torsdag, juli 06, 2006

Scener fra Grasdalen

Denne gangen slapp jeg å bære alt på ryggen ned lia. Folka fra nabogården kom med sin firehjuling og tok alt sammen.

Gjerdet mot havnehagen begynner å bli morkent.

Når veden i denne gryta var brent ned til glør, kunne grillingen starte.
Vi nøt grillmåltidet helt til knotten kom og drev oss til vanvidd.
Her er jeg klar for skogsarbeid.
Mens Oddbjørg satt og solet seg rett utenfor døra, kommer det plutselig en huggorm fram fra under den store dørhella. En halv meter fra Oddbjørg snur den og kryper tilbake inn under steinen. Insidenten satte en viss demper på idyllen.
Grasdalen - som vi overtok for 3 år siden - er barndoms- hjemmet til min svigerfar, Halvor Grasdalen. I annen etasje fant vi denne sleiva med innskriften "HG 1932". Det betyr at han laget den da han var 18 år gammel. Det er mange slike gjenstander på Grasdalen som skaper nostalgiske følelser hos meg.

Skogsarbeidet bestod i å hogge, kviste, dra fram og barke små furutrær som skal brukes til rundstokker på den nye låvebrua. Dersom man lar et par kvister være igjen i toppen, er det enkelt å dra dem. Proff barkespade hjelper også.

Når kvelden kommer legger jeg meg i denne kulpen for å vaske av meg svette og skitt.
Hva heter denne blomsten?


Share/Save/Bookmark

3 kommentarer:

Vegar sa...

Den første blomsten du spør om er en markblomst i nellikfamilien. Det kan se ut som en Engsmelle.

Tistelen er litt vanskelig å se uten bladene, men mest trolig en Krustistel.

Endelig kan jeg være med i diskusjonen på denne siden :-)

God Sommer fra en ivrig snikleser

Geir sa...

Det er helt riktig som du sier Vegar, den første er en Engsmelle (Silene cucubalus). Jeg husker godt fra min barndom i Alvdal at vi tok slike blomster og tettet igjen åpningen ytterst mellom tommel og pekefinger, og så slo vi blomsten mot den andre handa slik at det lød et smell.
Den andre tror jeg faktisk heller er en Fagerknoppurt (Centaurea scabiosa). Jeg må se noe mer av den for å fastslå det helt sikkert.

Geir sa...

Når det gjelder huggormen under dørhella, så er nok vi heldigerre. Vi har en Stålorm som bor i forstøtningsmuren utenfor hytta ved Seljordvatnet. (+ at vi har en orm i sjøen også da!) Stålormen er jo som sikkert alle vet bare en "benløs firfisle".