søndag, oktober 29, 2006

Ærede gjester!

CRW_6231
Steking av svinefilet
Foto: Are Karlsen

Til Oddbjørgs 50-års fest stekte jeg ca. 40 peppermarinerte svinefileter. Det ble litt for mye, noe av det havnet på fryseren etterpå.

Flere av gjestene i Oddbjørgs 50-års fest spurte om jeg kunne legge ut oppskriften på hovedretten jeg laget. Jeg lar meg ikke be to ganger!

Peppermarinert svinefilet

4 porsjoner

400 g svinefilet
1 ss margarin

MARINADE
2 ss olje
2 ss hvitvinseddik
2 hakkede fedd hvitløk
1/2 ts knust hvit pepper
1 ts knust tørket grønnpepper (jeg brukte 1 stk hakket kebab pepperoni, også kalt spansk pepper, som jeg hadde stående på et glass jeg hadde fått av Elisabeth og Thor-Einar Krogh)
1 smuldret laurbærblad
1 ts timian
1/2 dl hakket persille

Gjør slik:
1 Bland alle ingrediensene i en bolle og la kjøttet ligge og marineres 5-6 timer.
2 La margarinen bli lysebrun i stekepannen. Brun fileten med marinaden på alle sider ved ikke altfor sterk varme. Ha på salt. Etterstek under lokk ved svak varme i 10-15 minutter. Vær forsiktig. For mye steking får svinefileten til å slippe ut saften og bli tørr og hard.
Alternativt: På grunn av mengden, etterstekte jeg i stedet i langpanne i stekeovnen på 160 grader i 20 minutter. Da var kjøttet rosa inni. Jeg gjorde dette dagen i forveien, og måtte varme opp før serveringen. Varmet opp under folie ved 80 grader i én time. Da var kjøttet passe stekt og hadde beholdt mesteparten av saften. Jeg kokte også ut sjyen av pannen etter annenhver steking, og helte den over svinefileten ved oppvarmingen før serveringen.
3 Skjær fileten i ca. 2 cm tykke skiver. (Dette gjorde jeg før jeg varmet dem opp igjen. Jeg la også stykkene sammen til fileter under oppvarmingen, slik at de ikke skulle tørke ut.)

Til dette serverte vi ristede sjampingonskiver, dvs. stekt i margarin til de var gylne. Ingen smakstilsetting.
Og rosenkål.
Og potetstappe etter amerikansk oppskrift, med masse fløte og usaltet smør. Oppskriften finner du her. (Obs! Les oppskriften nøye, potetstappe er ikke bare potetstappe):

Mashed Potatoes


Share/Save/Bookmark

Oddbjørgs 50-års fest

Vi har feiret Oddbjørgs 50 år i helgen, sammen med venner og familie, 55 i alt. Vi leide et selskapslokale noen hundre meter fra der vi bor i Sandefjord sentrum.

Vi valgte å gjøre mest mulig selv. Oddbjørg satte sitt preg på blant annet borddekking og pynting, en god venn fra Oslo, Vidar Hebæk, tok ansvar for kjøkkenet, barna våre med deres respektive var toastmastere og tok seg av servering og underholdning, med multimediashow og det hele.


Untitled 40
Familien
Foto: Ukjent

Vi er blitt en familie: Ann Beate, Are, Oddbjørg og May Lene

Selv påtok jeg meg å lage hovedretten, peppermarinert svinefilet med sjysaus, champion, rosenkål og rørte tyttebår. Flere av gjestene spurte om jeg kunne legge ut oppskriften på bloggen, hvilket jeg gjør i en egen post.

Oddbjørg fikk mange taler og gode ord. Det ble vist bilder som vakte gode minner. Og barna gjorde morsomme konkurranser som avslørte sider ved deres mamma som ikke alle kjente til. Det ble en fest med hygge og god atmosfære.


Jeg ga min kjære kone en litt uvanlig gave, - en gave med en spesiell historie. Den skal jeg komme tilbake til når bildene foreligger.

Verken jeg eller andre i familien tok bilder. Jeg er interessert i å få kontakt med de av gjestene som tok foto eller video, - send meg gjerne en epost. Alt er av interesse!


Festen i seg selv kommer til å være et stort og varmt minne for lang tid framover.


Share/Save/Bookmark

torsdag, oktober 26, 2006

Guds menighet i møte med staten

CRW_6017
Per-Axel Sverker
Foto: Are Karlsen

Dr. theol. Per-Axel Sverkers har helt siden 70-tallet undervist og skrevet om det bibel-teologiske grunnlaget for husmenigheter. Her publiserer jeg nok en utfordrende artikkel av Per-Axel Sverker.

Det har skjedd en uttynning av menighetens vesen, sier Per-Axel Sverker i den neste artikkelen jeg publiserer. Denne er et intervju som stod i det svenske tidsskriftet Ny Tid sent på 70-tallet eller tidlig på 80-tallet.

Menigheten er blitt likestilt med andre grupper i samfunnet. Den bør finne et språk å tale til staten med som viser at vi hører hjemme i en annen dimensjon.

Nå blir vi tiltalt med økonomi som språk, og det tilsvarer ikke vårt vesen. Vi er ingen målgruppe for statens økonomiske bidrag, vi er Guds menighet i verden. Vi skal møte staten utifra hva som er vårt oppdrag - å være et alternativ. Nå forveksles vi med alle andre som har et budskap av sosial eller humanitær karakter.

Vårt møte med staten gjør at folk ikke kan ane hva vi har for oss. Man må ha en kolossal fantasi for å kunne se at vi er et nytt fellesskap, at det vi er opptatt med er å virkeliggjøre Guds Rike i vårt miljø!

Per-Axel hevder at det er kun gjennom husmenigheter at vi kristne kan realisere dette alternativet. For å få med deg Per-Axels begrunnelser, bruk denne linken til en spesiell blogg jeg har satt opp for litt lengre artikler:

FÖRSAMLINGEN BORDE RIMLIGTVIS VARA TILL MER FÖRTRET


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Troshistorie



Ingebjørg Thunæs, min gamle søndagsskolelærer i Pinsemenigheten Salem (Sandefjord) ga her om dagen dette Nytestamentet til Oddbjørg. Det ble funnet under en opprydding Jeg fikk det som 8-åring av mine foreldre i 1963, med mitt navn innskravert i gull på forsiden. Jeg husker jeg var litt skuffet over at det var i rødt.

Inne i Nytestamentet skrev jeg som 12-13 åring: "Døpt i vann den 27/3-66. Døpt i den Hellige Ånd den 13/11-66. Hittil har Herren hjulpet oss". Jeg må ha mistet det ikke lenge etter.

På den avfotograferte siden står det: "Dette leste jeg da jeg ble døpt den 27/3-1966". Jeg ble døpt av Tom Erlandsen. Samme kvelden ble mine kamerater Robert Erlandsen, nå Bergen, og min fetter Kai-David Angelsen, som er hjemme hos Jesus, døpt. Men jeg tror det var flere andre som også ble døpt den kvelden i Salem for 40 år siden?

"Hittil har Herren hjulpet oss", var mottoet for menighetens 30-års jubileum i 1967. Jeg noterte i Nytestamentet det skriftstedet Willy Rudolp, en Kina/Japan-misjonær og tidligere forstander i Salem, talte over under jubileumsfesten.

Jeg har tidligere i posten På nattbordet fortalt om da jeg i sommer tilfeldigvis fant mitt søndagsskole-frammøtekort fra 1965 i boken "Fram til Urkristendommen" av Martin Ski, hjemme hos mine foreldre.


Share/Save/Bookmark

tirsdag, oktober 24, 2006

Dagens foto: Oddbjørg 50 år

CRW_6210
Oddbjørg
Foto: Are Karlsen

Min kjære kone, Oddbjørg, fylte 50 år 23. oktober.


Share/Save/Bookmark

Per-Axel Sverker: Luther la et teologisk grunnlag for husmenigheter

Martin Luther By Cranach
Martin Luther
Ill.: Portrett av Martin Luther
av Cranach, Lucas den eldre
(1543) Germanisches
Nationalmuseum, Nuremberg

Per-Axel Sverker hevder i sin artikkel (forrige post) at Luther la det teologiske grunnlaget for husmenigheter. Luthers korsteologi og lære om det allmenne prestedømme er her avgjørende.

Sverker sier også at det er en slags herlighetsteologi som ligger bak det tradisjonelle menighetssynet. Nemlig at menigheten må ha ytre atributter, som gir den en glans innfor mennesker. Husmenighetene derimot bygger på en korsteologi, hvor de kristne mister sitt liv i denne verden. Vi har intet mer glansfullt å vise til enn et vanlig hjem. Men der kan vetekornet gro.

Når det gjelder alles tjeneste i menigheten ligger også dens sanne vesen i korset. Når mange i dag henviser til kraft og herlighet, gjelder fortsatt at sann kristen tjeneste bare finnes på andre siden av et kors. Det er den Korsfestede som regjerer, det er et lam som er Hyrden. Vi finner vår autoritet i tjenesten bare på den plass der man elsker Gud mest og der man lyder Gud mest, nemlig på korset.

Sverker avslutter med å si at dette er noe annet enn den hierarkiske orden som mange idag snakker om. Luther orket ikke bryte istykker dette mønsteret, når hans egen teologi ble årsak til altfor stor uro. Men det finnes fortsatt sprengkraft i Luthers teologi - som kan utnyttes av oss!


Share/Save/Bookmark

Uttalelser fra husmenighetstalsmenn

Jeg fant denne videoen med uttalelser fra verdens mest markerte husmenighetstalsmenn på bloggen simplychurch.com.

Den inneholder radikale utsagn om menighetsliv, og er vel verdt å bruke ca. 10 minutter på.

Det som er interessant å legge merke til er alderen på enkelte av disse. Mens 70-åras Jesus-vekkelse var preget av ungdomskulturen og forsvant når ungdommene ble voksne, er flere av denne "vekkelsens" talsmenn godt voksne, flere langt over 50 år. Husmenighetsbevegelsen på 70-tallet kunne kanskje virke som en døgnflue. Denne gang gjør den ikke det.



Bloggen Stories from the Revolution er en ren podcast-blogg med intervjuer med husmenighetsfolk. Den har som motto et sitat av Ivan Illich: If you want to change society, then you must tell an alternative story.


Share/Save/Bookmark

Bloggvandring

Bilde%2010
Ill.: diaoyuhc.com

Bloggen diaoyuhc.com er en "søt" blogg som brukes til å kommunisere internt i en husmenighet.

Å ta en runde på blogger på nettet kan være inspirerende og lærerikt.

Bloggen Simplychurch.com inneholder blant annet et vitnesbyrd fra en amerikansk pastor som nylig sluttet i tjenesten og går over til å være et vanlig medlem i en husmenighet.

- Jeg er fri! utbryter han i et brev som gjengis her:

http://www.simplychurch.com/2006/10/leaving_the_mat.html#more

Bloggen House Church Unplugged har en post som spør om dersom husmenighet er så "lett", hvorfor er det da så mange husmenigheter som forsvinner etter en tid?

http://www.housechurch.org/blog/2006/10/02/just-how-easy-is-it/

Dan Kimball er en pastor som har forstått mye av kritikken mot tradisjonelle menigheter, og forsøker å tilpasse både sin tjeneste og sin menighet til en "ny tid". Posten Pews, Pulpits, Pastors, Preaching and other things that can get in the way of the church "being" the church gir et innblikk i hva som foregår i enkelte tradisjonelle amerikanske menigheter.

Bloggen the (H)ouse(C)hurch PROJECT med undertittelen The House (simple) Church (planting) Project blog…exploring structure in a postmodern world er en litt pussig blogg som inneholder mye forskjellig fra bloggerens liv. Dette er et helt "vanlig" menneske som interesserer seg for litt forskjellig. At han har gitt bloggen dette utfordrende navnet, samtidig som han skriver om PC-er, filmer han har sett, osv., viser at husmenighet berører mennesker både dypt og bredt (om det ga noen mening ...)

diaoyuhc.com er en "søt" blogg som brukes til å kommunisere internt (?) i en husmenighet. Her får medlemmene vite hvor man skal samles og hva samlingen kommer til å inneholde. Det er også reportasjer fra samlingene. På denne siden kan du se hvilke oppgaver og roller den enkelte har:

http://www.diaoyuhc.com/?page_id=123


Share/Save/Bookmark

søndag, oktober 22, 2006

Det allmenne prestedømme

CRW_6018
Per-Axel Sverker
Foto: Are Karlsen

Dr. theol. Per-Axel Sverker har over 30 år undervist ved Örebro Teologiska Seminar. Per-Axels fag- og interesseområder er sentrale for oss i husmenigheter. Han har fremragende kunnskaper i det Nye Testamentets originalspråk gresk, i kirkehistorie inklusive vekkelsesbevegelsene, dogmatikk og etikk.

Min "gamle" lærer, dr. theol. Per-Axel Sverker har gjort en artikkel med tittelen "ALLMÄNT PRÄSTADÖME OCH SÄRSKILD TJÄNST HOS MARTIN LUTHER".

Sverker innleder sin artikkel slik:

När den protestantiska tron skulle jämföras med den hävdvunna katolska vid riksdagen i Augsburg 1530 utelämnades läran om det allmänna prästadömet. Melanchton, som skrivit bekännelsen, hänvisade denna läropunkt till de ''motbjudande och oväsentliga artiklar, som vanligen debatterades i skolorna''. 1537 hade Melanchton ändrat sig och i sin Tractatus de potestate et primatu papae poängterar han, i Luthers efterföljd, att det inte finns något speciellt andligt stånd, som skulle ha uppdraget att förvalta frälsningsgåvorna gentemot passiva mottagare.

I senare luthersk tradition har läran om alla troendes prästtjänst framstått som en av huvudpunkterna hos Luther. Själva utgångspunkten för reformatorns kritik av den katolska kyrkans församlingssyn var just att man inte kan erhålla någon annan andlig status än den som vinnes genom dop och tro. Frågan är dock om den lutherska kyrkan alltid lyckats förverkliga denna principiella hållning. Luther var väl ändå överdrivet optimistisk, när han i de Schmalkaldiska artiklarna (1537) skrev att t.o.m. "ett barn på sju år vet numera, Gud vare lov, vad kyrkan är. Hon är nämligen de heliga troende och fåren som hör sin herdes röst." Församlingssynen blev mer problematisk än så för den statsunderstödda lutherdomen. Kyrkan förblev en prästdominerad institution medan det praktiska förverkligandet av denna lära kom att återfinnas i bl.a. pietisternas ecclesiolae och metodisternas klasser. Inom dessa och liknande väckelserörelser har dock funnits risk för en överdrivet individualistisk tolkning, som på sitt sätt är lika problematisk.

Les hele artikkel her:

ALLMÄNT PRÄSTADÖME OCH SÄRSKILD TJÄNST HOS MARTIN LUTHER


Share/Save/Bookmark

torsdag, oktober 19, 2006

Hos "mentor"

Igår hadde jeg min årlige "konsultasjon" hos dr. theol. Per-Axel Sverker, min "gamle lærer". Han er ikke min mentor, han er min venn og samtalen var ingen evaluering. Per-Axel er ikke noe internettdyr og leser for eksempel ikke bloggen.

Per-Axels fag- og interesseområder er sentrale for oss i husmenigheter. Han har fremragende kunnskaper i det Nye Testamentets originalspråk gresk, i kirkehistorie inklusive vekkelsesbevegelsene, dogmatikk og etikk.

Han har 2000 sider med upublisert materiale som han får ukentlige forespørsler om å utgi. Han lar oss nå legge ut på nettet det som måtte være av interesse.

Jeg fikk fem intense timer sammen med Per-Axel denne gangen. Vår samtale var innom 70-tallets idealer, oldkirken, foretakskirken (naturlig nok en ny term for ham siden det er jeg som har introdusert den, - han fant den forøvrig dekkende), om verdier og deres betydning for organisasjonsform, om det allmenne prestedømmet i kirkehistorien, den moderne mystisismen (som jeg tidligere antageligvis feilaktig har kalt ortodoksien), om mulighetene for å fornye menigheter innenfra, og så videre.

Resultatet av samtalen for min del er hovedsakelig inspirasjon. Per-Axels analyser får det Sjur og jeg skriver til å framstå som en mild bris, fordi hans begrunnelser har en større faglig tyngde.

Noen smakebiter fra en lang samtale:

Om 70-tallets idealer:
- Jeg var helt overbevist på 70-tallet om at husmenigheter ville bli en bevegelse like sterk som de pinsekarismatiske bevegelsene. Etter det har det vært mye skuffelse, men jeg forstår nå ut fra hva som skjer, at det likevel er blitt gjort viktige erfaringer som vil gi et grunnlag for en sunnere utvikling.
- På begynnelsen av 70-tallet ble mennesker som startet husmenighet stigmatisert og frosset ut
(jfr. Tore Lendes opplevelser).

Om oldkirken:
- Oldkirken (til forskjell fra urkirken) representerer ingen kilde til fornyelse. Oldkirken hadde nesten alle de samme sykdommer som dagens kirkeliv er preget av.
Per-Axel bekreftet også på det sterkeste vår iakttagelse av diskontinuitet mellom kirkefedrene og de bibelske tekstene, og lurte på hvorfor vi hadde bearbeidet det spørsmålet. Det førte til en lengre avdeling om den moderne, kristne mystisismen som nå for fullt gjør seg gjeldende i karismatiske kretser.

Om verdier:
- Verdiene må ikke bare være teoretiske modeller, det må dreie seg om livsverdier.

Om det allmenne prestedømmet i kirkehistorien:
- Kirkehistorien har aldri formulert noen dekkende teologi om det allmenne prestedømme. Det allmenne prestedømmet hos Luther var begrenset til å formidle nåden.
Han gikk videre inn på pietistenes bidrag.
- I pinsevekkelsen er det allmenne prestedømmet nært knyttet til karismatiske ytringer. Når disse uteblir, hvilket er tilfelle mange steder, så bortfaller også det allmenne prestedømme. Dessuten, det allmenne prestedømme for kvinner i pinsebevegelsen, har vært motivert ut fra en slags unntakstilstand: Mennene gjør ikke jobben sin og Jesus kommer snart.
- Det er under vekkelsestider at det allmenne prestedømme har stått sterkest,
sa han.

Om muligheten for fornyelse av menigheter innenfra:
- Helt til det siste, har jeg klamret meg til at det må være mulig at menigheter blir fornyet innenfra. Det tror jeg ikke lenger. Jeg tror ikke det går an å forkynne en menighet inn i denne fornyelsen, fordi til og med selve prekestolen vil motarbeide hensikten.

At Per-Axel velger å formulere seg på denne måten om prekestolen og prekenen som institusjon er ganske interessant, og korresponderer ganske godt med den erkjennelse jeg selv har kommet til.


Share/Save/Bookmark

Reunion

I helgen var vi i Örebro og traff 18 studiekamerater pluss lærere og ektefeller, ialt ca. 30, fra 25 år tilbake på Örebromissionens Teologiske Seminar.

Vi samtalte om vinning og tap, seire og nederlag, drømmer og lengsler. 70-åras idealer ble løftet opp, og en av studentene fra dengang, Lennart Bondeson, nå kommunalråd i Örebro, sin hovedoppgave om koinonia, felleskap, ble tatt fram fra glemselen som et fortsatt høyst aktuelt tema.


Share/Save/Bookmark

tirsdag, oktober 17, 2006

Om å fortelle den gode historien

CRW_1605
Herrens måltid
Foto: Are Karlsen

Fortelleren må selv bli en del av den Gode Historien.

I forrige post spurte jeg: Er det mulig fra toppen av et religiøst hierarki å fortelle en autentisk historie om Han som steg ned?

For de som har fulgt bloggen en stund, henger vel ikke akkurat mitt svar i luften.

En naturlig oppfølger blir å forsøke å skrive litt om hvordan fortelle verdens mest verdifulle historie, om mannen fra Nasaret, på en autentisk måte.

Jeg mener Bibelen gir svaret. Den sier at historien om Jesus ikke kan fortelles med talekunst eller vise ord , - altså motsatt av det mange kristne i vår del av verden er flasket opp med.

Retorikk fungerer ikke, den er maktens verktøy. Med den rette retorikk er det mulig å kontrollere massene. Paulus avviser retorikk som et egnet virkemiddel for å formidle evangeliet.

Noen tenker at dagens kirkelige tradisjoner, representerer en ønsket videreutvikling av de første kristnes praksis. Men jeg tror ikke Paulus satt og trommet med fingrene og ønsket seg en katedral, til tross for at han kjente til både vakre synagoger og storslåtte templer. Slikt fantes i mange byer. Men det finnes ikke spor av slike drømmer hos Jesus, Paulus eller de første kristne, for Gud bor ikke lenger i bygninger gjort av menneskehender.

Det geniale er også at verdens mest verdifulle historie ikke betinger god fortellerkunst. Gud har ikke gjort seg avhengig av menneskers begavelser.

Jesus sier at det er disiplenes enhet, som gir autensitet til den Gode Historien. Og Paulus sier at det er når de kristne kommer sammen og spiser, at evangeliet forkynnes. "Se hvor de elsker hverandre", ble det også sagt.

Tilværelsens mest basale elementer, å komme sammen og spise, er det virkemiddelet også Jesus mente skulle videreformidle den Gode Historien.

I begynnelsen av måltidet, bryter man maten, deler den ut og forteller: Dette er Jesu´ legeme gitt for deg. Og så drikken, - dette er Jesu blod, utgytt for deg.

De enkleste handlinger er ment å formidle det dypeste innhold: Guds Sønn som døde til vår frelse.

Derfor er det viktig at vi kommer sammen. Fordi det er det som formidler den Gode Historien og reflekterer dens kjerneverdier, - forsoning, kjærlighet og enhet og gir den som forteller troverdighet.

Når vi spiser av den samme maten, formidler vi at vi er ett i Han som ga sitt liv og sin kropp for oss. Så gir vi oss til hverandre som nådegaver, som tjenere. Og blir selv en del av den Gode Historien.


Share/Save/Bookmark

søndag, oktober 15, 2006

Den gode historien

CRW_4746_1
Kirkedør
Foto: Are Karlsen

Er det mulig fra toppen av et religiøst hierarki å fortelle en autentisk historie om Han som steg ned?

I uken som gikk var jeg på en konferanse om kulturnæringene i Vestfold, arrangert av Innovasjon Norge, og fikk høre at nøkkelen til god kommunikasjon, markedsføring og reklame er den gode historien. Den behøver ikke alltid være uttalt, men den må ligge i bunnen og være noe som mottakeren har i underbevisstheten når avsenderen (for eksempel et firma) henvender seg til et publikum. For å få mennesker til å handle på et budskap, må man berøre dem i dypet av deres følelsesliv, lærte jeg.

Så ble det snakket om verdien av den gode historien. I Vestfold har vi Gråtass, historiene om den vesle, grå traktoren med den høye feel-good-faktoren som fascinerer barn og er i ferd med å bli en stor industri. Til sammenligning ble nevnt at rettighetene til Harry Potter er verdt 100 milliarder kroner, over tre ganger mer enn det norske konsernet Aker Kværner.

Et eksempel på den gode historiens betydning i markedsføringen er den nye osteprodusenten Den blinde ku, som startet med at en dame ønsket seg en ku til sin 50-års dag, fordi hun alltid hadde drømt om å kunne lage sine egne oster. Det viste seg at kua hun fikk var blind på det ene øyet. Men det hindret ikke at den blinde kua ble starten på en millionforretning som idag eksporterer ost til de mest kresne markeder.

Så over til det vi bruker å samtale om her på bloggen, vår kristne tro. Som kristne er vi involvert i verdens mest verdifulle historie, historien om mannen fra Nasaret. Men av en eller annen grunn synes det som om denne historien ikke berører så mange mennesker i vår del av verden lenger.

Tallenes tale er imidlertid ikke klar. 20 prosent av alle nordmenn sier de tror helt og fullt på denne historien. Men bare 5 % har valgt å leve ut sin tro i et kirkelig fellesskap. De tror på historien, men ikke på historiefortelleren. Det betyr at historiefortelleren er i alvorlige vanskeligheter.

At historien har større troverdighet enn fortelleren, er i og for seg bra, men til slutt vil det også også få innvirkning på hvor mange som "kjøper" historien.

Hvorfor har ikke historiefortelleren - Kirken - troverdighet? Jeg har noen kritiske spørsmål:

Er det mulig å fortelle historien om mannen fra Nasaret på en troverdig måte fra en prekestol? Eller sagt på en annen måte: Er det mulig fra toppen av et religiøst hierarki å fortelle en autentisk historie om Han som steg ned? Lar det seg gjøre å formidle innenfra et kostbart utstyrt kirkerom beretningen om Guds Sønn som gikk omkring og gjorde vel?

Er det slik at den historien mottakeren hører, ikke er den samme som den Kirken tror den formidler? Ja, jeg tror det er dette som forklarer hvorfor 20 prosent kristne gir kun 5 % gudstjenestedeltakere.

Dette må vi - Kirken - gjøre noe med. Nå.


Share/Save/Bookmark

onsdag, oktober 11, 2006

Menighet uten menneskelig lederskap

Frankviola
Frank Viola
Foto: House Church Chronicles

Les hva Frank Viola sier om menigheter uten menneskelig lederskap.

Frank Viola er en veteran i den amerikanske husmenighetsbevegelsen. Han sluttet seg til en husmenighet allerede i 1988 og har skrevet en rekke bøker om husmenighetsteologi, - praksis og - historie.

Geir Lie gjorde meg i en epost oppmerksom på et intervju med Frank Viola i House Church Chronicles.

Her uttaler han seg blant annet om den lederskapsløse menigheten.

Fra 1988 til 1995 møttes jeg sammen med en gruppe kristne i et hjem uten leder. Det var for det meste et eksperiment fra vår side. Vi ønsket faktisk å få vite om det var mulig for Jesus Kristus å lede sin menighet i vår tid på samme måte som han gjorde i det første århundre - uten et menneskelig overhode (pastor, forkynner, etc.) Vi ønsket å vite om det var mulig for ethvert medlem å fungere under Kristi lederskap i en samling som var uten leder, verken direkte eller fasiliterende lederskap. Vi ønsket å få vite om en menighet kunne ta avgjørelser sammen uten at noen fortalte oss hva som skulle gjøres. Vi fant ut at alt dette ikke bare var mulig, men at det var bygget inn i menighetens DNA.

Dette er etter min mening sakens kjerne. Det som vil være selve clout´et med husmenigheter, er fraværet av menneskelig lederskap for å muliggjøre Jesu´ lederskap.

Les intervjuet i to deler i House Church Chronicles.


Share/Save/Bookmark

Dette har hendt

Dette er kirkehistorien med et husmenighets- perspektiv. Satt sammen fritt etter min egen hukommelse, så her er det mange huller og ukorrektheter. Korrigér gjerne!



33 Pinsefestens dag. Den første husmenighet blir til.
312 Keiser Konstatin gjør kristendommen til en statsreligion. Kirken etableres som en hierarkisk organisasjon.
390 Husmenigheter blir forbudt.
1550 Luther taler varmt for husmenigheter
1795 Hans Nielsen Hauge starter samlinger i hjemmene, og blir forfulgt
1880 Bedehusvekkelsen skyter fart i Norge
1938 Watchman Nee skriver sin bok om Det Normale Menighetsliv, som i stor grad legger et teologisk grunnlag for den kinesiske husmenighetsbevegelsen
1948 Kommunismen overtar i Kina. Det dannes husmenigheter
1963 Postmodernismen som kulturell strømning defineres
1970 Jesusvekkelsen berører hippiebevegelsen og en hel generasjon kristne ungdommer
1972 Tore Lende starter Norges første husmenighet
1980 Jesus-vekkelsen er død, men lever videre i amerikanske husmenigheter
1995 Internett blir allemannseie
2005 George Barna beskriver den amerikanske husmenighetsbevegelsen i boken Revolution
2005 De første websitene som omtaler husmenigheter startes i Norge
2006 Wolfgang Simson deltar på husmenighetskonferanse i Bergen. Et gryende nettverk av husmenigheter dannes i Norge.


Share/Save/Bookmark

mandag, oktober 09, 2006

Husmenighet i dagspressen

Husmenighet
Husmenighet i Michiana
Foto: Southbend Tribune

Bildetekst tatt fra Southbend Tribune: Ken Zimmer, left, visiting from Casper, Wyo., Rebecca Kirk and Scot Jefferies, both of Sturgis, laugh at a comment by another participant in a "house church" service held recently in the Kirk family's home. Jefferies, a periodic visitor to church services in the Kirk home, is involved with a separate network of "simple churches" in the Michiana area.

Det er mye som tyder på at husmenighet som fenomen har tatt av i USA. Meningsmålinger viser at millioner er berørt. Men også stadige oppslag, spesielt i profane media, tyder på at noe er på gang.

Google News trakk opp en artikkel fra Southbend Tribune igår. Her kan du blant annet lese dette:

They favor intimate, ongoing dialogue among a small group of believers over what some see as the overly structured, ritualistic, one-way communication of Sunday morning in an "institutional" church.

...

Proponents stress that "house churches" are not small groups or "cells" momentarily breaking away from the large church body for intimacy or closeness. They are not groups meeting in homes until land can be bought and a church structure built. And, at least in the United States, they are not churches gone "underground" to avoid persecution.

House churches are an intentional choice to meet as the early Christians did -- in homes.

...

Chris Kirk felt no depth of fellowship in the traditional church, he says, labeling it "spectator Christianity." Explaining why he did not feel fulfilled, Kirk describes people going to a building at a designated time, sitting in pews, staring at the back of people's heads and listening to a minister's monologue.

"A priesthood of all believers" allows everyone to contribute and interact", he says.

"We work hard at being involved with each others' lives, helping each other, reaching out to our community together," he says of the nondenominational conversational church.

Minner ikke dette om noe av det Sjur Jansen skriver om?

Les hele artikkelen her.


Share/Save/Bookmark

Svartmaling

CRW_4390
Foretakskirke
Foto: Are Karlsen

Min analyse sier at de førende verdier i det rådende kirkelige paradigmet er makt, lederskap og hierarki.

Aril Svartdahl hevder i en kommentar at bloggen bruker mye spalteplass på å svartmale en viss organisasjonsform. Med dette signaliserer Aril hva han synes om det som skrives her på bloggen.

Jeg synes det er litt smålåtent av Aril å karakterisere bloggens anliggende som svartmaling. Jeg gjør intet mindre enn et forsøk på å identifisere og analysere et kirkelig paradigme med utgangspunkt i en verdianalyse. Det sentrale i denne debatten er verdier. Først når verdiene er definert, kan man avgjøre hvilke føringer de legger på organisasjonsformen.

Min analyse sier at de førende verdier i det rådende kirkelige paradigmet er makt, lederskap og hierarki. Det er vanskelig å tenke at Aril kan synes at det er dette som er svartmalingen, fordi er det ikke lederskap i menighetene han som leder av Lederskolen ønsker å fremme?

Dette paradigmet har jeg tillatt meg å kalle foretakskirken.

Men det skal innrømmes at foretakskirkens verdisett ikke står høyt i kurs hos meg og andre som skriver her på bloggen. Fordi vi mener at det slett ikke er det verdisettet vi finner i Skriften.

Jeg har kommet fram til at Bibelen snakker om alles deltagelse (det allmenne prestedømme) basert på de førende verdiene forsoning, tjenerskap og gjensidig underordning. Og riktig, med disse verdiene i bunnen ender vi opp med en organisasjonsform som ser nokså anderledes ut enn den som gjelder idag. Jeg kaller det husmenigheter.

Av responsen å dømme, er det tydelig at de tankene som framkommer på bloggen oppleves som relevante for mange kristne. Men det er få pastorer og forkynnere som velger å delta i samtalen. Og det er påfallende at når de først kommenterer, så er det stort sett for å fortelle hvor destruktiv debatten er og at den burde opphøre.

Flere opplever dermed en slags flashback fra det tradisjonelle menighetslivet, hvor kritikk ofte blir møtt med fordømmelse. Som igjen strider mot en sentral bibelsk fellesskapsverdi: Prøv alt!

Opplever frikirkelige pastorer debatten som truende fordi den rokker ved fundamentet for egen identitet, karriere eller økonomiske sikkerhet? (Da jeg framholdt dette første gang, utløste det en heftig debatt i posten Er jeg en del av Emergent Movement?)

Desto mer oppmuntrende er det å konstatere hvordan lederskapet i OASE forholder seg til disse spørsmålene. I vår arrangerte OASE en konferanse i Bergen om husmenigheter, med den høyt profilerte husmenighetstalsmannen Wolfgang Simson, behørig dekket her på bloggen i mars.

I siste Korsets Seier sier lederen for OASE, Einar Ekerhovd, blant annet dette: Som mangeårig prest i Den norske kirke og trygg luthersk teolog må jeg innrømme at vi har ikke helt grepet Luthers store anliggende om det almenne prestedømme. Det er er aldri for sent. Nå er kanskje tiden inne at vi prester trer litt til side og slipper folket til.

Når hørte vi sist slike toner i det pinsekarismatiske miljøet?

Det er ikke vanskelig å konstatere at både det allmenne prestedømmet og fellesskapet har trange kår i våre menigheter. Årsaken er det verdisystemet jeg mener å ha avdekket. Fordi dette er verdier som motvirker det allmenne prestedømmet.

På 1800-tallet oppstod en motvekt mot foretakskirken, gjennom bedehusbevegelsen. Det allmenne prestedømmet ble konkretisert, og man fikk vennesamfunnet. Store deler av frikirkeligheten ble preget av disse strømningene. Men det finnes bare små rester av disse verdiene tilbake.

Og dette er bloggens egentlige mål, å inspirere kristne til fellesskap og å praktisere det allmenne prestedømmet. Ikke minst de 75 % av dem som har valgt å ikke forholde seg til menighet. Mange av dem føler seg som tapere i forhold til menighetsliv. Jeg tror det er nødvendig at noen forteller dem at det finnes et alternativ.

De pinsekarismatiske menighetene lærer om Åndens fylde i den enkelte troende. Her burde det allmenne prestedømmet ha de aller beste livsvilkår. I stedet har det vokst fram en form for elitisme som gjennomsyrer menighetene. Neste år feirer Pinsevekkelsen i Europa 100 år. Hvor finnes den kritiske refleksjonen?

Jeg har et forslag til jubileumskommittéen: Gjør som OASE-bevegelsen. Kall Wolfgang Simson til en konferanse, og sett igang den samme debatt i Norge som nå preger store deler av amerikansk kirkeliv, jfr. George Barnas bok Revolution. Hva kristenheten i Europa behøver, er en fornyelse av de kirkelige strukturer basert på bibelske verdier.

Eller gjelder også her ny vin i nye skinnsekker? Er det mulig for de tradisjonelle menighetene å gjennomgå en slik fornyelse, for ikke å snakke om revolusjon?


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Fred 50 år

CRW_5824_1
Fred 50 år
Foto: Are Karlsen

Min bror Fred fylte 50 år i uken som gikk. Her hylles han av datteren Birgitte som sammen med de andre søsknene framførte en forrykende countrylåt.


Share/Save/Bookmark

Bloggen nede

I helgen var bloggen nede. Grunnen er at jeg har gått over til et nytt bloggesystem kalt Blogger beta, en ikke ferdig utviklet versjon, som på sikt skal gi nye muligheter.

Av den grunn har også bloggen fått et ikke tilsiktet endret utseende.


Share/Save/Bookmark

torsdag, oktober 05, 2006

Dagens foto: Alléen


Share/Save/Bookmark

Kaklende høns eller svevende ørner (Oppdatert)

Oppdatering:

Aril Svartdahl har i en kommentar til denne posten forklart at han ikke har beskrevet noen form for menighetsfellesskap i sin artikkel, men fellesskapet ledere imellom. Aril har således ikke omtalt menighetsfellesskapet eller menighetsmedlemmer som hønsegård eller kaklende høns. Det er en type ledere og en form for lederskap han mener å karakterisere på denne måten.

Jeg har således misforstått Arils poenger i artikkelen i KS.

Opprinnelig post:

___

Sjur Jansens siste artikkel heter Verre-enn-å-lede-et- land-modellen. Den handler om hvor utrolig krevende det kan være å lede en tradisjonell menighet:

Hvem har bestemt at en menighet skal bestå av en scene, en haug med virkegrener, kor, dramagrupper, ansatte, et svært budsjett, store lokaler, egen parkeringsplass, hierarki, en haug med frivillige, kafeer, bokhandel, konserter, kirkebenker, prestedrakter, barnehage, skole, utleievirksomhet, en haug med komitemøter, medlemskort, vaktmestere, aktiviteter, håndhilsere i døra, brannøvelser, prekener holdt med statsministerkvalitet, osv osv?

I siste utgave av Korsets Seier har initiativtaker og leder for Lederskolen, Aril Svartdahl, noe jeg oppfatter som et frustrert hjertesukk i artikkelen Kakle blant høner eller sveve med ørner.

Du merker fort om det fellesskapet du er en del av ligner mest på en hønsegård der alle kakler om alt og alle. Det hakkes ned på andre og det blir flaksing som virvler opp støv og skitt fra bakken. De ser problemer i enhver mulighet, og selv det mulige blir umulig ... Deres største og høyeste ønske er å være frittgående. Gjøre som de selv vil.

Om ørnen sier Aril blant annet at den er majestetisk, sterk og målrettet ... De har evnen til å se framover og til siden samtidig. Sammen med ørner løftes du oppover ...

Sjur og Aril beskriver situasjonen i tradisjonelle menigheter med nokså ulike utgangspunkter. Hva Sjur står for, behøver jeg ikke repetere for bloggens lesere. Nye lesere oppfordres til å ta for seg av Sjurs synspunkter på hans hjemmeside byggemennesker.no.

Å bedømme hva Aril Svartdahl står for ut fra denne artikkelen vil være urettferdig. Men ligger det noe symptomatisk i det at Aril som representant for dagens kristne ledere omtaler de man skal lede for kaklende høns? Eller at man oppfatter høns som vil være frittgående og ikke sitte i bur hele livet som suspekte bråkmakere?

Sikkert ikke, men i allefall illustrerer Arils utblåsning dilemmaet moderne lederskap har i møte med menighetsmedlemmer som ikke uten videre kjøper lederskapets visjoner. For å videreføre de i utgangspunktet haltende bildene, vil jeg spørre om kanskje problemet faktisk er at man lar en ørn lede en flokk med høns? Kanskje det er så enkelt som at ørnens visjoner om høy flukt ikke stemmer overens med hønenes noe mer jordnære forventninger? Eller er de bare redd for rovfuglen?

Grunnen til at foretaksmessig lederskap ofte ikke fungerer i våre menigheter er at folk flest fortsatt har en forventning om fellesskap når de går til kirken. Mens lederskapet svært ofte har visjoner som virkeliggjøres i det foretaket Sjur beskriver i sitatet over. Og hønene begynner fort å kakle når de aner at de bare er brikker i et religiøst produksjonsapparat.

Vil hønene være på talefot med ørnen når den en gang lander?


Share/Save/Bookmark

onsdag, oktober 04, 2006

Strømninger

Dersom jeg skal forsøke å klassifisere noe av det som skjer på den kirkelige arena, mener jeg å se at vi idag preges av fire aktuelle hoved- strømninger:

Folkekirke, Foretakskirke, Ortodoksi og Husmenighet.

Folkekirken er kirken som primært tar seg av livsritene og høytidene, og som ikke pretenderer å være noe mer for sine medlemmer. Det er primært statskirken som regner seg som en folkekirke, men også mange frikirker har utviklet seg i denne retningen. I rammen av den store folkekirken, statskirken, eksisterer det en stor variasjon av virksomheter og fellesskap som berører en stor del av befolkningen.

Den moderne foretakskirken har utviklet seg etter mønster av de amerikanske kirkene. De er ofte organisert som en bedrift med en rekke avdelinger og et stort tilbud av aktiviteter og tjenester til sine medlemmer. Virksomheten drives av både ansatte og frivillige. De fremste eksemplene på foretakskirker idag er Oslo Kristne Senter, Levende Ord og Filadelfia (Oslo), men begrepet er en dekkende beskrivelse på mange slags menigheter og kirkesamfunn.

Ortodoksi er en strømning som forsøker å vekke til live verdier og ritualer fra oldkirken. Peter Halldorf, svensk pinsevennpastor, er fremste representant for ortodoksien som kirkelig strømning i Skandinavia. Halldorf har tatt til orde for både kloster og sølibat, som en motvekt mot populistisk og overflatisk pinsekarismatikk. Det at man gjerne kler seg i middelalderske, mørke kjortler og tar fram andre gamle skikker, er jeg tilbøyelig til å karakterisere som religiøs nostalgi.

Husmenighet kaller jeg trenden mot frie, uavhengige husfellesskap, også kalt husmenigheter. Husmenigheter søker å vektlegge fellesskap i hjemmene mer enn virksomhet, og etablerer flate, relasjonelle strukturer.

Lesere av bloggen vet hvor jeg har mitt hjerte når det gjelder disse strømningene, - det er husmenighet. Jeg tenker at husmenighet er den strømningen som nærmest legger seg opp til de bibelske idealene for kristent fellesskap, nemlig fellesskap i de troendes hjem og hverdag. For meg er dette kristendom oversatt til vår egen kultur og vårt eget språk. En kristendom som møter hele mennesket.

Technorati Tags: , , ,


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Krysset

CRW_5597
Krysset
Foto: Are Karlsen

Vi bor i krysset Schanches gate - Tidemands gate.


Share/Save/Bookmark

tirsdag, oktober 03, 2006

Dagens foto: Markens grøde


Share/Save/Bookmark

Bloggen nevnt på flatt tre

Ks
Faksimile fra KS
Foto: Are Karlsen

Thomas Hoholm gir Korsets Seiers lesere en innføring i sitt bloggeunivers, og nevner i den forbindelse herværende blogg.

Bloggen er omtalt i siste utgave av Pinsebevegelsens organ, Korsets Seier. Det er Thomas Hoholm, velkjent "kommentator" her på bruket, som nevner den som gjest i mediespalten Sett og hørt.

Thomas har valgt temaet blogging, og sier blant annet dette: Fra mitt eget lille bloggeunivers kan jeg nevne et lite knippe bloggere: Are Karlsen (http://arekarlsen.blogspot.com) skriver tankevekkende om husmenighet ....

Hyggelig, Thomas!


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Lek med blitz

CRW_5566
Lek med blitz
Foto: Are Karlsen

Dette er bare lek. Lek med blitz. Fikk lyst til å teste hvordan det er å isolere et motiv ved hjelp av blitz i nattemøret. Hva disse visne plantene 800 meter over havet på Blefjell heter, vet jeg ikke.


Share/Save/Bookmark

søndag, oktober 01, 2006

Dagens foto: Gulerotvask i bekken

CRW_5507
Gulerotvask i bekken
Foto: Are Karlsen

Vi er på Grasdalen i helga for å stenge for vinteren og høste inn markens grøde: Gulerøtter, poteter, bønner, epler og diverse urter.


Share/Save/Bookmark

onsdag, september 27, 2006

Enhet

"Seriøse" teologer og kirkeledere er opptatt av kristen enhet. Nye Norges Kristne Råd ble nylig etablert med deltagelse fra så og si alle kirkesamfunn, fra den katolske kirke til pinsebevegelsen. Dette ble hyllet som et stort framskritt for kristen enhet i Norge.

Men enheten rekker bare så langt. Dersom man i Norges Kristne Råd ønsket å feire nattverd sammen, så ville katolikkene ikke kunne være med. Fordi katolikker kan kun motta nattverd av den som har fått autoritet av paven til å gjøre det. Og kun den kan motta nattverden som anerkjenner pavens autoritet.

Pavens fremste oppgave er å sikre kirkens enhet. Alle som anerkjenner pavens autoritet er ett, - utgjør en enhet. Pavestolen sikrer kirkens - det vil si den katolske kirkens - enhet.

Etter mange års arbeid for fellesskap mellom lutheranere og katolikker, strandet prosjektet på nattverden. I felles gudstjenester mellom lutheranere og katolikker, må man ha to nattverder. Det illustrerer splittelse, ikke enhet.

Katolikkene har én pave. I andre deler av kristenheten finnes det tusenvis av paver. Mennesker som er valgt til øverste leder for et trossamfunn eller en menighet. Noen er pave over bare en liten husmenighet. Uansett er det gjevt å være pave, - stor makt og høy anseelse.

Når man baserer det kristne fellesskapet på et hierarki med et menneske på toppen, representerer det alltid en splittelse. Bibelske verdier og bibelsk praksis utelukker slike splittelser.

Er da Kristus blitt delt?, spør Paulus når noen insisterer på å holde seg til ulike kristne ledere. Paulus unngikk å opptre slik at folk ble knyttet til ham som leder. Jeg takker Gud for at jeg ikke har døpt noen av dere, sier han. Våre pastorer og ledere holder på retten til å døpe, forrette nattverd, og så videre, fordi det bygger opp om deres ledende rolle i menigheten. En forkastelig og splittende praksis, ifølge Bibelen.

For det de egentlig gjør, er å dele Kristus. Kristne ledere deler Kristi kropp mellom seg.

Vi er ikke kalt til å holde oss til verken den katolske eller andre paver. Vi er kalt til å holde oss til Kristus. Fordi det er han som har all makt.

Enhet i Kristus realiseres ikke ved at vi alle underlegger oss én pave. Enhet i Kristus oppnås bare ved at vi underlegger oss Kristus som overhode for den enkelte og for fellesskapet. Kristus er Herre i mitt liv og Han skal også være Herre i det kristne fellesskapet.

Vi er alle søsken og kun henvist til å være tjenere.

Enhet og enighet er ikke samme sak. Vi er en enhet fordi vi har samme Herre. Men når husmenighetsfolk begynner å samles til storsamlinger, vil vi fort oppdage at vi ikke er enige. Vi kan ha ulike teologiske standpunkter. Vi har hver våre preferanser når det gjelder innhold i samlingene. Og når det gjelder ytringer, som for eksempel hvordan vi tilber. Og vi har ikke samme behov og interesser med hensyn til undervisning. Og ikke minst forskjellig kulturell smak.

Vi kan velge å dyrke vår uenighet ved å ha særskilte samlinger. Eller vi kan velge å hylle Kristus som den ene Herre ved å komme sammen alle.

Technorati Tags: ,


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Nyfødt sopp

CRW_5438_2
Nyfødt sopp
Foto: Are Karlsen

I løpet av få timer sprengte en hel rad med slike sopper seg opp gjennom plenen vår. Bildet er tatt i stummende mørke med blitz.


Share/Save/Bookmark

torsdag, september 21, 2006

Den institusjonelle forkynnelsen

Crw 4284 1
Monolog
Foto: Are Karlsen

Prekenen har tradisjonelt vært det sentrale elementet i våre gudstjenester og møter. Å preke er en egen profesjon i kirkelig sammenheng, som utføres av predikanter og forkynnere.

Å høre på prekener har vært sett på som en slags plikt. Ja, ikke bare det, det er nærmest noe som definerer oss som kristne. Det har vært vanskelig å tenke seg en kristen som ikke jevnlig hører på en preken.

Prekenen har ikke noe forbilde i de bibelske menighetene. Man må til synagogen for å finne noe lignende. De bibelske menighetene hadde ikke kirker og heller ikke prekestoler. Dessuten hadde man et ideal om alles deltagelse i samlingene og alles rett til å prøve og vurdere det som ble sagt. Altså, i de bibelske menighetene legges det til rette for dialog.

Og dialog er faktisk det typiske for formidlingen i de bibelske menighetene. Paulus brukte nesten all sin tid til dialog. Den store apostelen hadde ingen prekestol. Han satt dag ut og dag inn i samtale med mennesker.

Våre predikanter foretrekker monologen. Det er forsåvidt naturlig, fordi monologen er hierarkiets formidlingsform. Mens samtalen er fellesskapets formidlingsform.

Den overordnede kan tillate seg å holde monologer. De likeverdige i et fellesskap, samtaler.

Det største problemet med monologen som fomidlingsform, er at den dreper selve formidlingen. Paulus´ vektlegging på samtale er genial. For det første fordi den adresserer mottagerens behov. Og for det andre fordi mottageren kan imitere både form og innhold.

Monologen adresserer i mindre grad mottagerens behov. Og mottageren kan i liten grad imitere. Det vil si mottageren kan i liten grad videreformidle med samme form og innhold. Formidlingen stopper opp med predikanten. En samtale derimot kan langt enklere videreformidles. Prekenen og prekestolen derimot skaper taushet.

Derfor står det i Apostlenes Gjerninger at resultatet av Paulus samtaler i Efesus over en perionde på to år, var at alle i Lille-Asia fikk høre evangeliet.

Det er bemerkelsesverdig at det er så få sider ved menighetslivet i Bibelen som vekker interesse hos våre kirkelige ledere.

Prekestolens største verdi er den religiøse prestisjen som er knyttet til den. Når det gjelder formidlingsevne, har den vist at den i svært liten grad er i stand til å formidle evangeliet. Årsaken til det er prekestolens hierarkiske posisjon. Det er vanskelig, for ikke å si umulig å formidle evangeliets unike verdier ut fra en hierarkisk posisjon.

Flukten fra gudstjenestene illustrerer prekenens manglende evne til å formidle evangeiiet. Hvor stor må tilbakegangen bli før det kirkelige lederskapet er villig til å hente fram de bibelske verdiene for fellesskap og formidling?


Share/Save/Bookmark

onsdag, september 20, 2006

Ånden og institusjonene

Den kristne verden er full av institusjoner. I virkeligheten er hver eneste tradisjonelle menighet en institusjon. I USA kalles de også for Institutional Church, mer enn Corporate Church (foretakskirke).

I den bibelske verden finnes ikke mange institusjoner. Noen vil kanskje tenke at det er fordi den bibelske verden er primitiv i forhold til vår, - og det er sikkert rett på noen måter.

Jeg mener vi i Bibelen kan finne motstand spesielt mot én type institusjon - den som plasserer seg mellom enkeltmennesket og Gud.

Forestillinger om institusjoner er ikke så tydelige i Bibelen. Men de bibelske verdiene - dersom de etterleves - vil hindre framveksten av denne typen religiøse institusjoner.

Jesus utelukker for eksempel at hans disipler skal plassere seg i religiøse posisjoner mellom enkeltmennesket og Gud når han sier: Men dere skal ikke la noen kalle dere 'rabbi', for én er deres mester, og dere er alle søsken. Og dere skal ikke kalle noen her på jorden 'far', for én er deres Far, han som er i himmelen. La heller ikke noen kalle dere 'lærere', for én er deres lærer: Kristus. Den største blant dere skal være deres tjener. Den som setter seg selv høyt, skal settes lavt, og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt. Evangeliet etter Matteus kapittel 23 vers 8-12

En nøkkelidé i Bibelen er alle menneskers direkte adgang til Gud. Allerede i gammeltestamentlig tid ble det profetert En gang skal det skje at jeg utøser min Ånd over alle mennesker ... Selv over treller og trellkvinner vil jeg utøse min Ånd i de dager. Profeten Joel kapittel 1.

I det Gamle Testamente var det bare dommerne og profetene som fikk Ånden. Gjennom dommerne ønsket Gud å styre sitt folk. Herren sa ikke ved hær og ikke ved makt, men ved min Ånd. Men vi kjenner historien - Israel ville istedet ha en konge som styrte med makt.

Også bibelhistorien viser hvordan makt korrumperer og stenger Ånden ute - selv den mest "åndelige" av kongene, kong David, brukte sin makt til å eliminere soldaten Urias for å få hans kone Batseba.

Kongsmakten ble i praksis en institusjon som plasserte seg mellom Gud og folket og erstattet den Åndsinspirerte dommeren.

I dette perspektivet blir våre hierarkiske, institusjonelle kirker stående som motpoler mot bibelske verdier. Kirkene er ikke veldig opptatt av hvordan Åndens fylde i den enkelte troende skal få betydning i praksis. Dette synes å være utenfor kirkenes interreseområde, og overlates til den enkelte troende. Med dette viser kirkene hvor liten vekt de legger på dette nøkkeltemaet i Bibelen.

Likeså er Kirkene blinde for Jesu´ undervisning om religiøse posisjoner. Istedet samler kirkene sine religiøse posisjoner i høye hierarkier.

Er det mulig å kombinere makt og Ånd?


Share/Save/Bookmark

mandag, september 18, 2006

Kirken og Ånden

Kirken og Ånden har opp gjennom historien hatt et vanskelig forhold. Med tanke på hvilken plass Ånden har i Bibelens undervisning om både den kristnes liv og menighetens liv, så er det et tankekors.

I helgen gikk det plutselig opp for meg hvilken betydning Ånden har i Bibelens beskrivning av den kristnes liv. Samtidig gikk det opp for meg at de kirkelige hierarkiene antageligvis har fordreid menighetens karakter og betydning. Gjør vi menigheten til en størrelse løsrevet fra Ånden, og dermed reduserer Åndens betydning? Er det av betydning at i Romerbrevet, for eksempel, underviser Paulus om Åndens betydning, mens menigheten ikke nevnes før i hilsningene på slutten?

Antageligvis ble jeg også påvirket av besøket av vennene fra Timeout (Oslo) hjemme hos oss i helgen.

I Bibelen er Ånden en forutsetning for både kristenlivet og menighetslivet. Den som drives av Ånden er Guds barn ... Hos hver enkelt gir Ånden seg til kjenne slik at det tjener til det gode. I Bibelen skapes innholdet i de kristnes samlinger av Ånden i den enkelte troende, gjennom Åndens mangfoldige gaver.

Det kirkelige hierarkiet reduserer betydningen av Ånden i den enkelte troende, - enten man snakker om en pinsemenighet eller en statskirke. Den troende blir satt på plass. Begreper som det "allmenne prestedømme" og "det myndige lekfolk" er historiske forsøk på opposisjon mot slike tilstander.

Den bibelske beskrivelsen av enkle, hverdagslige funksjoner blant de første kristne, har i årenes løp fått utvikle seg til høye geistlige posisjoner som hever seg over de vanlige troende, - i de mest ytterligående tilfeller med overdådig utsmykkede klær, hatter og staver.

Kirken som organisasjon, de kirkelige embedene, liturgiene og seremoniene er blåst opp over alle dimensjoner i forhold de bibelske forbildene. Like så stor betydning som den Hellige Ånd tilskrives i Skriften, like så stor betydning har kirkens organisasjon, embeder og liturgier fått i dagens kirker.

Dette er en utvikling som over tid synes å ramme alle kirkesamfunn, inntil det ofte ender i absurd menneskedyrkelse.

Vi står alle i fare for å flytte tyngdepunktet fra den troendes nye liv i Ånden, slik Bibelen beskriver det, til menigheten som en slags selvstendig størrelse på siden av den enkelte troende og Ånden. Menigheten dannes av hver den som drives av Ånden. Det er ingen ting som kan erstatte Åndens liv gjennom den troende når menigheten samles. Når det likevel skjer, fører det til åndelig fattigdom og stagnasjon.

Det er forskjellige nådegaver, men Ånden er den samme.  5 Det er forskjellige tjenester, men Herren er den samme.  6 Det er forskjellige kraftige virkninger, men Gud er den samme, han som er virksom og gjør alt i alle.  7 Hos hver enkelt gir Ånden seg til kjenne slik at det tjener til det gode.  8 For ved én og samme Ånd blir det gitt én å tale visdom, en annen å formidle kunnskap,  9 én får ved den ene Ånd en spesiell trosgave, en annen får nådegaver til å helbrede, 10 og én får kraft til å gjøre under. Én får den gave å tale profetisk, en annen å bedømme ånder, én får ulike slag av tungetale, og en annen kan tyde tungetale. 11 Alt dette gjør den ene og samme Ånd, som deler ut sine gaver til hver enkelt slik han vil.

1. Korinterbrev 12

Technorati Tags: ,


Share/Save/Bookmark

søndag, september 17, 2006

Dagens foto: Form og farge

CRW_5338_1
Avblomstret clematis
Foto: Are Karlsen CRW_5336_1
Blomsten på trappa
Foto: Are Karlsen

Disse to motivene står en halv meter fra hverandre, på og ved trappa vår.


Share/Save/Bookmark

Kryss og tvers

CRW_5303_1
Timeout-gjengen
Foto: Are Karlsen

Jeg er ute og går sammen med venner fra Timeout (Oslo) sist lørdag. Her har vi bønn på Preståsen, med utsikt over Sandefjord.

Mitt "gamle" fellesskap i Timeout (Oslo) møtte mitt nye, husmenigheten, sist lørdag. Gjengen fra Oslo kom kl. 12. Først suppe, litt kaffe, samtaler, spasertur og så middag kl. 18 sammen med husmenigheten.

Verdien av å komme sammen litt på kryss og tvers ble enda mer tydelig for meg. Å bli betjent av andre nådegaver og tjenestegaver enn det en gjør til daglig, er fruktbart og nødvendig. Etter middagen samlet vi oss om Ordet og bønnen. Samlingen var preget av frimodighet, åpenhet og forbønn.

Det var første gang husmenigheten møtte Timeout-folket, og det ga sterk mersmak.
- Når kan vi reise inn til Oslo, er et spørsmål jeg har hørt flere ganger etterpå.

Technorati Tags:


Share/Save/Bookmark

torsdag, september 14, 2006

Bibelsk

Jeg regner med at de aller fleste av bloggens lesere har fått med seg at livet under overflaten (det vil si kommentarsidene) byr på mye spennende stoff. Igår skrev Ragnhild Schanke dette:

I en ikke-hierarkisk sammenheng må der være en stadig bevisstgjøring over hvilke verdier som er gode for menneskene.

Ragnhilds formaning berører en svært viktig del av innholdet i den type samlinger vi etterstreber. Hun har tidligere advart mot uformelle, hierarkiske strukturer. Det er blant annet her bevisstgjøringen hun snakker om må komme inn.

"Under overflaten" (på kommentarsidene) har bruken av begrepet "bibelsk" vært debattert. Det ble sagt i en kommentar: Bibelen kan man bruke til å begrunne omtrent hva det skal være. Hvilket historien synes å bekrefte.

Å plukke isolerte bibelvers for å begrunne et standpunkt er utilgivelig. Med et minimum av seriøs bibellesning, blir perspektivet på hva det er mulig å finne begrunnelse for, sterkt innsnevret, etter min mening.

Jesus sa: Dere har hørt hva som er sagt til de gamle, ... men jeg sier dere ... ! Her setter Jesus strek over mange av de verdier man kan finne begrunnelse for i enkeltvers.

Bibelen inneholder en stigende åpenbaring som kulminerer med korset. Jeg tenker at korset er Bibelens verdimessige fyrtårn som både belyser og forklarer dens verdier, samtidig som det setter enkelte verdier i det bibelske landskapet i skyggen.

Det er dette perspektivet som gir begrepet "bibelsk" mening for meg. Bibelen selv, gjennom sin hovedperson og fullender Jesus Kristus, definerer gjennom hans undervisning, hans gjerninger og ikke minst hans ultimate handling, døden på korset, hva som er bibelske verdier.

I en ikke-hierarkisk sammenheng må der være en stadig bevisstgjøring over hvilke verdier som er gode for menneskene.

Technorati Tags:


Share/Save/Bookmark

tirsdag, september 12, 2006

Dagens foto: På Dyrsku

CRW_5191_1
På Dyrsku
Foto: Are Karlsen

Sist fredag var jeg på Dyrsku i Seljord, Telemark. Eksotisk! Titusener av besøkende. 600 utstillere solgte alt fra vannkraftverk til krydret tyttebær. Fra store og små scener strømmet det ut flott bygdekultur. Pluss masse krimskrams og svenske turboselgere.

Denne premiekua hoppet over båsporten med et brak og la på sprang. Handlekraftige Telemarksbønder la på sprang etter, og kua resignerte etter kort tid. Den lusket inn i nærmeste ledige bås helt frivillig.

Jeg har et lite slideshow fra Dyrsku.


Share/Save/Bookmark

mandag, september 11, 2006

Klikk eller dynamikk

Vi har hatt kristendom i over 1000 år i Norge. Men idag forholder under 5 % av nordmennene seg til et kristent fellesskap, og de blir stadig færre skal vi tro statistikken.

Enten vi tror på husmenigheter, tradisjonelle frikirker, bedehus eller høymessen, så har vi det samme oppdraget: Å gjøre alle mennesker til Jesu´ disipler.

Hvordan har vi tenkt å fullføre oppdraget?

I mange år har vi lagt ansvaret på den enkelte kristne. Vitne for naboen, arbeidskameraten, slektningen. Være et lys i verden. For så å forsøke å trekke dem til gudstjenester og møter.

Det synes å være lenge mellom hver gang noen vinner naboen, arbeidskameraten eller slektningen i Norge.

Jeg tror vi må vekk fra denne formen for individualisme. Det er fellesskapet, kroppen, som skal gjøre jobben, slik jeg leser Bibelen. Men i idag viser det kristne fellesskapet seg å være ekskluderende. Like vanskelig som det er å vinne naboen, like vanskelig er det for nye å få venner i menigheten.

Det kristne fellesskapet skal ikke være en bestevennsklikk som er redd for å slippe nye inn. Det skal være inkluderende. Inkluderende så det sprenger alle rammer.

Vi har alle behov for bestevennsintimitet, men det er en annen arena. Vi må ikke redusere det kristne fellesskapet til det. Da fullfører vi ikke oppdraget. Fellesskapet skal ikke være en koseklubb for likesinnede. Det skal være et sted der du har bruk for Åndens frukt: Kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Akkurat så krevende må vi være villig til å gjøre det.

Når kjærligheten brenner sterkt i fellesskapet, vil vi oppdage at det er en spesiell gruppe mennesker som gjerne vil slippe inn i varmen: De fattige. Hvordan vi forholder oss til de fattige er testen på om vi har kjærlighet eller om fellesskapet er til for vår egen skyld.

Å forkynne evangeliet for fattige, er etter min mening veien til vekst. Samtidig er det resultatet av vekst. Åndelig modenhet.

Hvordan er det fellesskapet du er med i, klikk eller dynamikk?


Share/Save/Bookmark

lørdag, september 09, 2006

Stammespråket

Språket vi bruker avslører tilhørighet. Vestlandsdialekten forteller meg at vedkommende ikke hører til på Østlandet. Vi kan høre tydelig når en kristen ber, om han tilhører indremisjonen eller trosbevegelsen.

Språket er en døråpner. Vi må språklig tilpasse oss de miljøene vi ønsker å tilhøre. Den nyvalgte eldstebroren kan oppvise endrede uttrykksformer og kroppsspråk når han står på talerstolen for første gang, i forhold til hva han tidligere har lagt for dagen. Noen reagerer på hykleriet, andre har forsonet seg med at slik er spillet.

Bjørn Olav Hansen sier til Sjur i en kommentar at han forstår ikke hva Sjur mener, fordi han bruker så mange nye begreper. Selv mener jeg at det ikke bør være så vanskelig å se at Sjur bare bruker nye benevnelser på gamle begreper.

Selv gikk Bjørn Olav i språkfella når han tok de såkalte terapeutene for å være en kristen orden, fordi de hadde tilsvarende språkføring som mange av tekstene til de såkalte kirkefedrene. Det viser seg imidlertid at terapeutene var en egyptisk, asketisk sekt fra før-kristen tid. Men de hadde det riktige språket, - det var det avgjørende.

Jeg savner substansen i fascinasjonen over kirkefedrene. Eller er substansen at kirkefedrene gir ryggdekning for et tydelig kirkelig hierarki?

Språk er makt. Biskop betyr tilsynsmann. Det er gjevere og gir mer makt å ha biskop på visittkortet enn tilsynsmann. For ikke å snakke om apostel. De første kristne hørte aldri om apostler. De hørte bare om utsendinger, som er hva apostel betyr. Vi har fått mange apostler i de senere årene. Dersom man istedet ble tilbudt tittelen utsending, var det kanskje ikke like mange som hadde brydd seg. Det gir ikke så mye mening å ha tittelen utsending dersom man har kontor i toppetasjen på en megakirke.

Makthaverne i de kirkelige hierarkiene ønsker ikke å bringe disse forholdene i overensstemmelse med bibelske verdier og idealer, enten man kaller seg eldste, pastor, biskop eller apostel. Man utnytter tvertimot ordene for hva de er verdt: Makt og prestisje.

Jeg tror det er på tide å si det som det er: Keiserne har ikke klær.

Technorati Tags:


Share/Save/Bookmark

onsdag, september 06, 2006

Det sprer seg!

Bilde%206
rubensolvang.com

Ruben Solvang har opprettet et rent samtaleforum for husmenigheter. Klikk over og sjekk forumet.

Ruben Solvang har opprettet et flott samtaleforum som på mange måter er enklere å samtale på enn kommentar-feltet på blogger.

Jeg synes selvfølgelig det er hyggelig at mange leser og kommenterer min blogg. Men målet må være at vi får et mangfoldig miljø med mange nettsteder som bidrar til at folk danner levende husmenigheter.

Stikk innom Rubens samtaleforum!

Her et lite humoristisk utdrag av en samtale jeg kom over:

- Ruben: Sjur Jansen har nylig lagt ut en teori som omhandler "mikrobiskoper". Den går i korte trekk ut på at det ikke fantes noe toppleder eller sjefer i NT, innenfor menigheten.

- Andy: Veldig bra artikkel! (Very Happy) Jeg leste igjennom den, men skal studere den mer inngående mht hva skriften sier. Jeg tror at Sjur er inne på noe ufattelig viktig her, og man skal absolutt være forsiktig med å forkaste inneholdet i denne artikkelen.

- Run: Fantastisk bra! Dette var spennede, må ta meg tid å lese det skikkelig. Hvem er han Sjur Hansen? Stå på mann! (Lev i Jesus, ikke legg dere under trelldommensåk!)

- Elgkjøtt: Sjur Jansen heter han, og er en bra mann.


Share/Save/Bookmark

mandag, september 04, 2006

Den som leter, han finner

Eldsteorganisering
Eldsteorganisering i Det Nye Testamente
Ill.: Sjur Jansen

Sjur Jansen har gjort et pionerarbeid i å kartlegge mulige organisasjonsmodeller for menigheter i Bibelen. Klikk på plansjen for å se en større versjon.

Sjur Jansen er på sporet av noe stort.

Norske pastorer bruker å si at det er umulig å finne en organisa- sjonsmodell for menigheter i Bibelen. Sjur Jansen er ikke så sikker på det. For dersom man tar med ikke- hierarkiske verdier som en mulighet når man leser Bibelen, så gir de aktuelle tekstene straks et klarere bilde.

Sjur er ikke bombastisk. Han etterlyser motstand. Problemet er at jo dypere han går inn i stoffet, jo færre er det som er i stand til å følge han. Han er etter min mening i ferd med å gjøre et pionerarbeid. Artikkelen hans Teorien om mikrobiskopene fikk ingen motstand. Derfor måtte Sjur selv sette opp en artikkel med motargumenter.

Kommer Sjur, som til daglig er desksjef og fotograf i Norges største fagtidsskrift (ingen tekstreklame her!), til å ende opp med en teologisk grad?

Sjur har satt opp en veldig illustrerende og selvforklarende plansje med fem mulige organisasjonsmodeller for de bibelske menighetene. For meg er det en stor glede og inspirasjon å se dette resultatet av Sjurs tålmodige og nitidige arbeid. Ta en titt du også ved å klikke på illustrasjonen over.

Technorati Tags: ,


Share/Save/Bookmark

Afrika kommer!

Pic5
Afrikansk husmenighet
Foto: African House Churches Network

Deltagerne i denne husmenigheten har fått nye bibler.

Jeg har tidligere postet en hilsen jeg har fått fra en ghanesisk husmenighet.

I går fikk jeg en ny hilsen fra dem. Ting synes å utvikle seg noe raskere i Afrika enn her hjemme. Nå har Daniel Azumah og hans venner tatt initiativ til et nettverk av husmenigheter som allerede har utbredning i tre afrikanske land, Ghana, Togo og Benin.

Date: Sun, 03 Sep 2006 20:50:48
From: Grace Fellowship
Subject: Greetings brother Are
To: arekarlsen@mac.com

Dear brother Are,
Greetings in the name of our Lord and savior Jesus Christ. We pray and hope that this finds you and your family doing well. It seems that God is bringing His choosen people here in Africa to our way in miraculous ways! We have recently started a network of simple home fellowships in Africa. Already existing groups are joining this network. The network website is: www.africanhousechurches.com

We are preparing for a revival outreach programme this coming weekend at a village called Afifekope where we are starting a new church. We are expecting to see many people repentant and decide to become followers of Jesus. Please join with us for God's Glory and presence and power to be revealed, so that the name of Jesus will be Glorified!

May the Lord keep strengthening you. Please keep us in your prayers. Extend our greetings, love and thanks to your family and to the brethren there.

Your brother,
Daniel Azumah & the brethren here

Grace Home Fellowship
Box 1701 - Osu
Accra - Ghana
West Africa

Dette er mitt svar til Daniel Azumah:

Dear brother Daniel,

I am very encouraged by the good news in your last letter. I praise the Lord for what He is doing in Africa!

I am also thrilled by your global perspective! In Norway we have many ethnic, traditional churches, also African. I think the Kingdom of God needs multi-ethnic churches in order to preach the fullness of the gospel, and I also think house churches will be the better vessel for that purpose.

I recognize that your power is not based on "gold and silver", but in the Spirit of Christ. We are in need of that kind of christianity in Europe. Maybe the Lord will extend your ministry to an apostolic ministry of establishing multi-ethnic house churches in Europe?

I have published your newsletter on my blog to encourage the house church community in Norway. Take my greetings to your family and your fellowship!

Your brother,
Are Karlsen

Technorati Tags: , , , ,


Share/Save/Bookmark

fredag, september 01, 2006

Bloggvandring

215263835 Baaef709B3
Foto: House Church Chronicles

Bloggeren House Church Chronicles følte seg slik under Bill Hybels lederseminar nylig.

Ruben Solvangs blogg gjorde meg oppmerksom på bloggen til Gordon Andersen - en journalist med bakgrunn i trosbevegelsen. Han hadde nylig et velplassert leserinnlegg i Vårt Land med tittelen - Jeg burde saksøkt Ulf Ekman.

Han skriver også en småmunter og lettere satirisk historie om unge Stefans opplevelser i en trosmenighet.

Hanulf er bloggenavnet til en norsk jente som har bodd i Tulsa, Oklahoma de siste 10 år. Hun har en blogg med betraktninger om kommunikasjon og skriver om Jesus og popkulturen i posten Leave Jesus Out of Pop Culture, Please.

Jeg spurte henne i en kommentar om hva slags amerikansk menighet det er som støtter henne i hennes synspunkter. Hun svarer at hun har ikke funnet det ennå - hun er på leting.

Bloggeren House Church Blog har vært i en tradisjonell menighet, og har en analyse av kulturen i tradisjonelle amerikanske menigheter. Her er det mye å kjenne seg igjen i.

Til slutt i min bloggvandring: House Church Chronicles har vært på Bill Hybel-seminar om lederskap.


Share/Save/Bookmark