søndag, februar 24, 2008

Verdiverkstedet: Forkynn evangeliet for fattige - ikke underholde de rike

Det er på tide med en oppdatering av verdilisten i høyrespalten. Det er én viktig verdi som mangler i oversikten, og som har opptatt meg i flere år.

Å forkynne evangeliet for fattige, opplever jeg er det oppdraget vi kristne har fått. Jeg tenker at det også representerer noe av kjernen i kristen etikk. Samtidig er det en genial strategi.

Ikke en strategi av den typen vi fritt kan velge å følge. Jeg tror at dette er Strategien gitt oss av Jesus.

Jesus sa:
- Herrens Ånd er over meg,for han har salvet meg til å forkynne godt budskap for fattige.

- Gå og fortell Johannes hva dere har sett og hørt: Blinde ser, lamme går, spedalske renses, døve hører, døde står opp, og evangeliet forkynnes for fattige.

Paulus:
- Vi skulle gå til hedningfolkene, de skulle gå til de omskårne. Vi måtte bare huske på de fattige, og nettopp det har jeg lagt vinn på å gjøre.

Jakob:
- Hør, mine kjære søsken: Har ikke Gud utvalgt de fattige i verden til å være rike i troen og til å arve det riket han har lovet dem som elsker ham?

Jeg er stolt av vår husmenighet som stort sett består av fattige mennesker. Fattigdom kan være så mangt, og defineres ikke kun i økonomiske termer. Men likevel er det verdt å nevne at av de åtte husholdninger som vår husmenighet så langt består av, så er det for eksempel bare én som har bil, og det er vår egen.

Jeg er stolt av vår fattige menighet, som likevel er rik. Rik fordi kjærligheten finnes i blant oss. Og fordi iveren etter å inkludere nye er så brennende. Og fordi trofastheten i det å samles er stor.

Jeg vil derfor gjerne inkludere et nytt verdisett i listen til høyre: Forkynn evangeliet for fattige - ikke underholde de rike.

Denne verdien er så viktig, at jeg plasser den øverst på listen.


Share/Save/Bookmark

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den var sterk, ikke helt enkel å leve opp til.

Anonym sa...

Eit lite hjartesukk. Menighetane er blitt temmeleg "disneyfiserte" -omlag som den transformasjonen Ole Brum har gjenomgått til å bli hesenlesande,støyande,glatt og profesjonell.

Vi har så lett for å bli blenda og fanga av marknadstilpassa opplegg. Ein har det same innanfor idretten. Ikkje mange giddar den enkle einsformige gampinga etter vegane som må til for å bli ein god langdistanseløpar. Ein føretrekkjer opplevingsbaserte underhaldningsidrettar med adrenalinkick.

Men i lengden går ein lei av underhaldningbasert,instant marknadsglatt kristendom.

Kanskje vi har noko av den same lengselen. Vi søkjer røttene,det originale og tidlause både husmenighetsfolket,nådeforkynningsfolket,dei kristne som nærmast vil bli jødar og karismatikarane som blir liturgiske/katolske/ortodokse.

Men ikkje alle vegar føre til Rom eller til Gud? Etter mi meining er det enkle oftast det beste. Keep it simple stupid. Eg set pris på det klare Jesusfokuset som Are,Tore mfl. målber på denne bloggen.

mvh
MIB

Anonym sa...

Gud velsigne deg!