onsdag, november 23, 2005

Podcasting og blogging

DSC00073
Blogge- og podcasting-verktøy
Foto: Are Karlsen
Bildet er tatt med min mobiltelefon Sony
Ericcson K750.

For mange av mine venner var blogging et ukjent begrep til for noen uker siden. Hva med podcasting?

Begge er nye medier - jeg vil si revolusjonerende medier. Det revolusjonerende med blogging er at jeg gratis, enkelt og raskt kan publisere tekst og bilder som potensielt alle med tilgang til en nettleser kan se. Og alle med tilgang til en PC kan legge informasjon inn på min blogg i form av kommentarer. Teoretiskt har 100% av verdens befolkning tilgang til PC. Selv i de fattigste landene kjøper du deg PC-tid for en billig penge.

Hva vil dette gjøre med media-industrien? Vil du kjøpe et datatidsskrift for å lære om IP-telefoni når du kan lese om Alf Ivars erfaringer med IP-telefoni fra både Telenor og Telio på bloggen hans? Vil du kjøpe et kostbart fototidsskrift for å lære om blitzfotografering når du kan lese Gisle Hannemyrs grundige innføring gratis på nettet, med linker videre til annen supernyttig informasjon?

I forlengelsen av dette: Jeg håper og tror at den fordomsfulle, norske journaliststanden går vanskelige tider i møte.

Hva er podcasting? Podcasting er sammensatt av ordene iPod og broadcasting, altså kringkasting av lyd til iPod-er. En bruker av iPod- eller en annen MP3-spiller kan på sin PC/Mac abbonnere på lydfiler.

Et eksempel: Et av de radioprogrammer jeg liker best er Dagsnytt 18. Det varer i en time. Svært sjelden passer det meg å høre på radio akkurat da. Men NRK har nå begynt å lage podcasting av Dagsnytt 18. Det betyr at jeg kan koble min iPod til min Mac og automatisk få overført Dagsnytt 18. Så kan jeg lytte til Dagsnytt 18 når det passer meg, og ikke når det passer NRK. (Takk Helge Terje som gjorde meg oppmerksom på denne fantastiske muligheten!)

Dette er en liten mediarevolusjon. Men det stanser ikke der.

Det er omtrent like enkelt å lage sin egen podcast som det er å lage sin egen blogg.

Mediaindustrien er i ferd med å revolusjoneres. Det vises gjennom at det mest verdifulle av alle mediaselskaper i form av børsverdi, er et selskap som har søking av informasjon som hovedprodukt, nemlig Google. Det er altså ikke det å produsere informasjon som er mest verdt lenger, men å søke opp informasjonen.

Dersom du søker informasjon om kameraet "Fuji F10" eller "acrylmasse" gjennom en søkemotor, så kommer min blogg opp, fordi jeg har skrevet om begge deler. Våre blogger kommer opp på linje med andre medier. Våre blogger er med på å undergrave medieselskapenes verdi. Hver blogg er et massemedium. Men det finnes ca. 20 millioner av dem allerede.

Hva skjer med Dagbladet og VG? Avisenes papirutgaver er i ferd med å miste lesere og nettutgavene utvikler seg til blogger hvor det mest interessante er at leserne kan kommmentere artiklene og lese og kommentere hverandres kommentarer øyeblikkelig.

Behovet for gode møteplasser hvor vi kan møte hverandre som hele mennesker vil med denne utviklingen bli mer og mer påtrengende. Hvem gjør noe med det?

Technorati Tags: , ,


Share/Save/Bookmark

3 kommentarer:

Helge Terje Gilbrant sa...

Kjempe interessant betraktning ad. journalistenes framtid! Mulighetene for er mer differensiert “presse” er så avgjort tilstede!

Anonym sa...

Hvis jeg vil begynne med blogging, hvordan går jeg da fram på enklest mulig måte? Kan du gi meg noen punkter som forklarer dette, og hva som event. er viktig å huske på ved event. registrering?

Are Karlsen sa...

Det systemet jeg bruker heter Blogger og tilhører Google. Det er superenkelt å komme igang med.

Du må velge en template (mal) som definerer utseende på bloggen. Dette kan du endre når som helst og legge til ny funksjonalitet.

Oppstarten er selvforklarende, riktignok på engelsk.

Det finnes også en rekke norske blogge-systemer. Hos VG, Dagbladet, Nettavisen, etc. Jeg kjenner dem ikke. Fordelen med å velge en av de store (som f. eks. Blogger) er at det finnes mye "tilbehør" dem ute på nettet.

Lykke til!