tirsdag, januar 10, 2006

Magazinet og min muslimske nabo

Abraham
Abraham
Foto: Are Karlsen
Abraham er stamfar til både jøder og
arabere. Og Paulus sier: "I Guds øyne
er han vår far, for han trodde ham som
gjør de døde levende og byr at det som
ikke er, skal bli til."

Den kristne avisen Magazinet velger å trykke bilder av profeten Muhammed som virker støtende på muslimer. For å forsvare trykkefriheten, som man sier. Det er de samme bildene som Jyllandsposten skapte internasjonal krise ved å publisere.

Jeg river meg i håret. Burde kanskje kledd meg i sekk og aske, også.

På seksti-tallet trykket de norske tabloid-avisene for første gang karikaturtegninger av Jesus. Da ble det rettssak eller trussel om rettsak. Etterhvert har vi kristne måttet finne oss i at Jesus og den kristne tro blir offentlig hånet.

Og fordi kristendommen blir hånet i Norge, så mener Magazinet at muslimer må finne seg i at også islam og profeten Mohammed blir hånet. Av en kristen avis! En for meg fullstendig uakseptabel logikk.

For ikke å snakke om en uakseptabel etikk.

Slik er de kristne, vil muslimene si. Og slik er muslimene, sier nordmenn. Hva vil min muslimske nabo tenke om meg, nå? Greit, jeg må be han inn på kaffe igjen, og sjekke om det er noe som må repareres.

Å få han til å forstå Magazinets kristne, demokratiske motiver for å trykke karikaturtegningene av Muhammed, vil jeg ikke prøve på engang.

Technorati Tags: , , ,


Share/Save/Bookmark

8 kommentarer:

Helge Terje Gilbrant sa...

Har bare behov av å flagge — Helt enig, Are! Å først klare å fornærme noen kan da umulig være et ønsket utgangspunk dersom man egentlig tenkte å nå dem med evangeliet.

Anonym sa...

Så hvor går grnsen for fornærmesler og ytringsfrihet?? Skal en mening og oppfattning stanses fordi en relgion eller gruppe føler seg såret?? i såfall vil ytringsfrihetn bli meget svekket.
Fin blogg du har Are, du virker som trivvilg jordnær fyr selv om jeg ikke er enig i alt du skriver her inne.

Are Karlsen sa...

Trond,
Jeg er ikke så opptatt av å beskytte kristendommen gjennom å begrense ytringsfriheten.

Men muslimer er mye mer sårbare enn oss kristne. De føler seg ofte fremmede i vårt land. Vi må strekke oss langt for å kunne leve i fred og forståelse også med muslimer. Det tror jeg alle vil tjene på på lang sikt.

Takk for hyggelig ord om bloggen!

Anonym sa...

Helt enig Are. Dette er barnslig gjort av Magazinet. Er ikke det forresten en veeldig liten avis? hehe

Anonym sa...

En kan si mye om Magazinets trykking av tegninger. Men de har da klart å få en debatt om yttringsfriheten.
Etter flere år med drapstrusler og sjikanering ba FrPs stortingsrepresentant Per Sandberg om å få avlastning.
- Jeg følte at hvis jeg skulle fortsette i politikken så måtte jeg skifte komité, sier Sandberg til Magazinet, om det å sitte som innvandringspolitisk talsmann, sier han. http://www.magazinet.no/default.asp?menuid=&linktype=2&linkid=22092

Are Karlsen sa...

Nei, jeg synes ikke det er blitt noen debatt om ytringsfrihet. Det er blitt en debatt om skikk og bruk kulturer imellom. Hvordan kan vi leve godt sammen med muslimer?

Som kristne har vi noen etiske retningslinjer fra Jesus, som handler om å elske våre fiender, snu det andre kinnet til, gå en ekstra mil, dersom noen vil ta min kappe, la han få kjortelen, også. Hos Jesus handler det liksom ikke å stå på krava. Heller ikke ytringsfrihetskrava.

Anonym sa...

Jeg er enig i det du skriver her også jeg, Are :o)

Bortsett fra at jeg ikke kan klare å se at kristendommen blir hånet med karikaturtegningene. Se på det slik: Det å bli karikert er en ære. Det å bli gjenstand for kunstnerisk utfoldelse er etter mitt skjønn en kunstners måte å ære den karikerte på.

Are Karlsen sa...

Alf Ivar,
Jeg mente ikke at kristendommen blir hånet av disse tegningene. Men for meg virker det som om det er Magazinets logikk at siden kristendommen blir hånet under dekke av ytringsfriheten, så må også islam tåle det.

Vel, den setningen var kanskje ikke noe høydepunkt i posten :-)