tirsdag, november 15, 2005

Trøbbel med Mac

De siste 12 dagene har jeg byttet Mac 4 ganger.

Det begynte i januar i år med at den første tok fyr - en 3 år gammel PowerBook G4 667Mhz Titan. Den begynte å brenne fordi jeg koblet til en defekt FireWire (sic.) disk. Dermed sluttet FireWire-porten å fungere og maskinen ble generelt ustabil. Måtte alltid ha en penn liggende under midten for at den skulle funke (sikkert noen avbrente flater som måtte holdes fra hverandre). For noen uker siden begynte lyset i skjermen å trøble, for til slutt å forsvinne helt - da hadde jeg bare noen timer igjen til deadline i Næringsavisen, hvilket skapte et forferdelig stress.

Min datter hadde etterlatt seg sin egen studentmaskin som hadde brudd i skjermhengslene, en 5 år gammel PowerBook G4 500Mhz Titan. Jeg fikk byttet disker mellom de to i en fart, og kunne jobbe videre, med tung støtte bak skjermen slik at den holdt seg oppe.

Jeg måtte nå kjøpe ny maskin, en PowerBook G4 1.67 Ghz Aluminium. Den kom etter noe om og men, dvs. to maskiner kom. Stor fest - se denne posten. Så begynte maskinen å fryse svært ofte, og jeg fant ut at dersom jeg fjernet den 1Gb RAM-brikken jeg hadde kjøpt, så ble den stabil. Men såååå treeeeg. 512Mb RAM er helt ubrukelig for meg. Og som om ikke det var nok - fjæringen i klikkefeltet nedenfor styreflaten sviktet. Den ble veldig ubehagelig å bruke.

Jeg avtalte med leverandøren at jeg kunne returnere den defekte maskinen og ta i bruk den andre dobbeltsendte. Og så mottok jeg ny RAM-brikke.

Å bytte Mac-er er veldig enkelt. Første gangen du slår på den nye maskinen får du spørsmål om du har en Mac fra før, og så blir du forklart hvordan du skal koble de to maskinene til hverandre via FireWire og så skjer en automatisk overføring av alle data og alle innstillinger blir nøyaktig slik de var på den opprinnelige. Det siste byttet tok derfor i praksis ingen tid - maskinen stod bare og jobbet mens jeg tok en middagslur.

Men så begynte den nye siste maskinen med den nye RAM-brikken å fryse, også. Da måtte jeg sjekke på nettet om dette var et generelt problem. Der finner jeg rådet å la RAM-brikkene bytte plass. Etter det har den fungert glimrende. En PowerBook med 1.5Gb RAM er en sann drømmemaskin.

Jeg har sendt inn begge de gamle PowerBookene for takst av reparasjon, med håp om at brannen i min gamle kan gå på forsikringen.

For ordens skyld: Når en Mac-bruker forteller om problemer, er det ikke for å klage, bare for å vise hvor mye man er villig til å lide for kjærligheten.

Technorati Tags: ,


Share/Save/Bookmark

4 kommentarer:

Helge Terje Gilbrant sa...

Du omtaler din gamle maskin som: PowerBook G4 667Mhz Titanic. Som en Mac elsker synes jeg det er i grenseland å omtale vår kjære følgesvenn som Titanic, med alle assosiasjoner som det vekker om forlis, undergang og død. Titan derimot...

Are Karlsen sa...

Hehehehe. Jeg var i tvil, men lot kanskje ikke tvilen komme tiltalte til gode ...

Elmer sa...

Vi er skremmende like :-)

Anonym sa...

Det er utrolig hvor stor overbærenhet man har til barna sine. Kjærligheten er en underlig kraft...! ;-)

Jeg husker ennå den dagen for 12 år siden da jeg første gang la min hånd på en IIci...