mandag, juli 25, 2005

Slik blogger jeg II

Jeg er veldig fersk som blogger, har bare holdt på i litt over en måned. Blogging er blitt en stor industri og det finns over 14 millioner blogger på internett. De aller fleste med en liten leserkrets, mens andre har en enorm trafikk og er innflytelsesrike medier.

Jeg har gått dypere inn i materien, og lært meg nye og mer avanserte verktøy. Som f. eks. ecto, som er en bloggingsklient som kommuniserer effektivt med ulike bloggingssystemer. Mitt system heter Blogger.

I tilfelle en og annen lurer på hvordan jeg blogger, så er framgangsmåten slik:

1. Fotografere - hvilket jeg for det meste gjør i såkalt RAW-format.
2. Bearbeide og konvertere bildene til JPEG i programmet Bibblepro.
3. Selektere og ev. beskjære bilder i GraphicConverter fordi det programmet har en hurtig bilde-browser.
4. Importere bildene inn i min bildedatabase iPhoto. Der gjør jeg en endelig selektering basert på et karaktersystem det programmet har.
5. Overføring til bildedatabasen Flickr på internett. Det gjøres automatisk fra iPhoto, fordi det finnes en plug-in til Flickr.
6. Ved hjelp av programmet 1001 som er en klient til Flickr genereres automatisk koden til det bildet jeg ønsker å bruke i posten.
7. 1001 kommuniserer med bloggingklienten ecto. I ecto legger jeg inn tekst, genererer linker og tags. Taggene lages automatisk basert på de tags (eller nøkkelord) som jeg gir bildene i Flickr.

Virker dette komplisert? Skal jeg være helt ærlig så var det ganske komplsert å få ecto til å spille godt sammen med Blogger. Men nå er alt slik som jeg vil ha det, og så får vi håpe på mye blogge-glede framover.

På den annen side, å blogge kan gjøres veldig enkelt uten andre verktøy enn selve web-leseren.
Technorati Tags:
[posted with ecto]


Share/Save/Bookmark

0 kommentarer: