fredag, juli 28, 2006

Kroppen

CRW_3283
Kropper
Foto: Are Karlsen

Det er ikke kroppene på badestranden jeg skriver om i denne posten.

Jeg tenker mye på kroppen. Ikke nødvendigvis min egen kropp, selv om jeg kanskje burde gjøre det litt mere, eller kroppene jeg ser på badestranda om dagen. Det er Jesu kropp jeg tenker på.

Jeg går rundt og smaker på nye erfaringer. Kjenner på nye kvaliteter i kristenlivet.

Det er den Hellige Ånd som danner Jesu´ kropp. Vi som enkeltmennesker har en ånd. I Jesu kropp er det også en ånd, den Hellige Ånd, som er Gud. Det er den Hellige Ånd som gjør at kristne som relaterer til hverandre danner en enhet, danner en kropp. Og det er kvalitetene i denne enheten jeg går og smaker på.

Den Hellige Ånd har mye Han ønsker å gjøre i denne kroppen. Først og fremst ønsker Han å fylle den med kjærlighet. Og så vil Han utruste kroppen med gaver og tjenester. Derfor er det så viktig at vi overlater lederskapet til den Hellige Ånd.

Kjærlighet handler om å involvere seg i andres livssituasjon. Kan man elske uten å engasjere seg i andre?

Her har våre tradisjonelle menigheter sin store svakhet. Grotesk nok oppfattes denne svakheten som en styrke: Nemlig å slippe å involvere seg.

Denne involveringen i hverandre gjelder totaliten i det å være kristen, i det å være et troende menneske. Vi deler på det som Herren gir oss av materielle og åndelige gaver, det som Herren gir oss av ord og tanker, til formaning, trøst og oppmuntring.

Å samles i hjemmene bidrar til disse åndelige kvalitetene. Det er mye lettere å involvere seg i andre når man samles hjemme. Det er lettere å dele liv. Og så er det mye lettere å oppleve og praktisere søskenskap og unngå de fellesskapsdrepende hierarkiene når man samles i hjem.

For meg har menighet fått en helt ny dimensjon etter at vi begynte å samles hjemme og overlate lederskapet til den Hellige Ånd.

Jeg opplever at dette er Jesu kropp som den Hellige Ånd er virksom i.

Jeg opplever at Jesu kropp lever.


Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er så spent!!
For første gang i mitt liv, bortsett fra bønnemøte med Turid, så skal vi nå møtes en gjeng, vi kan bli opp i 30 - 35...håper flere, og det er enighet om å ikke ha en leder, men at vi skal fungere som en ORGANISME!!!
Vi snakket sammen i går, og vi snakket om legemet, at alle lemmer har sine funksjoner, og at de fungerer flott sammen!

En av oss, da vi møtes er kanskje en "arm", en annen en "fot".
Oi, jeg er spent!
Kommer dette til å gå an?

(Dette er en herlig gjeng fra Misjonssambandet).

Are Karlsen sa...

Gratulerer!!

Jeg tror det kan gå an! Jeg gleder meg med dere og er spent på rapporten fra samlingen.

Det er hva jeg har sagt: Gjøvik er senteret!

Og så håper jeg det er mange damer i samlingen. Det bruker å hjelpe veldig.