onsdag, februar 08, 2006

Sjælihet

Denne posten handler egentlig ikke om Muhammed-tegningene. De kommenterte jeg allerede 10. januar. Mitt perspektiv den gangen handlet om meg og min muslimske nabo. Perspektivet er vel blitt litt større etterhvert, for å si det mildt. Likevel tror jeg at hva det dypest sett handler om, er meg og min nabo, meg og min neste.

Et av de beste uttrykk jeg vet om er KISS, Keep It Simple, Stupid! Det viktigste i livet er de enkle tingene: Luft, vann, søvn, poteter. Og sjælihet.

Paulus sier: "Størst av alt er kjærligheten". Du kan gjøre hva som helst for å gjøre det rette, dersom du ikke har kjærlighet hjelper det ikke.

Et annet sted sier han: "I Herren Jesus vet jeg sikkert og visst at ingenting er urent i seg selv. Men for den som mener at noe er urent, er det urent. Hvis du sårer din bror med det du spiser, går du ikke fram med kjærlighet." (Paulus brev til romerne 14,14-15) Her snakkes det faktisk om religiøse følelser. Å såre andres religiøse følelser er ikke å gå fram med kjærlighet.

Tilbake til det jeg vanligvis skriver om i denne bloggen, menighetsliv. Menighetsliv dreier seg om kjærlighet. Å vinne mennesker for Jesus handler om kjærlighet. Å være inkluderende, handler om kjærlighet.

Dersom vi elsker våre medmennesker, vil det påvirke våre valg. Når jeg elsker, så reduseres egoismen i mitt liv. Når jeg elsker, så blir jeg villig til å ofre noe av mitt eget, mine egne privilegier. Når jeg elsker, blir alle mennesker interessante. Også de som andre kanskje unngår. Som kanskje kan være litt krevende.

Menighetsvekst handler om kjærlighet. Jeg tror at årsaken til at våre menigheter ikke vokser, er mangelen på kjærlighet. Så enkelt er det. KISS!

Parentes 1:
(For den som tror at poteter ikke er sunt, kan jeg si at siste vitenskapelige rapport viser at det er feil. Poteta er friskmeldt!)

Parentes 2:
(Les hva kameraten min, Sjur, skriver om kjærlighet. Du har aldri sett kjærlighet beskrevet i det perspektivet før!)

Parentes 3:
(Når det gjelder Muhammed-tegningene vil jeg tilføye at de på en brutal måte har avslørt hvilke krefter som rører seg i en del muslimske land. Dette kommer til å prege norsk innenrikspolitikk og vårt forhold til den muslimske verden i mange år).

Technorati Tags: , ,


Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Anonym sa...

Muhammed-tegningene har også avslørt en del av hva som rører seg i de brunere kretsene i Europa.

En skulle ikke tro det bare er 11 år siden gode kristne europeere drepte 8000 muslimer i Srebrenica. De har mer å frykte fra våre gærninger enn vi har fra deres.

Anonym sa...

DETTE Harald Korneliussen sier er reinspikka løgn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Srebrenica_massacre

http://en.wikipedia.org/wiki/Ratko_Mladić

http://en.wikipedia.org/wiki/Slobodan_Milošević

Dette er reinsikka satanister og ateister og maktbegjærlige ureformerte totalitære komunister som står bak.