fredag, juli 15, 2005

Hvordan blogger jeg?

I tilfelle en og annen lurer på hvordan jeg blogger, så er framgangsmåten slik: 1. Fotografere - hvilket jeg for det meste gjør i såkalt RAW-format. 2. Bearbeide og konvertere bildene til JPEG i programmet Bibblepro. 3. Selektere og ev. beskjære bilder i GraphicConverter fordi det programmet har en hurtig bilde-browser. 4. Importere bildene inn i min bildedatabase iPhoto. Der gjør jeg en endelig selektering basert på et karaktersystem det programmet har. 5. Overføring til bildedatabasen Flickr på internett. Det gjøres automatisk fra iPhoto som har en link til Flickr. I Flickr kan jeg enkelt hente ut HTML-koden for det bildet jeg ønsker å bruke i bloggen. 6. Lime HTML-koden inn i programmet MacJournal, og føye til min tekst. MacJournal har en link til Blogger, som er det blog-systemet jeg har valgt å bruke. 7. Generering av linker gjør jeg i programmet PageSpinner og limer koden inn i MacJournal. Var det komplisert? Mulig. Det kan gjøres enklere dersom man ikke vil ha med bilder. Det kan også gjøres enklere med bilder direkte fra Flickr, men med litt færre muligheter.


Share/Save/Bookmark

0 kommentarer: