tirsdag, august 22, 2006

Livet utenfor bloggen

Crw 4043 1
Helge Terje Gilbrant
Foto: Are Karlsen

I livet utenfor bloggen var jeg sist søndag med på innsettelsesfesten for min venn Helge Terje Gilbrant som pastor i Tabernaklet (Skien), Norges eldste pinsemenighet.

Mitt liv utenfor bloggen - dreier seg om bloggen! Neida, bare tulla, men bloggen dreier seg ikke bare om bloggen. Bloggen fører til mange samtaler, telefonsamtaler, eposter og sms-er.

Det er mange som er opptatt av de samme sakene som vi skriver om her. En venn i lederskapet for en stor menighet var hjemme hos meg her om dagen og diskutterte "hvordan implementere verdiene (som vi diskutterer på bloggen) i en tradisjonell menighet". Han syntes Timeout var en interessant modell, med tanke på å skape rom for nye verdier.

Han innså at de rådende verdier var et hinder for fellesskapet.

Min gode venn siden guttedagene, Robert Erlandsen, en sentral medarbeider i Kristent Fellesskap (Bergen), ringte for noen dager siden og fortalte at han fulgte bloggen med interesse. Robert forklarte at de var i ferd med å fordøye møtene med Wolfgang Simson i sommer, og at den prosessen ville ta noe tid.

Så fikk jeg denne hilsenen i en epost fra en trofast leser:

... Ser du skal grunne på om du er "ekskluderende, hovmodig og belærende"(!) Vit da det er noen (antakelig mange) som synes at det du skriver er noe av det mest frigjørende, "gledesbringende" og oppbyggelige vi har lest på lenge... Og personlig er jeg glad for at du avdekker autoritære systemer. ...

Så fortsatte han med å beskrive de problemer en autoritær menighet hadde påført ham.

Men det betyr ikke at jeg ikke tar kritikk alvorlig. Jeg ser på den som verdifull.

Idag fikk jeg en telefon fra pastor Kjell Haltorp, - her et utdrag:

- Å, unnskyld, jeg har ringt feil! Men har du slutta i Filadelfia?
- Ja, nå driver jeg med husmenighet.
- Ja, det innså jeg for ti år siden. Men de må ikke være knyttet til tradisjonelle menigheter. De må være frie! Vi kommer til å få tusener av slike!

Technorati Tags: , ,


Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

...dan sa...

Jeg syns også det å komme inn her å lese gir hensikt og inspirasjon! Fortsett å gjør det du elsker :)

Anonym sa...

Så moro å høre kommentaren til Kjell Haltorp.
Håper mange vil lytte til en gammel venn.