mandag, mars 20, 2006

Min pappa fyller 80 år idag

Min pappa, Ingvald Karlsen, fyller 80 år 20. mars 2006. Han vokste opp på Fridheim i Lofoten. Tøffe livsvilkår satte sitt preg på guttungen som 9 år gammel mistet sin far. Det betød at han i tidlig alder måtte bidra til familiens økonomi. Som 18-åring kom et nytt slag - et sterkt angrep av poliomelitt. Takket være en i utgangspunktet robust fysikk, standhaftig innsats fra mor Frida og opphold ved Kurbadet  i Oslo, kom han igjen på bena, dog med en høy invaliditet.

Om ikke fysikken var på topp, så var det ikke noe i veien med pågangsmotet og beslutningsevnen. Den viktigste beslutningen tok han da han bestemte seg for å bli kristen. Det kom til å prege hans liv mer enn noe annet. Så vant han vakre Lillemor Angelsens hjerte, og sammen dannet de et sterkt lag i 1953, som etter noen år ble forsterket med fire sønner, Are, Fred, Ivar og Rune.

Ingvald Karlsen var en kremmer. Helt fra barneårene drev han kjøp og salg. Etter rekonvalesensen startet han en dagligvareforretning på Voll i Lofoten. Tiden i Oslo hadde han benyttet godt til å fullføre Handelsskole og knytte forretningskontakter. I 1957 flyttet Ingvald og Lillemor til Sandefjord og etablerte Unneberg Kolonial i et nytt byggefelt, som han også var engasjert i som byggherre.

Livet som kolonialhandler var tøft og Ingvald valgte å hoppe over i en annen bransje da han i 1963 kjøpte fabrikken Comfy Konfeksjon som lå i Langesgate i Sandefjord. Etterhvert overtok han Ary Konfeksjon og fabrikken ble etablert på From gamle skole. Herfra trakk han i trådene i en nokså variert næringsvirksomhet.

Ingvald Karlsen har i alle år hatt overskudd til å drive med annet enn egne forretninger. Både han og Lillemor har vært engasjert i Pinsemenigheten Salem i Sandefjord. Ingvald ledet blant annet byggingen av den nye Salem-kirken. Han tok også ansvar i en rekke styrer og utvalg i Pinsebevegelsen. Hjemmet til Ingvald og Lillemor har alltid hatt åpne dører, og mange veifarende vet at de hos dem finner en oppredd seng.

Kjære pappa, gratulere med 80 år! Takk for din generøsitet, ditt humør og ditt store pågangsmot. Du er vårt store forbilde. Vi håper du ennå får mange gode år sammen med mamma, dine sønner og svigerdøtre og 15 barnebarn.

Technorati Tags:


Share/Save/Bookmark

1 kommentarer:

Geir sa...

Jeg har lært din far å kjenne som en man "LYTTER" til. Han er en som har betydd mye for meg, en jeg har sett opp til og som jeg fortsatt ser opp til. Jeg var så heldig at jeg fra 1990 og utover fikk mulighet til å lære ham enda bedre å kjenne. Han hadde en humor og et glimt i øyet som jeg aldri glemmer. Og når han hadde noe å si da visste jeg at det var lurt å legge merke til hva det var.
Jeg er sikker på at Ingvald har vært et stort forbilde for deg og dine brødre. Håper han får være det i mange år enda. Gratulerer!