lørdag, mai 05, 2007

Dagens foto: Venezia


Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

pappus sa...

Are, jeg følger etter i dine fotografiske fotefar i Italia (flicr) og blir både imponert, missunnelig og nostalgisk. Husker sommeren 1973 og en nattlig serenade i en av Romas bakgater. Mitt første møte med italiensk scenekunst under åpen himmel!

Italia må være et paradis for deg, din fotolekne filantrop!

Bent

Are Karlsen sa...

Tusen takk, Bent!

Det er noe med det å formidle. Det handler om seleksjon, isolasjon, beskjæring, form, farge, lys, skygge, reflekser. Så sammensatt at det må styres via følelser, intuisjon, kreativitet.

I tillegg kommer det tekniske, dybdeskarphet eller mangel på det, fokusering, panering.

Og så dette med trening. Som med alle andre ferdigheter må det trening til. Jeg har kameraet alltid med meg, og tar flere titalls bilder hver dag. Bare fordi det er gøy. Og så den stimulansen som det å skape noe gir.

Og så det du og Ivar har vært inne på: Fascinationen ved apparaturen, optikken, kamerahuset, følelsen av kameraet i hånden, kontrollen, etc.

Men jeg har sett utrolig mange bra bilder av så mange gode fotografer, at jeg vet nogenlunde hvor jeg står. Jeg er bare en sånn passe god amatør.

Italia var et paradis, særlig Venezia. Usannsynlig mye vakkert. Jeg har et 8GB kort i kameraet som rommer ca. 1000 bilder i RAW-format. Jeg måtte tømme over i Mac-en underveis.

Skal vi ta en tur til fotomuseet i Horten? Det må bli en lørdag med litt god tid. Starte med en lang kaffekopp, etc, etc?