tirsdag, desember 06, 2005

En illustrerende innføring i postmodernisme

IMG_7045.JPG
IMG_7045.JPG
Foto: Are Karlsen
Et postmoderne middagsfellesskap i et
postmoderne kjøkken

Jeg har hatt litt vanskelig for å få grep på postmodernismen. Men bloggen Morbus Norvegicus illustrerer dette veldig bra i posten En postmodernist lar seg indignere av kristen misjon. Bloggen tar for seg et ytterliggående postmodernistisk standpunkt - det er ofte det som skal til for å illustrere et fenomen.

Mine idéhistoriske kunnskaper er mangelfulle, men fantes ikke mange av de samme holdninger under antikken, jfr. Pilatus når han sier til Jesus: «Hva er sannhet?»

Technorati Tags:


Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tror Morten tar feil når han hevder at alle religioner står sammen om å avvise en slik tankegang. Jeg tror du har rett i at det har eksistert i antikken, og i og for seg til andre tider også.

Slik jeg ser det finnes det to slags religiøse/ideologiske systemer: De som misjonerer, og de som spiser. I kristendommen (og i islam, og jødedom) prøver man å overbevise enkeltindivider til å tro på visse påstander. Men andre religioner, som hinduisme, har primært operert på en annen måte, ved å ta opp i seg andre trossystemer, og uskadeliggjøre dem ved å harmonisere dem med grunnideene i sin egen. Postmodernismen, eller den moderne sekularismen, om vi skal kalle den det, tilhører den andre kategorien.
Jeg tror disse strømningene er et resultat av at veldig mange i vårt samfunn i dag er interessert i å unnvike de konflikter som oppstår når inkompatible trossystemer møtes. Enten det gjelder boikott av Jaffa-appelsiner eller halloween-feiring har næringslivet (men også andre, som f.eks medier) en sterk interesse av at _folk ikke tar konsekvensene av det de tror på_. En må kunne selge alt til alle.

Morten Magelssen sa...

Veldig bra innspill, Harald, dette må du da for all del også poste som kommentar på Morbus Norvegicus!