onsdag, juli 27, 2005

Husprosjektet dag 20-21: Mer action enn hva jeg kunne drømme om

Gårsdagen var litt tung: Snekker Håvard er syk og kan ikke komme på en uke! En viktig bit gjenstod: Å skifte ut to råtne veggbord. De råtne bordene var lett synlige ved innkjørselen, og hadde sterkt bidratt til slumpreget huset hadde fått. Jobben var litt trøblete: Bredden på de gamle bordene var ikke lenger standard vare, og det kostet flesk å få de spesiallaget. Vi hadde sett at Håvard splittet to bord og limte dem sammen til ett som var bredere. Da Oddbjørg hørte at Håvard var blitt syk, sa hun: "Da får vi gjøre det selv!" Den dama! Jeg kastet meg på. Selvfølgelig. Vi gjør det selv. Oddbjørg og jeg utgjør et perfekt team. Hun forteller meg hva jeg skal gjøre og jeg gjør det.


Oddbjørg målte opp hvor bordene skulle splittes for at resultatet skulle bli best. Jeg stakk de lange bordene inn i den gamle Peugeoten og kjørte til Hasås i Kodal. Der var servicen som vanlig upåklagelig, og de fire bordene ble samvittighetsfullt skåret av en kompetent kar. Takk Hasås! (På veien hjem stoppet jeg ved Gallisvannet og tok noen bilder, se annen post).
Og så var det hjem og fjerne de råtne bordene - forsiktig så ikke not og fjær (hva vi lærer!) på de andre ble ødelagt. Ett av bordene gikk langt opp mot loftet, så det måtte jeg kappe av ved hjelp av et hoggjern, innkjøpt på Biltema for ca. kr. 20. Et nyinnkjøpt kubein til kr. 40 - også på Biltema, var et godt hjelpemiddel, også.
Måtte også bytte ut noe av isolasjonen, og klarte samtidig å dytte ytterligere isolasjon inn bak de andre veggbordene.
Og så var å plassere de fire splittede bordene sammen på en slik måte at de så ut som to bord av samme bredde som de gamle. Med spiker og lim fikk vi dette sammen på en måte som gikk overraskende greit. Jeg hadde ikke drømt om at jeg kunne klare noe slikt, men med en kone som Oddbjørg gikk det utmerket. (Oddbjørg er fortsatt ikke helt frisk - hun sliter med astmalignende ettervirkninger etter lungebetennelsen og blir fort veldig sliten og trøtt).


Resultatet blir veldig bra etter litt fugemasse og flekkmaling. Gjett om jeg er stolt og gjett om jeg kommer til å skryte av denne bragden!
Mer action denne kvelden: Håvard som fortsatt var syk, dukket opp med en snekkerkamerat - Even - som gikk igang med å bytte israft på garasjen.

Technorati Tags:
[posted with ecto]



Share/Save/Bookmark

0 kommentarer: