onsdag, juli 20, 2005

Min tre år gamle PowerBook og booting fra iPod

Min tre år gamle PowerBook begynner å preges av meget aktiv bruk. I januar begynte den å brenne etter at jeg koblet til en FireWire disk av tvilsom karakter. Dvs. den brant ikke, men det kom en klar, hvit røk opp bak fra, og som kjent ingen røk uten ild. Jeg rev ut FireWire-kontakten, men for sent. Skjermen viste såkalt Kernel Panic. Jeg startet den opp igjen, men det kom bare en underlig, pipende lyd. Jeg prøvde igjen, flere ganger, og til slutt kom den. Men da var FireWire porten død, og har vært det siden. Jeg ringte Apple som kunne forklare at enkelte FireWire disker av dårlig kvalitet kan føre til kortslutning som ødelegger hovedkortet. En reparasjon ville koste ca. kr. 9.000. Siden har prisen sunket til 3-4.000. Den første tiden etter branntilløpet var den særdeles ustabil, og kunne fryse når som helst. Jeg går ikke i detaljer, men jeg lærte meg noen triks som holdt den stabil. Og stabiliteten ble bare bedre og bedre. Men i det siste har den begynte å fryse igjen, og med det fatale resultat at Mac OS X må reinstalleres. Ikke på en slik måte at disken reformatteres, slik at jeg taper ikke data. Det tar meg ca. en halvtime å reinstallere og gjøre de nødvendige oppgraderinger over nettet. Jeg ønsker meg en PowerBook 12". Den ødelagte FireWire-porten har jeg erstattet med et såkalt PcCard med FireWire. Det funker fint, bortsett fra at det ikke er mulig å boote fra den. Og det er jo dumt når man har en ustabil maskin. Jeg har lagt Mac OS X over på min iPod - tanken var å kunne gjøre kjappe reinstallasjoner fra iPod-en - men det går altså ikke på min maskin. Det går på unge Karlsens friske maskin. Dersom du lurer på hvordan man legger Mac OS X over på iPod og gjør den bootbar, så legg inn en kommentar under.

Technorati tag:


Share/Save/Bookmark

0 kommentarer: