søndag, mai 07, 2006

Jeg tenker delta på en konferanse til før sommeren

Mclaren
Brian McLaren
Foto: avant-church

Brian McLaren er forgrunnsfigur for den såkalte Emergent Movement - en kristen fornyelsesbevegelse som forsøker å kommunisere med den postmmoderne kulturen.

Jeg har aldri vært spesielt opptatt av å delta på konferanser og stevner. Det har blitt med de sentrale pinsekonferansene, Predikantkonferansen og Sommerfestivalen på Hedmarktoppen. Men som regel har jeg tatt på meg en eller annen praktisk oppgave. Det blir for endimensjonalt å sitte og høre på lange monologer.

I fjor høst tenkte jeg at nå med mitt nye fokus, blir det vel enda færre konferanser på meg. Men den gang ei. I januar ble det DAWN-konferansen. I mars ble det husmenighetskonferansen i Bergen. (Begge ble behørig omtalt på denne bloggen.) Og nå i mai blir det en dagskonferanse med Brian McLaren på SALT, Stabekk med emnet Å være kirke underveis i en verden som stadig forandres .

Brian McLaren er forgrunnsfigur for en fornyelsesbevegelse som er blitt hetende Emergent Movement, som kommer av begrepet emerging churches. Emerge betyr å komme til syne. Emergent Movement består av menigheter og fellesskap som orienterer seg bort fra tradisjonelle rammer, og feirer det kristne fellesskapet gjerne utenfor kirkerommene. Man tar i bruk nye kommunikasjonsformer, snakker mye i filosofiske termer og er opptatt av å kommunisere med den postmoderne kulturen. Kristendommen er i stadig fornyelse, og Emergent Movement og husmenigheter er en del av denne fornyelsen. Emergent Movement kan også innebære rene husmenigheter. Men svært ofte dreier det seg om nokså tradisjonelle, hierarkiske kirkestrukturer med moderne uttrykksformer. Litt ironisk bruker jeg å si at det er pastorenes forsøk på å rydde opp uten å miste sine privilegier.

Men ikke desto mindre er det interessant å følge med Emergent Movement og deres analyse av kristendommen i forhold til samtiden. Dessuten setter jeg denne bevegelsen og konferansen i sammenheng med de to forrige jeg har vært på iår. Fordi alle er interkonfesjonelle, som det heter, og grensesprengende. Hvilket kirkesamfunn du tilhører er lite interessant. Og man møter spennende mennesker.

Så jeg har faktisk tenkt å ta denne konferansen med i min samling av konferanser denne våren. I høyrespalten min (som de som bruker Internet Explorer istedet for Firefox får helt nederst på siden - ta i bruk Firefox folkens - det er bloggernes nettleser!) har jeg en liste over arrangementer jeg tenker delta på til enhver tid. Snart kommer det kanskje opp noen enkle norske, husmenighetskonferanser på den listen.

Technorati Tags:


Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men hvor er denne konferransen, og når? Og er den åpen for andre enn ledere?

Are Karlsen sa...

Anny,
Klikk på linken "Å være kirke underveis ..." i teksten. Der finner du mer info. Den er åpen for hvem som helst og er på Stabekk utenfor Oslo 19. mai.