tirsdag, juni 24, 2008

Norges mest demokratiske pinsemenighet

På tross av lederskapets erklærte overbevisning om demokratiets farer, og i strid med Åge Åleskjærs direkte advarsel om at en demokratisk menighet er som en by uten murer, har Filadelfia Vennesla gått fra å være Norges minst demokratiske pinsemenighet til den mest demokratiske gjennom vedtektsendringene nå i juni.

Da pastor Gunnar Jeppestøl, som altså innførte pastorstyrt menighet i Vennesla, ble leder for Pinsebevegelsens Lederråd, var det nok få som trodde at trenden med pastorstyrte menigheter skulle brytes.

Etter gjennomførte vedtektsendringer i Levende Ord og Filadelfia Vennesla, er det stort sett bare Åge Åleskjærs egen menighet, OKS, og Kristent Fellesskap Bergen av de store frimenighetene som mangler elementære demokratiske ordninger.


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Narvik


Share/Save/Bookmark

fredag, juni 13, 2008

Self organized behavior

Det er ikke langt mellom gullkornene på nettet. Bloggen Mike Schellman Public Notebook med den interessante undertittelen Christianity 3.0, har en liten juvel av en post som heter Self Organized Behavior: Birds Do It.

Han spør: Har du lurt på hvordan evangeliet fant veien til Roma før Paulus kom dit? Og illustrerer svaret med denne videoen:

Mike Schellmans kommentarer, kan være vel verdt å lese.

En av Sjur Jansens siste poster, Forskjellen på lederbasert menighet og tjenerbasert menighet berører temaet.

Bloggen Eskils Tanker tangerer temaet i posten Teologi og nye menigheter.

Eskil skriver: Forskningsprosjektet ”naturlig kirkevekst” viste at det er en negativ sammenheng mellom teologisk utdannelse og menighetsvekst. Altså at en menighet som har en pastor med teologisk utdannelse har mindre sannsynlighet for å vokse, enn hvis pastoren ikke har slik utdannelse.

Eskil drar følgende slutning: Jeg tror dette problemet skyldes at mange teologer begynner å jobbe i feil type menigheter - nemlig de som har lite potensial for å vokse.

Jeg vil nok trekke en annen slutning, som går på rollemønstre og kommunikasjon. Er du en velutdannet teolog, er sjansen stor at du vil vise det i din tjeneste. Det både passiviserer menigheten og gjør at din kommunikasjon av evangeliet kan bli teoretisert.

Tydelige ledere har lett for å resultere i utydelige menigheter. Det er viktigere at vanlige troende gis mulighet til å gi famlende uttrykk for sin tro, enn at dyktige ledere og teologer dominerer det kristne fellesskapet med sine utlegninger.

Det handler om å myndiggjøre de troende. Myndiggjorte troende fyllt av Ånden - kan fuglenes koordinerte flukt over himmelen være en illustrasjon på det?


Share/Save/Bookmark

Husmenigheten: Husly

I forbindelse med vår siste samling i husmenigheten, fikk jeg høre to historier som beskriver noe av den nøden som finnes i vårt velstående land.

I Sandefjord finnes det et lavterskel, korttids botilbud for vanskeliggstilte. Hver St. Hans stenger denne institusjonen for sommeren, og beboerne må ut. En av deltagerne i husmenigheten fortalte om hvordan det var å finne seg improvisoriske bosteder.

En annen av deltakerne, som på et tidspunkt måtte ha hjelp av psykiatrien, opplevde at tilbudet opphørte om sommeren. Når gruppa samlet seg igjen, hadde fire av deltakerne tatt selvmord i løpet av sommeren.

Begge disse historiene beskriver nød som vanlige mennesker, også kristne, har vanskelig for å identifisere seg med, fordi de gruppene som rammes er stigmatiserte og marginelle.

Jeg kjente at jeg fikk dette lagt på mittt hjerte igjen: Det ligger i genene til Jesu´ menighet å lindre menneskers nød. En sunn menighet som "vokser opp til Han som er hodet", vil helt naturlig vokse inn i slike oppgaver. Hva dere har gjort mot en av mine minste, har dere gjort mot meg.

Jeg fortalte husmenigheten om hvordan jeg for 10-12 år siden hadde vært med å ta initiativ til en sosial middagsservering hver søndag i pinsemenigheten i Sandefjord. Tiltaket ble møtt med advarsler om at vi ikke hadde ressurser til å gjennomføre noe slikt. Men middagsserveringen har fortsatt til denne dag, lenge etter at mitt engasjement er opphørt.

Jeg leste nylig denne tilstandsrappporten om husmenighetene i Kina: Preaching, prayer, evangelism, healing and caring for the sick, visitation, and practical support ministries (such as clinics, old people's homes, ministries to HIV/AIDS victims and drug addicts, and disaster relief) all flourish.

William Carey, en av de store inspiratørene bak den moderne misjonsbevegelsen, ble kjent for dette mottoet før han reiste til India på slutten av 1700-tallet: Forvent store ting av Gud! Våg store ting for Gud.

Å gi vår tids forkomne husly og omsorg er en så "stor ting" at det overgår selv vår rike nasjons ressurser. Det vil også overgå våre ressurser som menighet. Men er det ikke typisk Gud å be oss om å gjøre mer enn hva vi har ressurser til?


Share/Save/Bookmark

lørdag, mai 31, 2008

No name, no leader

IMG_4834.jpg
Colin Winfield
Foto: Are Karlsen

Les eller last ned Colin Winfields undervisning om lederskap i menigheten her:

Who is leading the Church?

PDF: Who is leading the Church?

En bekjent av meg, Colin Winfield, sa i en epost nylig dette om den menigheten han tilhører: We have no name and no Leader but Jesus.

Jeg tilhører også en no name - no leader-menighet. Det finnes i alle fall ytterligere to slike i Norge, kanskje flere.

At det nå begynner å vokse fram no name - no leader-menigheter er for meg usannsynlig stort og et verk av Herren. Er det noe kristne menigheter verden over har felles, uansett hva som ellers skiller dem, så er det at de har et navn og en leder. Men hadde menighetene i Bibelen det?

Hvorfor er no name - no leader så viktig? Fordi det berører en lang rekke forhold som griper dypt inn i en menighets natur. Å sette navn på en menighet er et resultat en av en ikke-bibelsk institusjonalisering av menigheten. Det vil også normalt gi menigheten en særskilt identitet som skaper skiller kristne i mellom. Menighetens identitet skal ikke ligge i noe annet navn enn Jesus, fordi menigheten er Hans kropp. Som kristne skal vi ikke samles i noe annet navn enn Jesus.

En menighet uten navn vil være en ikke-institusjonell menighet, uten eiendom. Den vil heller ikke være en juridisk person. En slik menighet er kun et enkelt fellesskap som i prinsippet kan samles hvor som helst.

En no name-menighet vil ikke bygge sin innflytelse på jordiske og materielle verdier, i form av flotte kirker og store forsamlinger. En no name - no leader-menighet vil alltid være fattig og liten - ikke fordi den ikke vokser, men fordi den hele tiden vil måtte dele seg når den vokser.

Å ikke ha en annen leder enn Kristus, gjør at de kristne i større grad må forholde seg til Kristus som leder. Siden alle er tjenere på samme nivå, foregår det heller ingen gradering i et slikt fellesskap. Gradering av mennesker gjennomsyrer hele atmosfæren i mange menigheter. Jeg tror at det er en vederstyggelighet for den Hellige Ånd.

Og siden vi ikke bygger menigheten som en institusjon, så behøver vi heller ikke noe administrativt lederskap. Alle avgjørelser tas i fellesskapet.

No name - no leader er slik de aller første menighetene i Bibelen var. Dersom du vil ha litt mer undervisning som beskriver utviklingen fra Bibelens menigheter til dagens foretakskirker, så les dette: Four Tragic Shifts In The Visible Church

No name but Jesus. No leader but Jesus.

Jeg opplever at det er dette Herren kaller oss til nå!


Share/Save/Bookmark

lørdag, mai 24, 2008

Prøv åndene

Bibelen oppfordrer oss til å prøve åndene. Jeg kan lite om demoner - det er et begrep jeg sjelden bruker. Men det kan ikke være noen tvil om at Kirken er utsatt for angrep som er ment å svekke den.

Hva er en sunn og sterk menighet? Jeg er redd at kriteriene for det er annerledes enn hva vi gjerne skryter av i menighetssammenheng. En menighet kan synes å være sterk, rik og ha store ressurser, men likevel være svak.

La meg nevne de åndene jeg mener svekker Kirken:

Den elitistiske ånd som gjør at man legger avgjørende vekt på menneskers dyktighet, evner og kunnskaper. Det er de flinke som synes i fellesskapet, - de som er dyktige til å synge, spille, preke og så videre. Gudstjenesten blir de dyktiges arena.

Den seremonistiske ånd, som erstatter alles spontane deltagelse i gudstjenesten med liturgi og seremonier. Vektleggingen på perfekte formuleringer og prestasjoner fortrenger Åndens tale til menigheten.

Den institusjonalistiske ånd - er en ånd som forvandler menigheten til en institusjon og fortrenger søskenfellesskapet. Den som søker menigheten møter en upersonlig institusjon, ikke et fellesskap. Menighetens ressurser går med til å drive institusjonen og man mister oppdraget av syne.

Fetisj-ånden - som får oss til å tro at symboler, gjenstander og bygninger er hellige og har en åndelig virkning, og får oss til å fokusere og bruke tid og ressurser på dette.

Dominans-ånden - gjør at det faller naturlig at ett menneske dominerer fellesskapet gjennom sin posisjon, sine egenskaper, kunnskaper, erfaring og personlighet.

Den tradisjonalistiske ånd, som gir Kirkens tradisjoner en guddommelig, ufeilbarlig status. Kirken blir mer fokusert på sin fortid enn på å tjene menneskene i den aktuelle sammenheng.

Dette tenker jeg er ånder vi som kristne må være villige til å ta et oppgjør med for at menigheten skal få det rette fokus: "For i alle tilfelle å frelse noen".


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Lys i mørket


Share/Save/Bookmark

søndag, mai 18, 2008

Den nye kristendommen: Religiøst hierarki, mystikk og meditative teknikker

Den protestantiske kristenheten er for tiden inne i noe jeg vil kalle en periode av reformatorisk revisjonisme. Med det mener jeg at man søker tilbake til religiøse tradisjoner, metoder og filosofier som reformasjonen og vekkelsesbevegelsene tok et oppgjør med.

Alt frafall i kristenheten starter med lederskapet. Nå går jeg lenger enn det og mener at bare opprettelsen av et lederskap i Kirken, i seg selv er et frafall fra Jesus som Herre. Kristus kaller ikke ledere, han kaller tjenere.

Men når lederskapet er på plass, kirkebygningen er reist og menigheten sitter taus framfor sine ledere, da starter forfallet for alvor. For å samle folket, må man lokke med religiøse aktiviteter, aksjoner, evenementer og kvasi-vekkelser. Dette har frikirkeligheten vært utstatt for i årtier allerede. Statskirken derimot, med sitt sugerør i statskassen, har råd til å leve med at folket ikke kommer.

Men før eller siden blir også frikirke-folket utmattet og desillusjonert. Og blir sittende hjemme.

Og nå synes neste bølge å komme i form av mystikk og meditative teknikker. Denne bølgen har sin sterke talsmann i blant andre den svenske pinsevennen Peter Halldorf, som tilbyr retreater basert på mystikk hentet fra de såkalte ørkenfedrene og fra ortodoks tradisjon.

Her på berget er det pastor Bjørn Olav Hansen, en mye brukt skribent og taler i pinsekarismatiske sammenhenger, som er talsmann for nødvendigheten av geistlig hierarki og middelaldersk mystikk.

På bloggen sin annonser han nå at han vil tilby kurs og seminarer i "åndelige øvelser", blant annet meditative teknikker, basert på materiale utviklet av den i vide kretser anerkjente amerikanske organisasjonen Renovaré, ledet av grunnleggeren Richard J. Foster. Det har reist seg kritiske røster mot Renovaré i flere land, som hevder at organisasjonen har innlemmet ubibelske metoder og filosofier. Blant annet hevdes det at man tar i bruk Zen-Buddhistiske meditasjonsteknikker som kombineres med romersk-katolske tradisjoner, for å oppnå det som dr. Foster kaller helhet.

Idéen om at vi må bruke spesielle meditative teknikker (pusteøvelser, mental fokusering, og så videre) for å komme i kontakt med Gud, er elementer vi finner i flere religioner, men som ikke har noe med kristendom å gjøre.

Bjørn Olav Hansen og hans medarbeidere kommer sikkert til å selge mange slike kurs og seminarer, fordi dette overensstemmer med dype kulturelle strømninger. Interessen for mystikk finner vi igjen i New Age og verdirelativismen er typisk for vår postmoderne tid.

- Vi behøver å lære av alle de ulike kristne tradisjonene, hører jeg pastorer si, det er berikende.

Under reformasjonens hete dager, ble mange kirker rensket for ikoner, statuer, malerier, utsmykninger, gull, glitter og stas og malt hvite innvendig. Store kulturelle verdier gikk tapt for verdier som disse kristne syntes var viktigere: Et enkelt fellesskap med fokus på Jesus Kristus.

Gjennom 40 års aktivitet i ulike kristne sammenhenger har jeg erfart og tatt konsekvensen av dette: Der hvor to eller tre er samlet i Hans navn, der er Han midt i blant oss. Helst sammen med fattige og marginaliserte, og uten pastor, kirkebygning og annen staffasje.

Jo enklere, jo bedre.

Slik mener jeg det kristne fellesskapet er beskrevet i Bibelen. Uten religiøst hierarki, mystikk og meditative teknikker.


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Mannskoret Hvalkjæften


Share/Save/Bookmark

mandag, mai 12, 2008

Husmenigheten: Fødselsdag

Pinsen er kristnes store mulighet til en skikkelig fest, fordi den er alle kristne fellesskaps fødselsdag. Er ikke fellesskapene våre grunn til feiring?

Neste år vil jeg foreslå for husmenigheten vår, at vi benytter pinsen til å feire fellesskapet. Egentlig feirer vi fellesskapet med Jesus og hverandre hver gang vi samles. Jeg tilhører en kristen tradisjon som aldri har lagt særlig vekt på høytider. Og siden husmenigheten vår har ordinære samlinger på tirsdager, blir høytidene lite markert hos oss.

Men hvorfor ikke benytte pinsen til å sette fellesskapet vårt i det store perspektivet og lage en fest?

Grunnen til at jeg tror at vennene i husmenigheten ville blitt med på en slik feiring, er den glede og trofasthet de viser i forhold til felleskapet. Det får jeg stadig bevis på. Mange i vår husmenighet har en vanskelig bakgrunn, og liten erfaring med kristent fellesskap fra før av.

Av og til kan det være snakk om ekstraordinære samlinger, som for eksempel å besøke andre grupper eller dåp, og så videre. Dersom jeg har antydet at slike tilstelninger kanskje kunne erstatte den ordinære samlingen den uken, så har dette blitt avvist straks. Den faste samlingen må ikke røres, men man kan godt legge til en ekstra samling. Jeg gleder meg over den iveren de viser etter å samles.

Siden jeg er initiativtager til menigheten, bærer jeg på et spesielt ansvar. Det er opplest og vedtatt at husmenigheter er kortlivede. Dessuten har vår menighet intet lederskap og ikke noe eget lokale å samles i. Vi har ingen vedtekter. Vi har heller ingen musikere i vårt fellesskap, ingen som spiller et eneste instrument. Og ingen av oss kan synge heller. Jeg har vært med i menighet i over 40 år og kan mange sanger. Men jeg kan ikke holde på en tone, og egner med ikke som forsanger. Så det betyr at vi synger ikke sammen, en gang.

Vi har ikke noe annet enn et enkelt fellesskap med Jesus og hverandre i våre hjem. Nå har vi holdt på i over tre år. Men hvor lenge vil dette vare, tenker jeg av og til. Hva slags fundament har denne menigheten?

Noen ganger har jeg ikke anledning til å være med på samlingene. Men det viser seg å ha liten betydning. Selv om jeg ikke er med flere ganger på rad på grunn av andre forpliktelser, så går samlingene sin gang. "Vi skal gjøre som du har lært oss", får jeg høre.

Under siste samling, fikk min uro meg til å spørre: - Dersom jeg av en eller annen grunn blir borte, kommer dere til å fortsette med samlingene? Svaret kom nesten mer kontant enn jeg kunne ønske meg: - Selvfølgelig!, kom det unisont fra flere. Jeg fikk nesten en følelse av å være litt innbilsk. Hva tror du om deg selv?

Paulus skrev: For Guds rike består ... i rettferdighet, fred og glede i Den hellige ånd ... Så la oss strebe etter det som tjener til fred og til å bygge opp fellesskapet.

Pinsens budskap er ikke bare budskapet om Åndens individuelle gjerning i den enkelte troende, men om et nytt og revolusjonerende fellesskap som er preget av rettferdighet, fred og glede i Den hellige ånd.

Slik opplever vi det i vår husmenighet. Derfor er det grunn til feiring!

Pinsefeiring.


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Varmekabler


Share/Save/Bookmark

torsdag, mai 08, 2008

Jeg takker Gud for Luther. Og Barratt.

IMG_1348-1.JPG
Dag Selander
Foto: Are Karlsen

Jeg har ikke noe bilde av verken Luther eller Barratt. Det nærmeste jeg kommer er min venn, den svenske lutherske presten Dag Selander.

Luther og Barratt har mye til felles. De var to reformatorer, som brakte med seg store forandringer.

De har begge hvert sitt motto som klart og tydelig beskriver deres visjon.
Luther: Skriften alene.
Barratt: Fram til urkristendommen.

Men de har også det til felles at deres anliggende ikke lenger møtes av den samme entusiasme, som det en gang gjorde. Både lutheranere og pinsevenner kan sies å ha fått "second thoughts". Begge disse mottoene viser seg å stå stadig svakere blant de som i dag skulle vært deres etterfølgere.

Når det gjelder den protestantiske reformasjonen som Luther var en viktig eksponent for, så opplever vi for tiden revisjonistiske tendenser. Mange protestanter mener at "Skriften alene" blir for snevert, og åpner for at Tradisjonen må tillegges mer vekt.

Min innvendig går ut på at det er lett å overse at det ofte er en diskontinuitet mellom Skriften og Tradisjonen. Dr. theol Per-Axel Sverker sa om dette i en samtale: - Oldkirken hadde de samme sykdommer som dagens kristenhet har.

Den som sidestiller Tradisjonen med Skriften som kilde for sitt åndelige liv, risikerer å drikke av forurenset vann.

I fjor ble Barratt feiret av norske pinsevenner, uten at hans radikale motto "Fram til urkristendommen" ble nevnt. Den visjonen synes å være lagt på hyllen der i gården for lengst.

Det er et sterkt slektskap mellom Luthers "Skriften alene" og Barratts "Fram til urkristendommen". Det essensielle momentet for begge er nærhet til Jesus.

Kriteriene for å velge de tekstene som skulle inngå i Bibelen, den såkalte kanon, var nærhet til Jesus. Nærhet både i form av forfatterens direkte eller indirekte relasjon til Jesus og nærhet i tid for fatterskapet og hvor tidlig de ble tatt i bruk av de første menighetene.

Videre tenker jeg at Barratts "Fram til urkristendommen" er en videreføring av Luthers "Skriften alene", fordi vår kilde til kunnskap om urkristendommen er Skriften. Den nærhet til Jesus og hans lære som urkirken var preget av, gjør den til et forbilde for kristne til alle tider.

Mange av de første kristne hadde personlig kjennskap til Jesus og hans undervisning. Derfor er det viktig å legge merke til deres måte å leve på og praktisere det kristne fellesskapet. Bibelen gir oss førsteklasses kunnskap om urkristendommen.

Både Luthers reformasjon og Barratts vekkelse (som riktignok bare var en europeisk variant av den verdensvide pinsevekkelsen) må videreføres under stadig fornyelse. Den revisjonisme som vi er vitne til i dag, er å oppgi vunnet territorium.

Barratt sa på sitt dødsleie: Det er mer land å innta.

Det tror jeg på!


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Pave Pius X


Share/Save/Bookmark

mandag, mai 05, 2008

Svermeren

Her om dagen fikk jeg følgende attest av en pastor i en kommentarutveksling på nettet: Are Karlsen gir seg svermeriet i vold ...

Med tanke på alle de som opp gjennom kirkehistorien har blitt kalt svermere, så tar jeg det som en ære. Men det ble fulgt opp av en påstand som jeg tok litt tyngre: ... og frikobler seg fra Det nye testamentes tydelige undervisning om den struktur og orden Gud har gitt sin Kirke på jord.

Dermed gav pastoren uttrykk for noe som jeg er redd flere tenker: At "maset" om ikke-hierarki er noen fikse idéer som har lite med Bibel og kristendom å gjøre.

Mitt syn er at ikke-hierarki er så tydelig i Skriften, at dersom man ikke ser dette, så er det fordi kirkehistorien og tradisjonen forsyner oss med gale forestillinger om hva Bibelen lærer.

Sjur Jansen har påvist at den eneste holdbare måten å forstå Bibelens ordninger på, er ikke-hierarkisk. Dersom man forsøker å forstå Bibelen hierarkisk, så støter man på et vilniss av selvmotsigelser.

Men man behøver ikke bare være en vanlig bibelleser som Sjur for å forstå dette. Man kan også være en forsker. Professor ved Misjonshøgskolen, Ove Conrad Hanssen, sier i boken "Felles Adgang" på side 77:

Vi har sett at hyrdebegrepet brukes som en betegnelse på personer som andre steder kalles eldste og tilsynsmenn. Det ligger også nær å anta at det korresponderer med uttrykk som forstandere i Rom 12.8, 1 Tess. 5,12 veiledere. Vi ser altså at det i nytestamentlig tid ikke var ukrystallisert noen felles teknisk term for det som vi i dag kaller kirkens embete. Snarere virker som om det åndelige lederskap i lokalmenighetene er blitt utøvet av en gruppe eller et collegium. Heller ikke i de såkalte pastoralbrevene (1 og 2 Tim, Titus) synes det å foreligge noen hierarkisk ledelse.

Professor Ove Conrad Hanssen står selvfølgelig ikke alene om sitt syn. Faktisk så tror jeg hans syn er ganske ukontroversiet blant bibelforskere. Robert Banks ved Fuller Seminary hevder det samme. Det gjør også min venn dr. theol. Per-Axel Sverker.

Det underlige er at den protestantiske kristenheten, inklusive frikirkene, stadig øker sin hierarkisering. Den store interessen for den førreformatoriske oldkirken og dens ordninger er ett av tegnene på dette. Vektlegging på pastorens autoritet er ett annet. Disse strømningene møter ingen eller svake motforestillinger. Både den katolske kirke og vår egen statskirkes geistlige hierarkier sees mer og mer på som selvfølgelige normer.

Dermed er vi i ferd med å tape territorium vi som kristne erobret i forbindelse med reformasjonen.

Svermer eller ikke, det som er viktig for meg er å ha et solid bibelteologisk fundament. Derfor er det godt å ha konservative teologer med på laget når vi forsøker å påpeke det åpenbare, nemlig at biskopen ikke har klær, for å låne et bilde fra et kjent eventyr. Heller ikke pastoren, presten, prosten, kardinalen eller paven har klær, det vil si en bibelsk begrunnelse for sin hierarkiske plassering.


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Gatemusikanter


Share/Save/Bookmark

søndag, april 27, 2008

Join the Revolution! (Oppdatert)

IMG_1352-1.JPG
Dag Selander
Foto: Are Karlsen

Jeg møtte Dag Selander, prest i Svenska Kyrkan, på en pizzarestaurant utenfor Jønkøping og fikk blant annet høre om de autonome (selvstendige) husmenighetene som han startet på den svenske vestkysten på 70 og 80-tallet.

Visjonen om ikke-hierarkiske menigheter framstår fortsatt for meg som halsbrekkende revolusjonært. Så revolusjonært som jeg tror Gud har ment at hans menighet skal være og som urkirken var.

Derfor har det også vært like overraskende og sjokkerende gledelig hver gang jeg har møtt et menneske som har delt min visjon.

Den første store oppturen var når jeg for noen år siden oppsøkte min gamle lærer ved Örebro Teologiska Seminarium, dr. theol. Per-Axel Sverker, og oppdaget at han hadde den samme visjonen. Selv om det burde ikke overrasket meg hadde jeg husket bedre viktige deler av hans undervisning. (Det var faktisk litt flaut).

Så møtte jeg igjen min "gamle" kollega fra Filadelfia (Oslo), Sjur Jansen. Det viste seg at han også hadde samme visjon. Så kom husmenighetsveteranen Tore Lende med sin erfaring og sine kunnskaper.

Så vil jeg nevne Turid og Anny på Gjøvik som ga meg bekreftelse og betydde mye for meg i en gitt fase. I tillegg til Bent, Ivar, Ragnhild, Geir og andre som har deltatt i verdifulle samtaler i bloggemiljøet vårt. Og for ikke lenge siden Dag Åsbjørn Johansen og menigheten i hans og Mariannes hus.

Den siste store oppturen var når jeg denne uken i Jønkøping møtte den pensjonerte presten i Svenska Kyrkan, Dag Selander.

Dag sa dette da jeg traff han: - Å lese deres (Sjurs og min) blogger ga meg en bekreftelse på mine egne erfaringer og min egen teologi. Jeg ble grepet av den karismatiske vekkelsen på 70- og 80-tallet og startet flere autonome (selvstendige) husmenigheter på den svenske vestkysten og måtte tåle mye kritikk for det.

Videre sa han: - Jeg synes ordet ikke-hierarki er flott. Det er beskrivende for det kristne fellesskapet.

Dags blogg finner du her!

Ikke-hierarkisk menighetsliv er ikke bare revolusjonerende i teorien. Det oppleves også revolusjonerende for oss som får lov å være en del av det. Vitnesbyrd om det hører vi ofte i vår egen husmenighet.

Men OBS! Ikke-hierarkisk menighetsliv handler ikke først og fremst om organisasjonsmodell. Det handler om verdier (se min verdiliste i høyrespalten).

Join the Revolution!

(Join the Revolution har jeg lånt av bloggeren Jonas Lundstrøm som skriver om ikke-hierarkisk menighetsliv blant annet i denne posten).


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Færder


Share/Save/Bookmark

torsdag, april 17, 2008

Hvordan beskytte Kirken mot sine egne medlemmer?

Et av de kritiske spørsmålene i den vedtatte kirkereformen har vært Kirkens krav om å kunne velge sine egne biskoper. Det er greit, sier Staten nå, men da ønsker vi at Kirkens ledelse skal være forankret i et fungerende demokrati som involverer alle medlemmer.

Demokrati er en selvfølge i samfunnet, ellers. Men i Kirken er dette ingen selvfølge, fordi Kirken, sies det, er primært styrt av Skrift og Bekjennelse. Kirkens basis er ikke medlemmene, men den åpenbarte sannhet i Skriften.

Men denne åpenbaringen er ingen statisk størrelse, den må tolkes og anvendes, - forvaltes. Og hvem som skal ha ansvaret for denne forvaltningen, og hvilke kriterier som gjelder for utvelgelsen av disse, er det en viss uenighet om innen kristenheten.

Ytterpunktene her er kanskje den katolske kirke som på den ene side hårdnakket holder fast på den såkalte suksesjonen, altså en sammenhengende kjede av ordinasjoner med håndspåleggelse helt fra apostelen Peter til dagens katolske biskoper.

Så har vi mange varianter av dette prinsippet, fram til det andre ytterpunktet som er oss ikke-hierarkiske husmenighetsfolk som sier at den bibelske prestetjenesten og læreansvaret ligger hos alle menighetens medlemmer, altså det allmenne prestedømmet.

Dette er ikke så ytterliggående som det høres ut, fordi den som først utmeislet det teologiske grunnlaget for dette synspunktet, var Martin Luther. Men Luther tenkte etterhvert også mye om det "særskilte prestedømme", og det fikk lov til å utvikle seg til et rigid system som ga et skarpt skille mellom leg og lærd, mellom vanlige kristne og ordinerte geistlige.

Til og med i den ellers så egalitære pinsevekkelsen, er dette skillet i mange menigheter nedfelt i mandatet til eldsterådet. Eldsterådets viktigste oppgave er i følge mange å ivareta læren. Læren vil normalt ikke bli demokratisk behandet i en pinsemenighet.

Dette fordi man har ikke den tillitt til vanlige medlemmer at de vil være i stand til å ivareta læren.

I statskirken er biskopene suverene i lærespørsmål. Bispemøtet har fått i oppdrag å bevare kirkens enhet, men har ingen myndighet over den enkelte biskop. Det er nettopp det vi har sett i den senere tid, når enkelte biskoper helt suverent går sine egne veier for eksempel i homofilisaken.

Her har biskopene i selv det sosialdemokratiske Norge en suveren makt og autoritet til å definere læregrunnlaget i sitt bispedømme.

Svært mange aktive kirkemedlemmer føler likevel den nylig vedtatte kirkeordningen som en trussel: Dersom Kirken skal styres demokratisk, hva da med alle de medlemmer som ikke føler seg forpliktet på Bibelen og kan ha høyst ulike private grunner for sine standpunkter. Hva vil skje når disse får en demokratisk innflytelse over Kirken?

Eller sagt på en anne måte: Hvordan beskytte Kirken mot sine egne medlemmer?

At Statskirken har spesielle utfordringer på grunn av sin maktsyke medlemsopptakelse gjennom et initieringsrite (du er ikke fullverdig menneske før du er båret fram i kirken og blitt døpt), er greit nok. Men i prinsippet alle kirkesamfunn beskytter seg mot sine egne medlemmer. Det er noe som liksom tilhører Kirkens egenart, men strider etter min mening helt åpenbart mot Guds Ord.

Men holder begrunnelsen for å gjøre det? Er vanlige kristne mer tilbøyelig til å gå inn for læremessige forandringer enn et kirkelig lederskap? Hva sier historien oss?

Etter min mening viser historien oss at vanlige kristne er langt mer konservative enn kirkelige ansatte i lærespørsmål. I middelalderen var Kirken opptatt av å forfølge såkalte kjettere. Men det viser seg at de fleste kjettere var mennesker som opponerte mot det kirkelige lederskapets korrupsjon og misbruk av makt.

Noe det kirkelige lederskapet har vært særlig flink til, har vært å endre læren slik at deres egen rolle og status økes på bekostning av vanlige medlemmer. I menighetene i dag blir rollen til de ansatte stadig mer tydelig og dominerende, mens "det allmenne prestedømme" i praksis har mistet sitt innhold.

Polariseringen mellom kirkelige ansatte og vanlige medlemmer kommer tydelig fram i et foredrag Geir Hellemo, rektor på Det praktisk-teologiske seminar, holdt under Konferanse om Kirkelig demokrati og valgordninger 20.-21. september 2007:

Men hvordan kan vi si at det er prestene som skal ha til oppgave å forkynne evangeliet for menigheten, samtidig som vi lar dem som skal motta forkynnelsen, bestemme hva som skal forkynnes. .... Men i forlengelsen vil jeg anta at heller ikke lekfolk er helt bekvemme med tingenes tilstand, om en et øyeblikk skulle våge å kjenne etter. For det kan da ikke være bare hyggelig å skulle mene så mye om slikt som en egentlig ikke har noe særlig greie på.

Dette er en av hans uttalelser som sier mye om hva slags selvforståelse et kirkelig lederskapet utvikler.

Jeg har spurt "Hvordan beskytte Kirken mot sine egne medlemmer?"

Men historisk sett har dette vært et mye viktigere spørsmål:

Hvordan beskytte Kirken mot det kirkelige lederskapet?


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Free Tibet!


Share/Save/Bookmark

mandag, april 14, 2008

Kirken som ikke ble bygd

Jeg låner overskriften fra det nye, fine bladet for statskirken i Sandefjord. Den henspeiler på et forslag av arkitekt Arnstein Arneberg fra 1958 til kirke på Vesterøya. 10 år senere ble en mer moderne arbeidskirke bygget.

Kirker som ikke bygges, virker for de fleste defensivt. Men etter min mening kan kirker som ikke bygges, like gjerne være en del av en offensiv strategi.

Som for eksempel denne: La oss i stedet for å bygge kirker, bygge menigheter!

La oss i stedet for å bygge kirker i stål og betong, bygge Guds tempel av levende stener, som Bibelen taler om.

Noen ganger får jeg en følelse av at det virker banalt å lese Bibelen for å finne ut hva den legger vekt på når det gjelder menighetsliv. Mange hevder at i dette henseende står ikke Bibelen på egne ben. Vi må også se på tradisjonene. Men hvor er Kirkens oppdrag forankret, om ikke i Bibelen?

I Bibelen lærer vi etter min mening at Kirkens apostoliske, profetiske og evangeliske oppdrag er å forkynne evangeliet for fattige. Jeg ser for meg en "ny" kirke hvor dette oppdraget er flyttet fra dens perifere aktiviteter, inn i dens primære fellesskap og fokus.

For å fylle sitt oppdrag og forkynne evangeliet for fattige og marginaliserte mennesker, behøver ikke Kirken verken kirker eller kirkelige ansatte. Den behøver ikke annet enn mennesker fylt av den Hellige Ånd.

Fraværet av kirker og kirkelige ansatte utgjorde ingen hindring for Kirken i sine første århundrer. Hvorfor ikke gjøre som Bibelen viser oss, nemlig å bruke våre egne hjem som base for det kristne oppdraget? Bibelen snakker om å bygge Guds hus av levende stener, ikke av stål og betong.

Hva er det som hindrer oss i å realisere dette?

Noe av det som kanskje mest tapper Kirken for kraft, er dualismen, som gjør at vi flytter gudstjenesten fra våre hjem til kirken og fra hverdagene til søndagen. Dette er fremmede verdier for Skriften.

"Kirken som ikke ble bygd!" representerer en Kirke med et nytt fokus! Derom er det ingen tvil.


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: London Eye


Share/Save/Bookmark

mandag, april 07, 2008

1000 ikke-hierarkiske husmenigheter i Norge

Det var min visjon. Min idé. Tanken var en del av meg selv. Å starte ikke-hierarkisk husmenighet i Sandefjord.

Etter tre år er den blitt et selvstendig fellesskap som fungerer godt uten min tilstedeværelse. Gud har sendt sine gaver. Han har sendt mennesker med nettopp de tjenestegaver husmenigheten behøver for å vokse og utvikle seg.

Det oppleves nærmest som en slags fødsel at det som var en del av meg, nå i stedet er blitt noe jeg er en del av. Det var en aning forvirrende å registrere det. Dersom jeg legger fram et forslag i husmenigheten, blir det vurdert, samtalt over, og konklusjonen kan gjerne bli et kompromiss.

Men det er ikke slik at Herren bare strør sand på våre visjoner. Husmenigheten i Sandefjord var aldri min visjon, idé eller tanke. Den var hans helt fra starten av. Og selvfølgelig har ikke jeg født noen menighet. Den er født av Ånden, og er en del av Jesu´ menighet som omfatter alle kristne.

Mitt håp er kun å få nåde til å være en tjener for menighetens Herre.

Vår husmenighet er et faktum. Og vi har en liten gruppe ikke-hierarkiske husmenigheter i Norge. Det har gått 3 år.

Skal vi be Herren om 1000 ikke-hierarkiske husmenigheter i Norge?

Finnes det fødselshjelpere?


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Joggeren


Share/Save/Bookmark

lørdag, mars 29, 2008

DNA

Hvilke verdier har du?

Et menneskes verdier er dets mentale DNA. Det er de som styrer dets valg og handlinger.

Det er ingen andre enn oss selv som er ansvarlig for våre verdier, selv om de fleste er sterkt påvirket av foreldre og samfunnet rundt oss.

Slik er det også med oss som kristne. Gud holder den enkelte av oss ansvarlig og ønsker å formidle sine verdier direkte til den enkelte gjennom Ordet og Ånden.

En menighets verdier tenker jeg er summen av dens medlemmers verdier. Personlig opplevde jeg at min menighets verdier og mine egne verdier mer og mer skilte lag. At menighetsfellesskapets verdier stod i motsetning til de verdier jeg selv ønsket skulle være bestemmende for menighetens prioriteringer, handlinger og utvikling.

Menigheten kan beskrives som en organisme som styres av sine verdier, sitt åndelige DNA. Menighetens verdier ligger ofte til grunn for beslutninger og prioriteringer. For det man gjør og det man unnlater å gjøre.

De faktiske verdiene er viktigere enn visjoner, strategier og handlingsplaner. Til syvende og sist er det de reelle verdiene som styrer og som avgjør utviklingen i menigheten.

Bloggen Eskils tanker hadde nylig en interessant post med tittelen Hvorfor ni av ti husmenigheter dør. Også bloggen SimpleChurch Journal har en post om desillusjonerte husmenigheter, Re-Thinking House Church

Grunnen til at jeg legger så stor vekt på verdier, er nettopp det faktum at jeg mener at det er i verdiene en menighets framtid ligger. Å flytte en menighet fra ett hus til et annet, behøver ikke å forandre stort. Å skalere ned en tradisjonell menighet slik at den passer inn i et privat hjem, kan bli en tråkig historie på sikt.

Mine samtaler med en rekke husmenighetsfolk fra 70- og 80-tallet (se posten Knut Frohm - husmenighetstalsmann fra 1975) bekrefter også at årsaken til at husmenighetene den gang gikk til grunne, var spørsmål rundt lederskap, et særlig viktig verditema for de ikke-hierarkiske husmenighetene i dag.

Eskil holder en knapp på hierarkiet, og mener at det er mest bibelsk.

Å bytte verdier er ingen enkel operasjon. Åge Åleskjær sa en gang at "ingen kan legge en annen grunnvoll enn den som er lagt", med henvisning til en menighets karakter. Konteksten var misfornøyde kristne som i det lengste håpet at menigheten deres skulle forandre seg. Åleskjær ga dem ikke mye håp om akkurat det.

Å bytte grunnmur på et hus er åpenbart krevende, for ikke å si umulig eller meningsløst. I stedet bygger man et nytt hus.

Den menighet som ble født på pinsefestens dag for 2000 år siden, hadde med seg sterke og tydelige verdier. Disse opprinnelige verdiene har til alle tider overlevd blant de kristne, selv om mange av de i liten grad har vært eller er synlige i de institusjonelle menighetene. Det er utenfor de hierarkiske, institusjonelle kirkene at de bibelske verdiene har overlevd, jfr. haugianer- og bedehusvekkelsene, med flere.

Mange hierarkister forakter vekkelseskristendommen og det allmenne prestedømme. For min del tror jeg at den nye ikke-hierarkiske husmenighetsbevegelsen er en videreføring av mange av vekkelseskristendommens verdier.


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Fire glass


Share/Save/Bookmark

søndag, mars 23, 2008

Kristus er reist opp fra de døde og gitt all makt i himmel og på jord!

Kristus er reist opp fra de døde og gitt all makt i himmel og på jord!

Derfor gjør vi mennesker til hans disipler - ikke våre.

Derfor er han vår Herre - ingen andre.

Derfor danner vi fellesskap - ikke hierarkier.

Derfor bygger vi menigheter av levende stener - ikke kirkebygninger.

Derfor forkynner vi Kristus og han korsfestet - intet annet.


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Blefjell


Share/Save/Bookmark

søndag, mars 16, 2008

Menigheten i ditt hus

IMG_7862-1.JPG
Dag Åsbjørn Johansen
Foto: Are Karlsen

Dag Åsbjørn Johansen er med i en husmenighet som er opptatt av apologetikk og kommunikasjon med unge gjennom dans.

Det er hyggelig at det vekker begeistring når jeg beskriver livet i vår husmenighet.

Det vekker også begeistring hos meg når jeg hører om framgang i andre husmenigheter, som når Sjur forteller om menighetsvekst eller når Ruben forteller i en kommentar om livet i det miljøet han er en del av i Bergen.

Eller som når jeg her om dagen møtte Dag Åsbjørn Johansen på en restaurant i Sandvika utenfor Oslo, og fikk høre den fantastiske historien om husmenigheten han tilhører.

Dag Åsbjørn og Marianne har praktisert hjemmeundervisning av sine barn gjennom hele deres skolegang. Begge jobber i tillegg i det offentlige skoleverket. Dag Åsbjørn er koreograf og instruktør i showdance og har utviklet et program som er blitt populært i SFO på mange skoler rundt Oslofjorden.

Og så har de i tillegg definert sin egen kjernefamilie som en menighet. Barna er nå blitt voksne, har fått seg en utdannelse og er yrkesaktive. Og har giftet seg eller fått kjæreste. Hva da med husmenigheten som var kjernefamilien?

Dag Åsbjørn fortalte om hvordan svigerbarn, svigerforeldre og andre familiemedlemmer har sluttet seg til det åndelige fellesskapet deres. Og hvordan de i det siste har opplevd en spesiell berøring av Den Hellige Ånd.

Dag Åsbjørn er opptatt av kommunikasjon med ungdommer. Han har startet et stort prosjekt som går ut på å koreografere Johannes Åpenbaring.

- De unge er opptatt av kampen mellom det onde og det gode, sa han, slik som du ser det i for eksempel action-filmene. Det er mye action i Johannes Åpenbaring.

Dag Åsbjørn og andre familiemedlemmer er også opptatt av apologetikk (kristendomsforsvar) og deltar gjerne i debatter eller holder foredrag. De har lagt ut en flott hjemmeside om dette, realmission.no.

Det er interessant at det avtegner seg et stort mangfold blant husmenighetene i Norge.

Spennende!


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Frokost


Share/Save/Bookmark

lørdag, mars 15, 2008

Husmenigheten: Små virkemidler - stor virkning

- Gi meg Guds Ord! Dette høylytte sukket er typisk for stemningen i husmenigheten.

Jeg sa opp min stilling i en tradisjonell menighet for å starte husmenighet. Ikke på grunn av en idé om husmenigheter, men på grunn av en overbevisning om verdier (se listen til høyre).

Av den grunn gikk jeg til narkomilljøet i Sandefjord for å finne noen som ville dele et slikt fellesskap med meg. I dag, tre år etter, har vi et levende miljø av forhenværende og aktive rusmisbrukere som samles ukentlig. Nylig fikk vi også følge av den første med en tradisjonell menighetsbakgrunn.

For fjorten dager siden ga en av deltakerne uttrykk for å befinne seg i en krise både trosmessig og i forhold til rus. Fellesskapet tråkket til med Guds Ord, formaninger og oppmuntringer. Og forbønn. Ikke med håndspåleggelse, men den enkle varianten der vi alle ble sittende på våre plasser.

Og sist gang kom vedkommende tilbake og fortalte:
- Jeg har svevd på skyer de siste 14 dagene. Jeg har rent fysisk kjent en hånd rundt skulderen min, slik at jeg har måttet se meg til siden for å sjekke.

Jeg har ikke kunnet delta på flere av samlingene våre i år på grunn av andre forpliktelser. I påskeuken arrangeres et stort spleiselag hjemme hos Lillian. Det får jeg heller ikke med meg. Men det gleder meg stort at fellesskapet er så sterkt at min tilstedeværelse ikke er nødvendig.

Vi har ingen møteleder og ingen prekener. Men vi har likevel ikke problemer med å holde fokus. Jeg har aldri i min 40-årige karriere i menighet opplevd en så sterk hunger etter Guds Ord. Og en så sterk begeistring over å samles.

Slik tror jeg det blir når man overlater lederskapet til Den Hellige Ånd. Da blir gjerne virkemidlene enkle.


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Helsinki


Share/Save/Bookmark

fredag, februar 29, 2008

Mer enn tusen ord

Bildet til høyre sier mye om husmenigheten vår. Det er stor iver over bibellesning og deling av innsikt og personlige erfaringer.

Dette er for meg drømmen som er blitt virkelighet. Jeg forlot et tradisjonelt menighetsliv og startet en husmenighet med vekt på de verdier du finner øverst i spalten til høyre.

Entusiasmen er stor. Menigheten vokser. Jeg er takknemmelig.


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Blefjell


Share/Save/Bookmark

søndag, februar 24, 2008

Verdiverkstedet: Forkynn evangeliet for fattige - ikke underholde de rike

Det er på tide med en oppdatering av verdilisten i høyrespalten. Det er én viktig verdi som mangler i oversikten, og som har opptatt meg i flere år.

Å forkynne evangeliet for fattige, opplever jeg er det oppdraget vi kristne har fått. Jeg tenker at det også representerer noe av kjernen i kristen etikk. Samtidig er det en genial strategi.

Ikke en strategi av den typen vi fritt kan velge å følge. Jeg tror at dette er Strategien gitt oss av Jesus.

Jesus sa:
- Herrens Ånd er over meg,for han har salvet meg til å forkynne godt budskap for fattige.

- Gå og fortell Johannes hva dere har sett og hørt: Blinde ser, lamme går, spedalske renses, døve hører, døde står opp, og evangeliet forkynnes for fattige.

Paulus:
- Vi skulle gå til hedningfolkene, de skulle gå til de omskårne. Vi måtte bare huske på de fattige, og nettopp det har jeg lagt vinn på å gjøre.

Jakob:
- Hør, mine kjære søsken: Har ikke Gud utvalgt de fattige i verden til å være rike i troen og til å arve det riket han har lovet dem som elsker ham?

Jeg er stolt av vår husmenighet som stort sett består av fattige mennesker. Fattigdom kan være så mangt, og defineres ikke kun i økonomiske termer. Men likevel er det verdt å nevne at av de åtte husholdninger som vår husmenighet så langt består av, så er det for eksempel bare én som har bil, og det er vår egen.

Jeg er stolt av vår fattige menighet, som likevel er rik. Rik fordi kjærligheten finnes i blant oss. Og fordi iveren etter å inkludere nye er så brennende. Og fordi trofastheten i det å samles er stor.

Jeg vil derfor gjerne inkludere et nytt verdisett i listen til høyre: Forkynn evangeliet for fattige - ikke underholde de rike.

Denne verdien er så viktig, at jeg plasser den øverst på listen.


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Vintercamping på Liatoppen (Blefjell)


Share/Save/Bookmark

mandag, februar 18, 2008

Reaksjonen

Vi er mange kristne som er ute "på reise" for tiden. Bladet Lederskap, beskriver i form av et portrettintervju med Peter Halldorf, reisen han som pinsevenn har gjort til mystisismen, til gudstjenester preget av ikoner, røkelse, vievann og ledere i mørke kjortler.

Artikkelen med Peter Halldorf innledes slik:

Som pinsevenn opplevde Peter Halldorf at han var historieløs. Derfor søkte han røtter hos de gamle ørkenfedrene.

Halldorf mener han fant sine røtter hos ørkenfedrene. Jeg tenker at pinsevennene har sine røtter helt andre steder, som for eksempel i Hellighetsbevegelsen på slutten av 1800-tallet, hos Plymouth-brødrene på midten av 1800-tallet, hos metodistene på begynnelsen av 1800-tallet, hos pietistene på slutten av 1700-tallet, hos anabaptistene på slutten av 1500-tallet, hos Luther på midten av 1500-tallet, hos lollardene på 1400-tallet, som var inspirert av John Wycliffe, som forøvrig på 1300-tallet sa "vår pave er Kristus", hele 200 år før Luther kalte paven anti-Krist. I 1428, 44 år etter hans død, da det gikk opp for Kirken hva John Wycliffe hadde sagt og gjort (blant annet oversette Bibelen til engelsk), sørget den for å grave opp hans ben, brenne dem og spre asken på elven Swift.

Fra Martin Luther og John Wycliffe går røttene våre til apostlenes og deres vitnesbyrd i Det Nye Testamente. Luther sa "Sola Scriptura", "Skriften alene", og det har pinsevennene også alltid sagt.

Men det sier ikke Peter Halldorf. Han og andre moderne mystikere, sier i likhet med de før-reformatoriske kirkene, at tradisjonen, kirkefedrene og ørkenfedrene må brukes ved siden av Skriften.

Mener du at det hierarkiske kristne lederskapet er et blindspor? spør Lederskap Halldorf videre.
Nei, jeg mener det bør finnes en ordning i en menighet. God ledelse er viktig for å bevare enheten.

Dermed presenterer han et tradisjonelt argumentet for hierarki, nemlig enhet. Men hierarki har aldri gitt Guds folk enhet. Det er jo hierarkiene som sementerer splittelsen, og fører til en konstant maktkamp og rivalisering, både innenfor det enkelte hierarki og de kirkelige hierarkiene i mellom.

Bibelen taler om Åndens enhet. Det er en form for mystikk jeg gjerne blir med på.

Noe av det mest spennende i vår husmenighet, er nettopp hvordan vi opplever enheten i våre enkle samlinger. Dette betyr mer for oss enn de mest grandiose gudstjenester.

Jeg opplever at å knytte gudsdyrkelsen til ikoner, vievann, røkelse og ledere i kjortler, er å føre mennesker tilbake til det religiøse slaveri som reformasjonen satte oss fri fra.

Vi vil ikke tilbake dit. Det er reaksjonært.

Se også posten Polarisering og kommentarene til den.


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Kirkenes


Share/Save/Bookmark

Hva slags kristent fellesskap deltar du i?


Spørreundersøkelse om
menighetsfellesskap

Jeg har satt i gang en spørreundersøkelse om "Hva slags menighetsfellesskap deltar du i?"

Resultatet av undersøkelsen ser du øverst i høyrespalten.

Av de som har valgt å svare, er det en overveldende majoritet som deltar i småfellesskap, husgruppe og lignende, hele 91 %. Et annet særtrekk ved dette utvalget, er andelen som deltar i frittstående husgruppe eller husmenighet, for det er 35 %.

Disse tallene sier selvfølgelig mer om de som har valgt å svare, enn det er representativt for kristne i allminnelighet.

Hyggelig er det også å konstatere at bloggen har mange lesere blant kristne som går jevnlig til gudstjeneste samtidig som de deltar i en bønnegruppe, småfellesskap eller lignende knyttet til en menighet. Den besvarte andelen her er 39 %.

Jeg lar undersøkelsen fortsatt være åpen en god stund, så dersom du ikke har lagt inn ditt valg, så gjør det!


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Shell-stasjonen i Kirkenes


Share/Save/Bookmark

torsdag, februar 14, 2008

Polarisering

(Denne artikkeln er oppdatert og har fått en ny tittel.)

Det raser en debatt i Sverige om Ulf Ekman og andre kristne ledere som nå vender seg positivt til de katolske og ortodokse kirker og deres embedstenkning, sakramentslære og klosterpraksis.

(Saken er ikke ny, jeg omtalte den i desember 2005 på denne bloggen).

En annen person som står i debattens sentrum, er forkynneren Peter Halldorf, som har etablert en klosterlignende institusjon på det ærværdige gamle slottet Bjärka-Säby, hvor man egner seg til ikoner, røkelse, svarte kjortler og tidebønner. Det har ulmet en konflikt rundt dette i flere år, men nå er den helt åpen.

Ulf Ekman på sin side har gitt sterk verbal støtte blant annet til den apostoliske suksesjonen, det katolske nattverdssynet, klosterliv og Maria-kultusen. Små Mariastatuer er til og med blitt markedsført under en gudstjeneste i Uppsala, behørig avbildet.

Anførere i debatten er først og fremst en rekke blogger, men også avisen Dagen, hvor min gamle lærer i media-fag på Örebro Teologiske Seminar, Håkan Arenius, har hatt en artikkelserie hvor han har trukket fram pikante problemstillinger.

Det som kritikerne reagerer sterkest på, er hvordan ledere som Halldorf og Ekman, fører sine menigheter inn i drastiske kursendringer. Bloggene er ikke sene om å sitere noen år gamle utsagn av Ekman hvor han hevder det stikk motsatte av hva han gjør i dag. Tidligere har Ekman vært like sterk i sin demonisering av den katolske kirke, som han i dag er klar i sin lovprisning av den samme.

Det er også kjent at Ulf Ekman har uttalt seg sterkt skeptisk til den ekklesiologi som har vært rådende i vekkelsesbevegelsene og frikirkene. Ulf Ekman mener vi må tilbake til de historiske kirkenes hierarkiske strukturer og ordinasjoner.

At ledere som Peter Halldorf og Ulf Ekman uttaler seg åpent kritisk til vesentlige sider ved reformasjonen, blir også heftig debattert. Det vil si, debattantene på bloggene etterlyser klare signaler fra pastorer og andre kirkelige ledere, og finner tausheten påfallende. I stedet opplever man at den katolske biskopen i Norden, Anders Arborelius og den svenske pinselederen Sven-Gunnar Hedin utgir et felles manifest. Det hører med til bildet at også norske pinsemenigheter tar til seg av før-reformatoriske tradisjoner og hadde et seminar med den katolske biskopen under pinsevekkelsens 100-årsjubileum i fjor høst.

Når det gjelder strukturen på Livets Ord, så har det også i debatten blitt lagt vekk på at Livets Ord ikke har noen typisk menighetsorganisasjon. Den er en stiftelse med et styre dominert gjennom vedtektene av familien Ekman. Det betyr at dersom du oppsøker en gudstjeneste i Livets Ord er du i prinsippet en gjest hos familien Ekman. Det som legges i offerkurven, kontrolleres også av familien Ekman, som pr. i dag råder over en egenkapital i Livets Ord på 150 miillioner kroner.

At Ulf Ekman er i stand til å få sin menighet til å dreie 180 grader i lærespørsmål i løpet av få år, behøver ingen som har hørt ham preke, være i tvil om. Men nå later husfreden til å være brutt. Selv om Livets Ord har en struktur som effektivt eliminerer enhver opposisjon, så finner spørsmål og kritikk sin egen arena på internett.

Men hvilket alternativ representerer kritikerne? Mye av kritikken synes jeg er konservativ og reaksjonær og peker i liten grad på et framtidsrettet alternativ. Både Halldorf og Ekman presenterer en vei som for mange fortoner seg spennende. Kristen enhet endelig realisert, nye gudstjeneste- og fellesskapsformer og en oppdagelse av felles syn på brennbare moralske spørsmål, gjør at man værer en ny vitalitet for kristenheten og ikke minst innflytelse i samfunnet.

Den lille flokken som har rukket handa i været og sagt ikke-hierarki i det siste, synes nå enda mer ubetydelig. For meg er det helt uvirkelig at de miljøene hvor jeg har mine røtter så hurtig beveger seg i en retning som står i konflikt med de verdier protestantisk vekkelseskristendom har vært tuftet på.

Den ikke-hierarkiske husmenighetsbevegelsen er kanskje liten, Men jeg tenker at den har fått det privilegium å være et klart korrektiv til den reaksjon mot reformasjonens og vekkelsenes verdier som nå utvikler seg i stor fart.


Share/Save/Bookmark

onsdag, februar 13, 2008

Dagens foto: Solgt!


Share/Save/Bookmark

fredag, februar 08, 2008

Grethe "Frels Meg" Evensen

Jeg har hørt mye om Grethe "Frels Meg" Evensen i det siste. Hun ble kalt Grethe "Frels Meg" blant Larviks løse fugler på grunn av sin iver etter å vinne dem for Jesus og for sin store omsorg for dem. Grethe "Frels Meg" brukte hjemmet sitt som et omsorgssenter. Mange rusmisbrukere og kriminelle fikk besøk av henne i fengselet og en seng og mat hos henne når de kom ut. Hun hadde selv opplevd en radikal omvendelse , men mye gikk i stykker i hennes eget liv og hun følte seg ikke velkommen i et vanlig menighetsliv. Hun ble skilt og fikk MS og døde allerede 55 år gammel.

Grethe "Frels Meg" var mamma til Lillian som er med i husmenigheten vår. Lillian opplever nå sin mor som en stor inspirasjon i sitt eget liv. Lillian brenner også etter å vinne mennesker for Jesus, spesielt de som har det vanskeligst. Da hun fikk kjennskap til husmenigheten vår gjennom Vidar, min tidligere medarbeider i Timeout (Oslo), så var hun ikke i tvil om hvor hun hørte hjemme.

Grethe "Frels Meg" er også tante til Vidar. Bildet til venstre ble tatt under samlingen vår sist tirsdag. Da fortalte Vidar blant annet om hvordan tante Grethe "Frels Meg" etter sin død var den store inspirasjonen for ham til å gå inn i fengselsarbeid i Oslo, ut fra Timeout.

Petter i husmenigheten vår har også levende minner om Grethe "Frels Meg"´s omsorg, og kunne fortelle Lillian om tilfeller da han overnattet hjemme hos dem, noe Lillian, som er mye yngre, ikke husker.

Når jeg tenker på Grethe "Frels Meg", så kommer disse ordene for meg: Og det var han som ga noen til å være apostler, noen til profeter, noen til evangelister, noen til lærere, og noen til hyrder.

Jeg tenker også på alle historiene jeg har hørt om hvordan mennesker kommer til tro. Det er sjelden jeg i den sammenhengen hører at prester eller pastorer eller andre kirkelige ansatte har spilt en stor rolle. Ofte er det en slektning, en bestemor, en kjæreste og så videre.

Det har fått meg til å tenke over hva Jesu menighet egentlig er. For min del tror jeg ikke Jesu´ menighet har så mye med de institusjonene vi kaller menighet å gjøre. I Jesu´ menighet er Jesus Herre. Der er han suveren til å sette inn de tjenestegavene han ønsker. I Jesu´ menighet foregår det ikke gudstjenester bare søndag kl. 11. Nei, gudstjenesten i Jesu menighet foregår til alle døgnets tider alle dager i uken. Samlingene er spontane under de troendes omgang i hverdagen, og Guds Ord formidles i et enkelt språk og i gode gjerninger som beveger hjertene og gir inntrykk og minner som setter spor for livet. Det er ingen ting som er så effektivt som når evangeliet formidles, ikke bare i ord, men i både ord og handling.

Grethe "Frels Meg" er en flott representant for Jesu´ menighet. Uten tittel og uten posisjon i en religiøs institusjon, tjente hun i Jesu´ navn, og istandsatte og inspirererte andre til å gå inn i tjeneste. Akkurat slik Paulus lærer oss at det foregår i Jesu´ menighet.

Jeg tror ikke medlemsprotokollene nødvendigvis sier mye om hvor mange som er med i Jesu´menighet. Og heller ikke visittkortene sier mye om hvem han har gitt til ulike tjenester. Jesu´ menighet er heldigvis mye større og mer mangfoldig enn den som rommes innenfor kirkenes fire vegger.

Kanskje vi behøver å få åpnet øynene og se Jesu´ menighet i en ny dimensjon?


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Harstad


Share/Save/Bookmark

søndag, februar 03, 2008

Det finnes to typer menigheter ...

Det er er mulig begreper som foretakskirke og ikke-hierarki har uttømt sin provokatoriske kraft. Men slik var det ikke for ett år siden. I et søk oppdaget jeg tilfeldigvis her om dagen at jeg ble kritisert på lederplass i avisen Dagen 28. oktober 2006, ifølge en post på bloggen til Bjørn O Hansen samme dag. Å havne på lederplass i et riksdekkende papirmedium kan ikke gå upåaktet hen, selv om det nå er over ett år siden. Dette skrev Dagen i følge Bjørn O Hansen:

I Dagen i går hevda Are Karlsen: 'Det finnes to typer menigheter. Foretakskirken og husmenigheter. Foretakskirken kan du lese om i kirkehistorien. Husmenigheter kan du lese om i Bibelen.' Det er både ei respektlaus og ei meiningslaus utsegn.

Dagen siterer fra en kort og poengtert bloggpost fra 28. november 2005, som jeg velger å gjengi:

Det finnes to typer menigheter. Foretakskirker og husmenigheter. Foretakskirker kan du lese om i kirkehistorien. Husmenigheter kan du lese om i Bibelen.

Det finnes to typer husmenigheter. Hierarkiske og ikke-hierarkiske. Hierarkiske husmenigheter kan du lese om i kirkehistorien. Ikke-hierarkiske kan du lese om i Bibelen.

Hierarkiske menigheter er basert på lederskap. Ikke-hierarkiske er basert på tjenerskap. Lederskap kan du lese om i kirkehistorien. Tjenerskap kan du lese om i Bibelen.

For å si det enkelt.

Etter at jeg skrev denne teksten for over to år siden, har jeg lært mye gjennom debatter, samtaler og lesning. Men jeg synes fortsatt denne teksten er god. Dagen kaller den respektlaus og meiningslaus.

Jeg er klar over at foretakskirke ikke tilsvarer selvforståelsen til mange kirkelige ledere. Men statskirkelige instanser omtaler kirken som en tjenesteproduserende organisasjon. Og Åge Åleskjær formaner Gunnar Jeppestøl når han blir kritisert for sin måte å lede menighet på og minner han om at menighet også er en bedrift. Også frikirkene er blitt institusjoner bemannet av profesjonelle utøvere som primært leverer religiøse tjenester i form av gudstjenester, prekener, undervisning, vielser, begravelser, og så videre. Å kalle denne type menigheter for foretakskirke er ikke respektløst, men presist.

Dagen står selv i en tradisjon som har kalt den katolske kirken for den store skjøgen og paven for antikrist. Men kanskje min analyse blir for nærgående?

Det var forresten denne posten som førte til Tore Lendes aller første kommentar på denne bloggen og som gjorde at jeg kom i kontakt med ham. Den lød slik:

Dette var en spennende refleksjon og fin måte å få sagt viktige ting på.

Har skrevet om det samme på en annen måte www.lende.no/lederskap
www.lende.no/gitt


Share/Save/Bookmark

fredag, februar 01, 2008

- Å lede og tjene - ingen motsetning

IMG_6417-1.JPG
Møte i husmenigheten
Foto: Are Karlsen

Et motiv fra vår samling i husmenigheten sist tirsdag. Denne gang hjemme hos Lillian igjen. I en kommentar til denne artikkelen beskriver Lillian som har vært kristen noen få måneder, hvordan hun opplever å være med i husmenigheten. Det var forøvrig første gang en annen enn meg av de som tilhører husmenigheten la igjen en kommentar på denne bloggen.

Min gode venn Aril Svartdahl, som er leder for Lederskolen, har et innlegg med tittelen "Å lede og tjene - ingen motsetning" i spalten Lederforum i Korsets Seier. Dette er en debatt lesere av denne bloggen kjenner godt til.

Det er vanskelig å tenke seg dagens tradisjonelle menigheter uten et hierarkisk lederskap. Verdens eldste og best fungerende hierarki er jo nettopp en kirke, den katolske. Kristendom og hierarki er derfor nesten synonymt, bare ikke i vår del av verden hvor egalitarismen fra 1800-tallet og framover gjorde det lite opportunt å vektlegge dette.

Men hierarki er og blir den mest sentrale verdien i tradisjonelle menigheter. Og siden frikirkene også er blitt tradisjonelle menigheter, er lederskap etterhvert blitt et av de mest sentrale temaene også her.

Dagens kirkelige ledere tar for gitt at en menighet må være institusjonell, må være hierarkisk organisert og ha sin kjernevirksomhet i en kirkebygning. Og synes til og med å mene at slik beskrives menigheten i Bibelen.

Men nå er det noen av oss som hevder at Bibelens menigheter ikke var institusjonelle, var ikke hierarkisk organisert og hadde ingen kirker. Noe det heller ikke er vanskelig å finne støtte for hos forskere og historikere. Eller hos vanlige bibellesere.

I stedet for å beskrive institusjoner, beskriver Bibelen menigheten som et fellesskap. I stedet for et hierarkisk lederskap, taler bibelen om et ikke-hierarkisk tjenerskap. Og i stedet for kirker, taler Bibelen om de troendes hjem.

Altså et helt annet konsept enn institusjonelle og hierarkiske foretaksmenigheter. Vi snakker om et annet paradigme, det bibelske.

Mange kirkelige ledere vil gjerne beskrive Jesus som en stor leder. Dermed reduserer de ham til et forbilde for en elite. Jesus omtaler seg selv som en tjener. Og gjør seg heller til et forbilde for alle.

Her har vi i alle fall én forskjell mellom lederskap og tjenerskap: Mens det i en gruppe kan være bare én leder, er det ikke grense for hvor mange tjenere det kan være.

Å imitere en leder fører til rivalisering. Å imitere en tjener, fører til dynamikk. Er dette tradisjonelle menigheter i et nøtteskall: Mye rivalisering og lite dynamikk?

Derfor tror jeg at det kristne fellesskapet skal være et egalitært og grenseløst inkluderende fellesskap av tjenere som "bryter brødet i hjemmene og spiser sammen med oppriktig og hjertelig glede."


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Bruden fotograferes


Share/Save/Bookmark

onsdag, januar 23, 2008

Pappa (20.03.1926 - 14.01.2008)

(Dette er manus til en tale jeg holdt i min far, Ingvald Karlsens begravelse 22. januar i Salem (Sandefjord). Overskriftene er lesehjelp. Til tross for at talen her presenteres utenfor sin naturlige sammenheng, velger jeg å legge den ut).

Det jeg nå har tenkt å si, vil jeg si for det meste i jeg-form, fordi jeg har hentet alt ut fra mitt eget hjerte. Men jeg vet at jeg kunne sagt nesten alt i vi-form på vegne av mine tre brødre.

Dødsleiet
Jeg fikk lov å sitte ved pappas dødsleie. Mine øyne så at livet hans ebbet ut, men det jeg opplevde var en kjempe som ikke bare fylte sengen, men som også fylte rommet med sin personlighet, sine verdier og sitt livsverk.

Erobrer
Pappa var en erobrer. Sin største erobring noensinne gjorde han allerede som 26 åring, da han vant vår mammas hjerte.

Da pappa stod der som 26-åring, med den skjønne og sterke Josefine Johanna, bedre kjent som Lillemor, ved sin side, vendt mot livet, tror jeg at han følte: Nå kan ingen ting stanse meg.

Pappas alvorlige handicap som følge av polio allerede som 19-åring opplevdes aldri å redusere ham, - det bidro tvertimot til hans storhet.

Sammen var pappa og mamma så uendelig sterke.

Bilder fra barndommen
- Slutten av 50-åra i leiligheten vi hadde over butikken vår på Unneberg. Pappa sitter bak den store Aftenposten. Der fant han nye forretningsmuligheter og der annonserte han etterhvert sine eiendomsprosjekter. Og jeg kunne også, liggende på gulvet over Aftenposten, så smått begynne å stave meg ut i verden.

- Begynnelsen av 60-åra. Pappa kommer en dag inn på kjøkkenet til mamma og forteller om muligheten for å kjøpe en konfeksjonsfabrikk. Jeg husker mammas positive respons. Dette er et bilde som er preget av sommer, solskinn, kjøkkenhage, sterke farger, spenning og forventning. Pappa og mamma strutter av energi. Jeg er en gutt på 8-9 år. Pappa er rik. Og mamma er vakker.

- 60 åra: Pappa elsket å ta oss med på bilturer på søndagene, og for oss unger åpnet verden seg. Den imponerende Breviks-brua. Verdens Ende med dyreparken. Eller vi fikk være med på forretningsreise på Sørlandske Hovedvei til den fryktinngytende storbyen Oslo.

- Søndagene på 60-tallet viste at alt var på plass i vår kjernefamilie: Frokost med kokt egg, vi brødre pene i tøyet og velkjemmet hår, gudstjeneste i gamle Salem og derpå søndagsmiddag med brun saus.

Spor etter pappa
Pappa holdt et høyt tempo som forretningsmann. Han satte opp 50-60 bygg, ofte i kompaniskap med slektninger og venner, han eide og drev flere titalls firmaer over kortere eller lengre perioder med full kontroll på økonomi og papirer, samtidig som han engasjerte seg sterkt her i Pinsemenigheten Salem og i Pinsebevegelsen på landsplan med en rekke tillitsverv.

Hans første virksomhet i Sandefjord, kolonialbutikken som han etablerte på Unneberg i 1957, solgte han allerede på begynnelsen av 60-tallet. Den flyttet etter noen år til Hasle og fikk navnet Rico, og flyttet for ikke så mange år siden igjen noen hundre meter og ble til Meny på Hasle.

Etter hvert konsentrerte pappa seg om Ary Konfeksjon, som siden 80-tallet har vært drevet av vår bror Fred. Ary er blitt en viktig avdeling i et stort internasjonalt konsern og opprettholder arbeidsplasser både i Norge, Sverige og Polen.

Denne kirken som nå pappa begraves fra, var han med å lede byggearbeidet på. Den er reist med dugnadsinnsats og frivillige gaver fra menighetens medlemmer.

Verdier etter pappa
- De sterkeste inntrykkene jeg sitter igjen med etter pappa er fra hjemmet. Et vanlig hjem består ofte av far og mor og barna. Men vårt hjem bestod av far og mor, barna og alle gjestene. Gjestesengene hos oss ble ikke bare benyttet unntaksvis eller i nødsfall. Vi kunne ha gjester som ble boende hos oss i måneder av gangen fordi de visste at de var både velkommen og ønsket. Dessuten trakk gjestene andre gjester, så stua ble full. Pappas humør, elleville spillopper, gjestenes historier, måltidene, generøsitet og kjærlighet bidro til en atmosfære som jeg for alltid vil bære med meg.

Dersom jeg skal nevne et bibelord over livet til pappa, tror jeg det må være dette: Vær gjestfrie! Det var kanskje på ingen andre områder i livet hvor pappas folkekjærhet, gavmildhet, raushet, humør og spillopperier så samlet kom til uttrykk som nettopp i gjestfriheten.

Jeg opplevde at ikke bare Salem, men også hjemmet var en arena for pappa og mammas gudstjeneste, gjennom deres bønner, oppdragelse av oss fire guttene og ikke minst gjennom gjestfriheten. Det var snakk om en integritet som formet oss.

- Når det gjelder et annet sterkt inntrykk fra pappa, vil jeg vise til bildet på framsiden av programmet. Der sitter pappa foran bøkene sine. Han leste mye, alt fra kristen litteratur via de store klassikerne til politiske memoarer. Han hadde kunnskaper og perspektiv som gjorde ham til en interessant samtalepartner. De fleste av oss kjenner hans humor og kvikke replikker. Men han kunne like gjerne være den taust observerende.

Pappa var en menneskekjenner. Personlig opplevde jeg at han virkelig kjente meg, og at han forstod meg og at han alltid støttet meg. Å si at pappa i den sammenhengen var overbærende blir ikke riktig valør. Han var ikke bare overbærende. Han forstod og viste forståelse, også for mine særegenheter.

Noen ganger under oppveksten kunne han nok gi uttrykk for at han savnet en mer klassisk dannelse og oppdragelse hos brødrene Karlsen. Men saken var at den fikk vi aldri. Og som han selv ville ha sagt: Du får ikke blod av en trebukk.

Bortsett fra en streng moralsk og kristen oppdragelse, fikk vi frie tøyler, full tillit og mye ansvar. Og den sterkeste faktoren: Det eksempelet han selv har vært for oss.

Uendelig mye mer burde være sagt, og mye mer vil bli sagt i løpet av denne dagen.

Nå vil mine brødre komme fram og vi vil sammen stå en stund ved pappas båre.


Share/Save/Bookmark

søndag, januar 13, 2008

Dagens foto: Slottsfjellet (Tønsberg)


Share/Save/Bookmark

lørdag, januar 12, 2008

Kjedelig pinse

Av årets tre store kirkelige høytider er pinsen den kjedeligste. Julen har varm romantikk, påsken har drama, men hva har pinsen? Kirken har ikke vært i stand til å gi pinsen et forståelig innhold for folk flest.

Nå melder pinsevennenes organ Korsets Seier (KS) at pinsevennene kjeder seg på møtene. Det er organisasjonen Naturlig Kirkevekst som i en stor undersøkelse har funnet ut at pinsevennene synes deres egne gudstjenester er kjedelige.

Slik går det kanskje når "forestillingens" hovedattraksjon blir tatt av plakaten?

Allerede oldkirken erstattet Den Hellige Ånd med geistligheten. Siden har Kirken hatt vanskeligheter med å forklare hva pinsen egentlig innebærer. Prestene har jo selv overtatt Den Hellige Ånds rolle i Kirken.

Likeledes har Pinsevennene i Norge erstattet Ånden med menneskelig lederskap. Det snakkes nå mer om lederskap i pinsebevegelsen enn det snakkes om Den Hellige Ånd. Ikke rart det kan bli litt kjedelig.

Min gamle forstander i Salem (Sandefjord), Tom Erlandsen, blir i samme KS spurt om årsaken til kjedsommeligheten. Han husker tilbake og sier: "... de frie og spontane innslagene skapte en forventning i dem som besøkte møtene ... jeg husker vi spurte hverandre: "Undres hva som vil skje i kveld" ... det var friheten som rådet".

Den verdiforskyvningen som har skjedd fra Tom Erlandsens pinse-idealer til dagens lederskapsfokus har gått like ubemerket hen som urkirkens Ånds-ledelse ble erstattet med oldkirkens geistlighet. En overgang som store deler av Kirken den dag i dag ikke er i stand til å verken se eller forstå. Også for Pinsebevegelsen begynner forståelsen av dette paradigmeskiftet å fortone seg noe uklart.

Når Pinsebevegelsen nylig feiret sitt 100-års jubileum, ble hovedpersonen T. B. Barratts kraftfulle motto "Fram til urkristendommen" overhodet ikke nevnt.

Pinsebevegelsen har sluttet seg til Kirken og blitt kjedelig. Finnes det en vei tilbake? Nei, men det finnes fortsatt en vei framover. Fram til urkristendommen.

Den er i alle fall ikke kjedelig.


Share/Save/Bookmark

tirsdag, januar 01, 2008

Godt nytt år!

Godt Nytt År alle sammen!

I år feiret Oddbjørg og jeg nyttår for første gang sammen med venner i husmenigheten. Vi var 7 personer samlet. For flere var denne måten å feire nyttår på helt ny og gleden og takknemligheten var påtagelig. Det ble gjort mange tilbakeblikk, og det var ikke bare det nye året som ble feiret. Vi feiret frelsen i Jesus, fellesskapet oss i mellom, nykterhet, gjenopprettede familierelasjoner, og så videre.

Lillian disket opp med mye god mat. Festen ble avsluttet med en bønnestund for det nye året. Fellesskapsbåndene ble kraftig styrket på en kveld som denne.


Share/Save/Bookmark

Dagens foto: Romjula


Share/Save/Bookmark