tirsdag, august 01, 2006

Dagens foto: Ferjen


Share/Save/Bookmark

8 kommentarer:

Ivar Kvistum sa...

Fabelaktig bilde! Hvor lang eksponeringstid brukte du?

Are Karlsen sa...

Takk Ivar!

Jeg brukte 15 sekunder, blender 8 og ND-filter (gråfilter) som gir 3 f-stopp (det er et innebygget filter i kameraet), dvs. en lysmengde som tilsvarer blender 22.

Dersom du klikker på bildet, kommer du til flickr.com. Der kan du klikke på More properties, da får du fram full EXIF-informasjon.

Direkte link:

EXIF

Ivar Kvistum sa...

Nei, du store! Har du en G5?
Jeg har faktisk en slik liggende, men objektivet brakk tvers av en gang jeg mistet det i gulvet - påslått.

Savner det av og til. Veldig godt kamera - nesten rangefinder-følelse i utformingen. Og glimrende optikk.

Are Karlsen sa...

Ja, jeg har hatt G5 i to år nå. Tok meg ikke råd til speilrefleks den gang. Drømmer om det og mulighet for støysvake bilder i dårlig lys.

G5-en er ideell mht til størrelse og kreative muligheter.

Prøver å bruke støy i bildene kreativt, men det passer ikke på alle slags motiver.

Dette bildet f. eks. har mye støy, men det er fordi det ble undereksponert. Prosessert fra RAW i Bibble Pro.

Ivar Kvistum sa...

Når jeg ser hva du klarer å trylle ut av en G5, er det virkelig et hardt anslag mot utstyrsmanien som dessverre rir enkelte av oss.

Are Karlsen sa...

Takk igjen! (Rødme, rødme)

Anonym sa...

..noe helt annet:
Jeg har i denne tiden jeg har vært på blogg blitt enda mer bevisst dette med å kommmunisere uten at 'begge parter' får med seg ansiktsuttrykk og kroppsspråk.
(gjelder også andre liknende k-måter)

Det kan bli utrolig mange misforståelser uten å få med seg f.eks smilet i ansiktet mens en skriver...og da i de tilfeller en tolkes som streng og sint, og en har egentlig et "snilt" budskap..

Hvis man ikke alltid kan bruke f.eks skype e.l. så har jeg ønsket meg, når jeg skriver 'noe' som er med meg å kommunisere budskapet mitt...ja, ja, jeg bare asosierte da Are skriver i parantes: "(rødme, rødme)"

Den ble så god for meg, nettopp i denne sammenheng og du Are tør (tør i anførsel: "tør") og du er flink (ofte) å uttrykke deg så bra!

Du klarer å si noe mer enn ordene du skriver da du bruker paranteser e.a. men det beste er du klarer å uttrykke buskapet ditt klart og tydelig MED de ordene du bruker, og det er kunsten for meg, og det er noen ganger vanskelig, mener jeg.

Ja, ja, skjønn det den som kan, dette jeg skriver her, men det er noe viktig her jeg PRØVER å si
(ja, nå bruker jeg store bokstaver for å legge litt mer i ordet 'prøver')

Og: Jeg er ikke fotokyndig, så jeg må si: Morsomt bilde, Are! Jeg likte det.

Are Karlsen sa...

Anny,

Takk Anny!

Jeg synes du er kjempeflink til å uttrykke deg i ord. Det synes jeg alle er som bidrar på bloggen. Så flinke at jeg tror nye ikke våger seg utpå. Men det er det vel ikke noe å gjøre noe med ...

Det er forresten et viktig tema du tar opp. Fordi en del av vårt sosiale liv og fellesskap går via internet, eposter, sms-er, osv. Jeg tror mange har fått god trening etterhvert, kanskje også ved å tråkke feil og oppleve hvordan en blir misforstått.

Derfor er det også viktig at det fellesskapet vi har "digitalt" er bygget på de samme verdier som vi ønsker alt kristent fellesskap skal bygges på. Det digitale fellesskapet er en del av en helhet.

Vi skal altså ikke tenke lavt om det fellesskapet som går via digitale medier. Det er en viktig del av det samfunnet vi lever i, vår kultur og våre liv.

Og derfor er det du tar opp så viktig!