mandag, september 24, 2007

Perspektiver i Spektrum

IMG_3434.JPG
Aril Edvardsen
Foto: Are Karlsen

Aril Edvardsen taler under konferansen Pinse for Alle.

Med min bakgrunn, bare måtte jeg en tur innom Pinse for Alle i Oslo Spektrum. Jeg valgte å stille opp på hypen: Pinse For Alle vil bli en ny start for Pinsebevegelsen.

Mitt valg falt på 19-samlingen lørdag med Aril Edvardsen. Jeg har fått en viss respekt for den jobben Aril har gjort som evangelist ute i den store verden, og regnet med at han ville bringe med seg interessante perspektiver.

Men jeg ble skuffet. Aril hadde de samme perspektivene som han har hatt de siste 50 årene. Hans tema var Gjenoppbygging, og da dro han de gamle kjente linjene fra reformasjonen, gjennom vekkelsene til den brede pinsevekkelsen med dens ulike strømninger.

Hvor skal Den norske Pinsevekkelsen henvende seg for å finne fornyelse?

Kanskje til bloggen Haggaja? Den er svensk og har testet en stor pinsemenighet og satt karakterer på ulike sider ved den. Absolutt leseverdig for alle som bryr seg om Pinsebevegelsen.

PS. Det blir skrevet mye om pinsevekkelsen i disse dager. Svenska Dagbladet har en artikkel av Erik Sidenvall, vikarierende lektor i kirkehistorie ved Göteborgs universitet. Hans artikkel har en rekke referanser til aktuell forskning.


Share/Save/Bookmark

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg ble særdeles oppbygget av å høre på "den himmelske mannen" fra Kina. Det var en stor opplevelse - jeg fulgte med på internet. Jeg fikk også med meg både Aril og Ulf Ekman.

At pinsevekkelsen har mistet sin "kraft" i Norge synes likevel klart. Halvfullt Spektrum etter så mye annonsering og så mye store navn! Dekningen i media har også vært minimal. Det som synes å ha mest interesse er Carola og Hillsong.

De store fotballlagene samler 10-20 000 søndag etter søndag på sine utendørs arrangement.

Men det var sikkert oppbyggelig og inspirerende for ungdommer fra hele landet å komme sammen.

Anonym sa...

Ingen frykt for Islam
Det som slo meg mest er at vi kristne ikke behøver å være redde for Islam - tross alt vi ser en spire, en kraft - store perspektiver om vi griper kraften og mulighetene.

Frank Fotland sa...

Jeg har bodd nærmere 10 år i Xining, Qinghai i Nord-Vest Kina, midt i Silkeveien. Av alle de gruppene jeg snakket med som kom fra Østkysten enten for å evangelisere eller være teltmakere, var det ingen som kjente til Tilbake til Jerusalem bevegelsen. Alle gruppene jeg snakket med kom fra Tre-selv kirker eller Hemmelige Bibelskoler som Koreanere drev. Jeg vet at det var noen som tilhørte tilbake til Jerusalem som var i provinsen før kommunistenes overtagelse 1949, men etter det har vi ikke sett noe til dem. Har inntrykk av at dette er noe Asia Link og Davis Hattaway i Tailand driver å haiser opp. Jeg vet ikke hva. Jeg snakker flytende kinesisk og har hatt kontakt med mange som er kommet fra Østkysten. Hvor er de?

Anonym sa...

Interessant observasjon Frank - vi må bevare sindigheten - og jeg hørt andre sier det samme som deg.