tirsdag, februar 21, 2006

Dagens foto: Etter solnedgang på Blefjell


Share/Save/Bookmark

6 kommentarer:

Geir sa...

Utrolig flott fargespill og kontraster!!! Exelent! Skulle nesten tro det var en av våre store malere som hadde malt dette!
Men det er vel egentlig den Store Maleren som gir oss slike flotte opplevelser.

Are Karlsen sa...

Ja, det var en flott skitur i solnedgangen.

Anonym sa...

Det er flere grener innen fotografering. Hvilken type fotograf er du, Are? Er du en som gjerne vil gjengi virkeligheten (farger osv) akkurat slik dem er, eller synes du det er ok å bruke pc-en til å manipulere bort trafikk-skilt og søppel som forstyrrer?

Begge deler er greit til sitt bruk, jeg bare lurte om du har noen foto-filosofi.

...dan sa...

Min oppfatning av min onkels bilder kan beskrives med et ord; "Ærlig". Når jeg ser på bilder er jeg opptatt av å sette meg selv inn i bildet, og hvordan det ville sett ut med mine egne øyne. Dine bilder krever ingenting...de viser rettogslett situasjonen i dens sanne stand, uten tilsatt snacks. Føler jeg da :)

Et meget vakkert bilde! Fortsett å skyt!

Are Karlsen sa...

Sjur,
Det er en fotograf jeg ble inspirert av da jeg begynte for halvannet år siden, Ken Rockwell:

http://www.kenrockwell.com/tech/howto.htm

Av han lærte jeg å prøve å fotografere med hjertet. La det du ser inspirere deg, og så forsøke å gjengi det. Jeg gjør ikke retusjering, men jeg justerer ofte kontrast, fargemetning og skarphet.

Jeg forsøker også ved hjelp av komposisjon og beskjæring å fjerne det jeg oppfatter som uvesentlig, men der har jeg sikkert mye å gå på.

Hvilken foto-filosofi er dette?

Are Karlsen sa...

Takk Dan!

Til andre lesere kan opplyse at Sjur har fotografi som yrke.

Dan er også yrkesfotograf, både video og stillbilder. Dan har lagt ut bilder her:

http://www.flickr.com/photos/dantveita/