søndag, oktober 30, 2005

Nytt personlig verktøy

Igår la jeg et nytt personlig verktøy til et allerede omfangsrikt arsenal. I tillegg til mobiltelefon, Leatherman og iPod i beltet, og Canon PowerShot G5 på innerlomma (dersom jakka har store nok lommer) og kamerabatteri og linsepusser i bukselomma sammen med lommebok, nøkler og headset til mobiltelefon og iPod, anskaffet jeg meg i går en notisblokk.

Tidligere hadde jeg et elektronisk verktøy som kanskje kunne erstatte notisblokka, nemlig en PDA av typen Palm. Men fant ut at i de situasjoner jeg fant det naturlig å bruke den, så hadde jeg også min Macintosh PowerBook for hånden. Grunnen til at jeg ikke nevner Mac-en, er at jeg ikke ikler meg den. Den må jeg bære i hånden eller i en veske eller ryggsekk. Hvilket jeg også svært ofte gjør.

Jeg har i lenger tid trodd at behovet for papir som personlig verktøy var ikke-eksisterende. Men siden jeg nå stadig gjør notater i samtaler med folk i forbindelse med min jobb i Næringsavisen, har jeg innsett at jeg kommer ikke utenom notisblokken. Ingen ting slår effektiviteten i å fiske notisblokken opp av innerlommen, og lynraskt gjøre et par notater.

Det er noe tidløst elegant over en notisblokk. Også Columbo brukte en slik, faktisk. Og så kjørte han rundt i franske bilvrak, akkurat som jeg. Jeg liker Columbo. Rufsete, men smart.

Det gjelder å velge både de rette forbilder og de rette verktøy. Eller kanskje det handler om å velge de som passer inn i ens eget selvbilde, slik det er for øyeblikket?

Technorati Tags:


Share/Save/Bookmark

0 kommentarer: