mandag, juni 12, 2006

Dagens foto: På Guds fang


Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Anonym sa...

Når jeg ser på dette herlige bildet, tenker jeg : Lurer på hvor mye den krabaten har fått med seg av læren"? Studerer mye om dagen på dette med viktigheta av den rette læren. Hvor vil vi egentlig med den, og hva vil vi med den?
Er fullt klar over farene med svermeri og kjetteri, men jeg tror egentlig ikke det kan imøtegås med " rett lære". Tror det ligger på et annet plan.
Du skriver noe Are, ang. denne prekenen du la ut, om at menigheten må ledes av Den Hellige Ånd. Det er ingen som har bedre oversikt over den rette læren enn Han.
Vet det sikkert høres både barnslig og lite teologisk ut, men jeg tenker at vi kanskje ikke må være så redde hele tiden.Ligger det mye frykt i dette med at vi hele tiden må passe så på lærespørsmålene våre?
Gikk på Bibelskole i Staffeldtsgate en gang i tiden. Der hadde vi massevis med teologi, men jeg må innrømme at en venn av meg og jeg gikk ned til pinsevennene for å få påfyll med litt liv.
Etter dette var jeg 11 uker i UIO og fikk masse åndsfyllt og praktisk undervisning i det å leve sammen med Jesus.
Så langt jeg kan skjønne, må det å lære å leve , være den beste læren og teologien. Bibelen er jo en mester i å formidle kunnskap om et levende liv. Enten det er å forholde seg til menighet, ikke kristne,arbeidslivet, Guds syn på verden og ikke minst Israel ( noe jeg synes er veldig viktig)osv.Men
vi ser jo her i Norge, at det ofte er de best skolerte ( på teori), som forfekter mest vranglære og utsvevende teologier. Så det er et eller annet som mangler her.
Så tenker jeg på dette som Jesus sa om at vi måtte bli som barn igjen for å komme inn i Guds rike.
Og hva med " Av barns og diebarns munn har du grunnfestet en makt for dine motstanderes skyld for å stoppe munnen på fienden og den hevngjerrige", og " Dere ransaker skriftene,fordi dere tenker at i dem har dere evig liv, og det er de som vitner om Meg".
Høres kanskje litt lite lærd ut, men jeg tror disse tinga slår mye mer i åndeverdenen enn all verdens fine formuleringer om hva vi bør mene eller ikke mene.
Så tusen takk for påminnelsen om å sitte på Pappas fang, og være i den trygge forvisningen at alt er greit.

Are Karlsen sa...

Interessante tanker om læren, Turid. Det er åpenbart at verken mye eller lite kunnskap garanterer mot at man havner feil mht lære.

Du nevner frykt, og det tror jeg er en nøkkel. Frykt fører ofte til underkastelse. Underkastelse fører til at man ikke prøver det som sies. Eller at man ikke tør å opponere.

Det er større fare for å fare vill når man overlater læren til én leder, enn når hele gruppen på fritt grunnlag studerer Guds Ord. Guds Ord er ikke så vanskelig tilgjengelig. Det er ikke så vanskelig å forstå hva Gud mener i sitt Ord.

Dessuten har som regel vrang lære til hensikt å skaffe seg kontroll over mennesker. Dersom man i utgangspunktet avviser kontroll og hierarki, er sjansen for å havne feil i utgangspunktet sterkt redusert.