søndag, oktober 30, 2005

Husprosjektet dag 90: Muren og trappene

Du som har vært innom bloggen min en stund, nærmere bestemt fra 1. juli, trodde kanskje jeg var ferdig med husprosjektet for lengst?

Nei, det er jeg ikke. Etter siste post om husprosjektet 16. august som handlet om at stillaset ble tatt ned, har jeg malt vinduene i første etasje på innsiden, altså ved å åpne koblingen. Etter 20 år var malingen delvis forvitret på mange av dem. Jeg malte bare der hvor malingen var dårlig. Først vaske treverket, så impregnere bart treverk og så male i to omganger. Er det rart ting tar tid?

Så har jeg begynt på muren rundt hele huset. Vasket. Børstet og banket løs puss. Pusset med sement der det var gått skall av muren og trappene, og det var faktisk ganske omfattende, se bildet. Så har vi impregnert muren og grunnet den der malingen var borte, slik at den ikke skal trekke vann.

Nå gjenstår det å male den to strøk, men da må vi ha tørt vær noen dager i strekk.

Det store hullet under trappa skal ha et espalje. Vi har åtte slike under våre tre trapper. De er jeg snart ferdig med, etter å ha vasket, skrapet og børstet, og impregnert sårflater, og grunnet bart tre, og malt i to omganger. Espaljene har vart i 20 år, er noe preget av tidens tann, men kommer nok til å vare så lenge jeg lever, dersom de males igjen om 15 år.

Technorati Tags:


Share/Save/Bookmark

0 kommentarer: