fredag, mars 10, 2006

Doris Kapstad: - Vi trenger det nære felleskap som en husmenighet kan gi

CRW_9153
Doris´ kake
Foto: Are Karlsen

Jeg har desverre ikke noe bilde av Doris, men derimot har jeg et bilde av en vidunderlig bløtekake hun laget til St. Hans ifjor.

Jeg har fått en hilsen fra min "gamle" pastorkone, Doris Kapstad. Det er spennende med mennesker som våger seg inn på nye områder, i Doris tilfelle har det blitt studier i språk (tysk), filosofi og idéhistorie. Hvor gir vi rom for slike refleksjoner som de Doris kommer med her? (Jeg legger dette ut etter avtale med Doris).

"Selg kirken, bruk hjemmet" sto det med store bokstaver i Vårt Land i går. Kanskje du allerede har sett det selv. Da tenkte jeg på deg. I det siste har jeg igjen vært innom bloggen din. Det er veldig verdifullt å få en debatt rundt de spørsmål du brenner for. Det er nesten så en ikke tør å gå på gudstjenesten lenger. Den tradisjonelle gudstjenesten kontra Husmenighet: Det er kanskje lettere og mer uforplikta å gå i kirken enn å møte et fast felleskap uke etter uke. Jeg må si at individualismen har også nådd meg. Jeg liker friheten. Men frihet og ensomhet er som toeggede tvillinger. Ensomhet er et av samfunnets store utfordringer: Vi trenger det nære felleskap som en husmenighet kan gi.

Da jeg leste om han du møtte i Bergen (Knut Frohm), kom jeg til å tenke på en bok som jeg leste for ca. 18 år siden. Og jeg fant den i bokhylla: "Der wilde Mann" av Richard Rohr, en fransiskanerpater. Jeg var på nettsiden hans og så at boka har kommet i nytt opplag (på engelsk). En anmelder skriver om den: "Das Patriarchat in der Kirche regiert zwar noch, aber die Patriarchen haben Angst bekommen. Die Männerkirche hat die Auseinandersetzung mit der feministischen Theologie noch nicht angenommen, die Chance noch nicht begriffen." En annen skriver: “Dieser Entwurf einer wahrhaft Franziskanischen Frömmigkeit ist bei mir selbst als eine Ermutigung zu neuer Lebenspraxis und als eine Inspiration neuer Lebensprozesse angekommen". Verdt å lese!!

Når det gjelder dine kommentarer ang. den apostoliske suksesjonen, tenkte jeg på en tekst som jeg skrev for et par uker siden hvor jeg reflekterte over fenomenet konstruktivisme (menneskeskapt kunnskap, tese- antitese -syntese, vitenskaplige teorier bygd på tidligere vitenskaplige teorier.) Med litt fantasi ser jeg her paralleller til den apostoliske suksesjon. Også her kan man si at det finnes en uavbrutt kjede, suksesjon fra Platon (eller tidligere) og helt fram til i dag. Det som for meg er provoserende å tenke på, er at det som oftest har vært eliten, de resurssterke som lager agenda med folket (forskning) som objekt. Selvfølgelig har de bidratt med mye positivt, men, som Rohr tydeligvis også er inne på; det har vært en ensidig tankegang med fokus på makt (og plikt?). Jeg har stilt meg dette spørsmål før: Hvordan ville filosofihistorien ha sett ut om det hadde vært flere kvinnelige stemmer med? Når det gjelder den apostoliske suksesjonen, så er den jo uhyre viktig for den katolske kirken. Om begrepet er synkront med velsignelse, er heller tvilsomt. Etter min mening er det maktstrukturen som har vært sentralt og derfor kanskje nettopp stått i veien for velsignelsen.

Ja, det ble en del tanker på en gang. Jeg synes jo slikt er kjempemorsomt!

Technorati Tags: , ,


Share/Save/Bookmark

0 kommentarer: