisk oppslagsverk. Ifølge Geir omfatter det pinsekarismatiske miljøet i Norge blant annet tradisjonell pinsebevegelse, De Frie Evangeliske Forsamlinger, fire ikke-trinitariske pinseretninger, Smiths venner, trosbevegelsen, Vineyard, Foursquare, karismatikk innen Den norske Kirke og de ulike frikirkesamfunnene.

Verket inneholder over 350 leksikon-artikler med bidrag fra 20 forfattere. Geir Lie har i en årrekke forsket innen dette feltet, og samtidig etablert landets mest omfattende bibliotek med pinsekarismatisk litteratur.

Jeg har ennå ikke lest boken, - jeg fikk den i posten i går. Jeg gleder meg til å bla gjennom den og gjøre meg kjent med innholdet.

Jeg vet hva jeg med spesiell interesse vil se etter: Hva skjedde med Den Frie Bevegelse i mellomkrigstiden? Den Frie Bevegelse ble dannet i 1899 (altså før pinsevekkelsen) og bestod allerede i 1916 av 200 forsamlinger over hele landet, med Eric Nordquelle som ledende skikkelse. Den Frie Bevegelse ble sterkt berørt av pinsevekkelsen. Som et resultat av en konflikt mellom Barratt og Nordquelle, var det I 1948 kun 70 spilittede forsamlinger igjen. De øvrige var gått over til den Barratt-ledede Pinsebevegelsen.

Den Frie Bevegelse hadde mange av de samme verdier som dagens husmenighetsbevegelse. Jeg postet en artikkel om dette i 24. januar 2006: Nordquelle og jeg. (Hmm - kanskje jeg hadde valgt en annen tittel i dag ...).

Men hva skjedde med Nordquelles verdier? Hvorfor forvitret de? Det hører med til historien at i dag er det ingen ideologisk forskjell mellom De Frie Venner (som de nå heter) og Pinsebevegelsen.

Å vente at et oppslagsverk skal drøfte denne type problemstillinger er sikkert urimelig. Men rent generelt er jeg interessert i den verdiforskyvning som har skjedd i frikirkeligheten de siste 100 år. Det burde vel være et tema verdt en doktoravhandling?

Oppslagsverket "Norsk pinsekristendom og karismatisk fornyelse" koster kr. 298,00 og fåes kjøpt her:

REFLEKS-Publishing


Share/Save/Bookmark

0 kommentarer: