søndag, januar 22, 2006

DAWN-konferansen 2006 - hva jeg ikke hørte

Huschile
Husmenighet i Sveits
Foto: Reinhold Scharnowski
Dette er husmenigeten til lederen
for DAWN Europe, Reinhold Scharnowski.

Med forbehold om at jeg ikke hørte alt - men jeg hørte ikke ordet "husmenighet" nevnt en eneste gang. Dette til tross for at DAWN Europe skriver på sin hjemmeside:

Om Europa skal bli dekket av menigheter, vil tradisjonelle pastor-ledete menigheter ikke være i stand til å gjøre jobben alene. "Flytende menigheter" - menigheter som er små og fleksible nok til å trenge inn i alle samfunnets områder som olje i en motor - er hva som behøves. Og normale mennesker som du og jeg behøver å innse at våre hjem, kontorer og klasserom kan forvandles til menigheter. Revolusjonært? Det vil ikke vare så lenge. Husmenigheter er i ferd med å bli den "tredje kraft" i det verdensvide kirkelandskapet.

Lederen for DAWN Europe, Reinhold Scharnowski lever selv i husmenighet.

Et annet spennende begrep "der ute" er "organisk kirke", i motsetning til våre tradisjonelle foretakskirker. Det hørte jeg heller ikke på konferansen.

Jeg regner med at på neste DAWN-konferanse vil vi høre mye om dette.

På den annen side, på konferansen "Å være menighet i det 3. årtusen" i Bergen i fra 4. mars, vil du garantert få høre om husmenigheter.

Technorati Tags: ,


Share/Save/Bookmark

0 kommentarer: