torsdag, mars 23, 2006

Husmenighetskonferansen: Wolfgang Simson-sitater

Nå nærmer jeg meg slutten på bearbeidingen av husmenighets- konferansen i Bergen som ble avsluttet for over 14 dager siden. Til slutt kommer jeg med noen løsrevne sitater som ikke har fått plass i andre poster.

- Vi må senke kirkestandarden for å kunne øke disippelstandarden.

- Vi beveger oss mot en to-faset fremtid: 1) En stor høst 2) En stor forfølgelse.

- I Jerusalem møttes de daglig i templet, på dagtid. Vi samles alltid på kvelden, som om det er en hobby vi driver med.

- Jeg har en liste over bibelskoler som jeg har hatt gleden av å være med og lukke. Bibelskoler lærer mennesker å kjøre buss, mens menighetene utvikler seg til å bli enkle som sykler - små, fleksible og effektive.

- I Vesten er det mange usunne husmenigheter, med kristne som setter egne behov fremst.

- Jeg bryr meg ikke om hvilken vei du faller under Guds kraft. Hva jeg bryr meg om, er hva du gjør når du reiser deg igjen.

- Luther sa: Her står jeg og kan ikke annet. Den postmoderne Luther ville sagt: Her står jeg, og her, og her, og her ...

- I land med forfølgelse, viser det seg at husmenighetene vokser og blomstrer uten storsamlinger.

- Alpha-grupper er et glimrende utgangspunkt for husmenigheter.

- En pub er en menighet med en bartender istedetfor en pastor. Glimrende utgangspunkt for en husmenighet.

- Husmenigheter gjør det vanskelig for kristne å leve dobbeltliv. Derfor vil et liv i husmenighet hjelpe deg ut av dobbeltlivet og gjøre deg mer frimodig. Og derfor vil husmenigheter føre til at flere blir frelst.

- Samtalene i husmenigheten bør ikke utvikle seg til dyp sjelesorg eller alvorlige bekjennelser. Slike ting gjøres best på tomannshånd med noen du har tillit til.

- Slipp kunstnerne til i husmenighetene. F. eks. vandreutstillinger fra husmenighet til husmenighet.

- Pax Romana gjorde spredningen av evangeliet lett for de første kristne. Pax Americana med internett gjør det lett idag å bygge nettverk mellom troende og husmenigheter.

- Kristne i Vesten bruker 90 % av sine ressurser på metoder som er bevist å ikke fungere.

- Når misjonærene ble kastet ut av Kina, tok Den Hellige Ånd over. Fram til 1948 var det 3 mill. kristne i Kina. De neste 30 årene vokste antallet 60 mill. Det samme gjentok seg i Etiopia når kommunistene tok over der.

- Koreansk pastor etter besøk i amerikanske menigheter: "Det er forbausende hvor mye man kan gjøre uten den Hellige Ånd."

- Det svaret de fleste som slutter å gå i kirken i USA sier iflg. Barna Research: "Jeg forlater ikke menigheten fordi jeg har mistet troen, jeg forlater menigheten for å bevare troen."

Technorati Tags:


Share/Save/Bookmark

6 kommentarer:

Anonym sa...

Er det en varig guddommelig revolusjon (omvetling) som har begynt - eller nytt kick - slag i luften?

Are Karlsen sa...

Tore,

Jeg opplever for mitt vedkommende at dette er varig. Å komme dit jeg er nå, har vært en reise som begynte da jeg deltok på den aller første såkalte Operasjon Ungdomsteam som 14-åring med Erling Thu og Øystein Sandtorv som ledere.

I forlengelsen av det kom min tid som Jesusvekkelse-aktivist:

http://arekarlsen.blogspot.com/2005/09/fra-jesusbevegelsen-til-husmenigheter.html

Så for 23 år siden bibelskole med husmenighets- og tjenerskapsundervisning av Per-Axel Sverker. Så business. Og diakonalt arbeid på frivillig basis. Så langvaring frivillig engasjement i forbindelse med sommerfestivalene på Hedmarktoppen og ansettelse i Filadelfia, Oslo.

Jeg satt igjen med ganske mye kunnskap og erfaring som resulterte i nåværende standpunkter.

Jeg ser ingen vei tilbake. Neste etappe på veien "fram til urkristendommen" er påbegynt, slik jeg opplever det.

Anonym sa...

Det var en oppmuntring - tusen hjertelig takk.!Det som er underlig er at også jeg var sammen Erling og til dels Øystein på den tiden. Vi var faktisk en slags husmenighet. På siden av menighten i Sarons Dal. Vi snakket om det som skjedde i England og vi leste Watchman Nee - og "The Ultimate Intention" (deVern Fromke)

Men flere av mine venner så er det slik at denne opprinnelige visjon har vært særdeles levedyktig. Mange har gjort forskjellige krumspring - hoppet på bølger og surfet og falt i vannet - men i hjertet er det en lengsel etter det enkle, ukompliserte, det livsnære og natrulige, det virkelige -

Anonym sa...

DE VERNE FROMKE
Erling skriver om at det er den boken, Den egentlige hensikt, som har betydd mest for han
http://www.kristent-nettverk.no/dok/FOLK/FOLK2001_04.pdf
Den betydde mye for meg også. Den tar et oppgjør med at "tingene er til for menneskets skyld" Og etter min mening får dette konsekvenser for oss. Vi kan ikke leve vårt kristne liv slik som det passer oss. Dette å finne den menighet som passer mitt temperament etc blir i dette perspektiv absurd.

Det underlige er at jeg tror nesten ikke jeg har snakket med noen andre enn Erling (og jeg som har lest boken) ? Det var nok en del i OUT - som leste den.

Interessen for boken var ganske laber, tror jeg - men Erling fikk gitt den ut på Troens Bevis i den tiden han ledet forlaget - han fikk også utgitt Watchman Nee's "Det Normale Kristenliv" og "Elsk ikke verden" - bøker som jeg tror kan få en renesanse?

Anonym sa...

Vad är "urkristendom"? Det finns något possitivt i detta att vilja tillbaka till kristendomens ursprung. Samtidigt måste vi akta oss för att inte överdriva vårt fokus på den s.k. urkristendomen. Vi vet ju trotts allt inte så mycket om den. Apostlagärningarna ger oss några bilder, och brevlitteraturen låter oss förstå en del. Men den totala bilden har vi inte och man förstår att det såg olika ut i församlingarna. Men visst finns det mycket att lära av de första kristna. Samtidigt tror jag det är viktigt att vi fokuserar på vår egen tid och att vi är församling här och nu. Husförsamlingstanken är tidlös, men annat i urförsamlingen var präglat av kontexten.

Låt oss därför inte sträva efter en delvis oåtkommlig urförsamling utan låta urförsamlingen påverka oss så att vi blir en nutidsförsamling med urkyrkans kärlek och gudomliga kraft.

Are Karlsen sa...

Bjørn, det er kloke ord du kommer med her.

Jeg tenker at det viktigste er å hente ut verdiene fra det bibelske materialet, og så forsøke å tillempe og konkretisere inn i vår tid.